Ένωση Κεφαλαιαγορών: Το Συμβούλιο συμφωνεί με εντολή διαπραγμάτευσης επί πρότασης για ενίσχυση της διαφάνειας της αγοράς

Οι εκπρόσωποι των κρατών μελών της ΕΕ συμφώνησαν σήμερα σε εντολή για διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τον προτεινόμενο κανονισμό για την αναθεώρηση του κανονισμού για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων («MIFIR») και τη δεύτερη Οδηγία για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων («MiFID II»). Οι προτεραιότητες αυτής της επανεξέτασης είναι η βελτίωση της διαφάνειας και της διαθεσιμότητας των δεδομένων της αγοράς, η βελτίωση των ίσων όρων ανταγωνισμού μεταξύ των τόπων εκτέλεσης και η διασφάλιση ότι οι υποδομές της αγοράς της ΕΕ μπορούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο.

Βάσει αυτής της εντολής, μπορούν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με σκοπό την επίτευξη τελικής συμφωνίας για τη μελλοντική νομοθεσία.

Η αναθεώρηση του MIFIR είναι ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της διαφάνειας της αγοράς. Θα ενδυναμώσει ιδιαίτερα τους μικρότερους επενδυτές, δίνοντάς τους ευκολότερη πρόσβαση στα απαραίτητα δεδομένα για να επενδύσουν σε μετοχές ή ομόλογα. Μια πιο διαφανής και προσβάσιμη χρηματοπιστωτική αγορά θα ενισχύσει τη συνολική ακεραιότητα, την ανταγωνιστικότητα και την αποτελεσματικότητα της ενιαίας αγοράς, προς όφελος των επιχειρήσεων και των πολιτών.

Zbyněk Stanjura, Υπουργός Οικονομικών της Τσεχίας

Αυτή η πρόταση θα καταστήσει πιο εύρωστες τις υποδομές της αγοράς της ΕΕ. Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις θα αυξήσουν επίσης τη ρευστότητα της αγοράς, διευκολύνοντας τις εταιρείες να λαμβάνουν χρηματοδότηση από τις κεφαλαιαγορές.

Το σχέδιο κανονισμού αποσκοπεί στη δημιουργία μιας κεντρικής βάσης δεδομένων ή «ενοποιημένης ταινίας» , η οποία θα παρέχει πρόσβαση σε δεδομένα της αγοράς από τόπους διαπραγμάτευσης, καθώς και συστηματικούς εσωτερικοποιητές και εγκεκριμένες ρυθμίσεις δημοσίευσης σε ολόκληρη την ΕΕ με ενοποιημένο τρόπο. Αυτό θα βελτιώσει τη συνολική διαφάνεια των τιμών σε όλους τους τόπους διαπραγμάτευσης και θα παρέχει στους επενδυτές ευκολότερη πρόσβαση στα δεδομένα συναλλαγών.

Το κείμενο διασφαλίζει ότι οι πάροχοι ενοποιημένων ταινιών («CTP») παρέχουν αξιόπιστα ενοποιημένα δεδομένα σε χρόνο κοντά στον πραγματικό χρόνο , σημειώνοντας ότι το CTP θα πρέπει να δημοσιεύει τη συγκεντρωτική ταινία των εκτελεσμένων συναλλαγών μαζί με τις καλύτερες προσφορές και προσφορές που είναι διαθέσιμες τη στιγμή της συγκεκριμένης συναλλαγής ως καθώς και την καλύτερη ευρωπαϊκή προσφορά και προσφορά που είναι διαθέσιμη τη στιγμή της διαπραγμάτευσης από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές.

Επιπλέον, το σχέδιο κανονισμού εισάγει περιορισμό των πληρωμών για τη δρομολόγηση παραγγελιών πελατών στην Ένωση. Ο κανονισμός αφήνει τη διακριτική ευχέρεια στα κράτη μέλη να επιτρέπουν αυτήν την πρακτική μόνο στην επικράτειά τους.

Επιπλέον, το σχέδιο κανονισμού διευκρινίζει τον περιορισμό στο σκοτεινό εμπόριο , αίροντας την πολυπλοκότητα και το βάρος του συστήματος. Το τρέχον διπλό ανώτατο όριο όγκου ορίζει ότι το ποσό των σκοτεινών συναλλαγών σε έναν μεμονωμένο τόπο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 4% του συνόλου των συναλλαγών και το ποσό των σκοτεινών συναλλαγών σε ένα μετοχικό τίτλο στην ΕΕ δεν μπορεί να υπερβαίνει το 8% του συνόλου των συναλλαγών. Το νέο ενιαίο ανώτατο όριο όγκου που ορίζεται στο σχέδιο κανονισμού βασίζεται αποκλειστικά στο όριο της ΕΕ που ορίζεται στο 10% .

Επιπλέον, για να εξασφαλιστεί επαρκές επίπεδο διαφάνειας, το κείμενο τροποποιεί τους χρόνους αναβολής για το μέγεθος και το προφίλ ρευστότητας της συναλλαγής σε ομόλογα, προϊόντα δομής και δικαιώματα εκπομπής. Αυτές οι αναβολές θα πρέπει να βασίζονται στη ρευστότητα ενός ομολόγου, στο δομημένο χρηματοοικονομικό προϊόν και στην αποζημίωση εκπομπών και στο μέγεθος των συναλλαγών.

  • Για τους παρόχους ρευστότητας σε ομόλογα , η συγκάλυψη της τιμής και του όγκου των συναλλαγών για πολύ μεγάλες συναλλαγές δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει τις τέσσερις εβδομάδες .
  • Για τα εξωχρηματιστηριακά παράγωγα , η διάρκεια των αναβολών θα πρέπει να βαθμονομείται με βάση μια πιο ευέλικτη βάση, επειδή μόνο επαρκή δεδομένα αγοράς μπορούν να καθορίσουν την καταλληλότητα κάθε περιόδου. Η ESMA θα καθορίσει τη διάρκεια αυτών των αναβολών.

Μέσω αυτής της ενημέρωσης ενισχύονται ορισμένες διατάξεις σχετικά με τις επενδυτικές εταιρείες που διαπραγματεύονται για ίδιο λογαριασμό , καθώς παρέχουν ρευστότητα στο παρκέ ακόμη και σε συνθήκες πίεσης της αγοράς.

Ιστορικό

Στο σχέδιο δράσης της για την Ένωση Κεφαλαιαγορών για το 2020, η Επιτροπή ανακοίνωσε την πρόθεσή της να καταθέσει νομοθετική πρόταση για τη δημιουργία μιας κεντρικής βάσης δεδομένων που αποσκοπούσε στην παροχή ολοκληρωμένης εικόνας για την τιμή και τον όγκο των μετοχών και χρηματοπιστωτικών μέσων που διαπραγματεύονται σε ολόκληρη την ΕΕ. πληθώρα τόπων διαπραγμάτευσης (ενοποιημένη ταινία). Στις 2 Δεκεμβρίου, στα συμπεράσματά του σχετικά με το σχέδιο δράσης, το Συμβούλιο ενθάρρυνε την Επιτροπή να τονώσει περισσότερη επενδυτική δραστηριότητα στην ΕΕ αξιολογώντας περαιτέρω τον τρόπο αντιμετώπισης των εμποδίων στη δημιουργία ενοποιημένης ταινίας.

Η Επιτροπή υπέβαλε την πρότασή της για τροποποίηση των MIFIR και MiFID II προς το σκοπό αυτό στις 25 Νοεμβρίου 2021.

20.12.2022