ο Συμβούλιο εγκαινίασε σήμερα την EUNAVFOR ASPIDES . Ο στόχος αυτής της αμυντικής επιχείρησης θαλάσσιας ασφάλειας είναι η αποκατάσταση και η διασφάλιση της ελευθερίας ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο .
Josep Borrell
Με την έναρξη του EUNAVFOR ASPIDES, η Ευρωπαϊκή Ένωση ανταποκρίνεται γρήγορα στην ανάγκη αποκατάστασης της θαλάσσιας ασφάλειας και της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας σε έναν εξαιρετικά στρατηγικό θαλάσσιο διάδρομο. Η επιχείρηση θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στη διασφάλιση των εμπορικών συμφερόντων και των συμφερόντων ασφάλειας, για χάρη της ΕΕ και της ευρύτερης διεθνούς κοινότητας.
Josep Borrell, Ύπατος Εκπρόσωπος Εξωτερικών Υποθέσεων και Πολιτικής Ασφάλειας
Η επιχείρηση ASPIDES θα εξασφαλίσει τη ναυτική παρουσία της ΕΕ στην περιοχή όπου πολλές επιθέσεις των Χούτι έχουν στοχεύσει διεθνή εμπορικά πλοία από τον Οκτώβριο του 2023. Σε στενή συνεργασία με ομοϊδεάτες διεθνείς εταίρους, η ASPIDES θα συμβάλει στη διασφάλιση της θαλάσσιας ασφάλειας και θα διασφαλίσει την ελευθερία ναυσιπλοΐας, ειδικά για τους εμπορικούς και εμπορικά πλοία. Στο πλαίσιο της αμυντικής της εντολής , η επιχείρηση θα παρέχει επίγνωση της θαλάσσιας κατάστασης, θα συνοδεύει σκάφη και θα τα προστατεύει από πιθανές επιθέσεις πολλαπλών τομέων στη θάλασσα.
Η επιχείρηση θα είναι ενεργή κατά μήκος των κύριων θαλάσσιων γραμμών επικοινωνίας στα στενά Baab al-Mandab και τα στενά του Ορμούζ, καθώς και στα διεθνή ύδατα στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν, στην Αραβική Θάλασσα, στον Κόλπο του Ομάν και τον Περσικό Κόλπο.
Διοικητής Επιχείρησης θα είναι ο διοικητής Βασίλειος Γρυπάρης και Διοικητής Δύναμης ο Αντιναύαρχος Stefano Costantino . Το αρχηγείο Επιχείρησης θα έχει έδρα στη Λάρισα, Ελλάδα.
Η επιχείρηση ASPIDES θα συντονιστεί στενά με την EUNAVFOR ATALANTA για να συμβάλει στη θαλάσσια ασφάλεια στον Δυτικό Ινδικό Ωκεανό και στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και με ομοϊδεάτες εταίρους που συμβάλλουν στη θαλάσσια ασφάλεια στην περιοχή δραστηριότητάς της.
Ιστορικό
Από τον Οκτώβριο του 2023, πολυάριθμες επιθέσεις των Χούτι έχουν στοχεύσει πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν, στην Αραβική Θάλασσα και στον Κόλπο του Ομάν. Τέτοιες επιθέσεις θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των αμάχων σε εμπορικά και εμπορικά πλοία και συνιστούν παραβίαση της ελευθερίας της ανοιχτής θάλασσας και του δικαιώματος διέλευσης στα στενά που χρησιμοποιούνται για τη διεθνή ναυσιπλοΐα που κατοχυρώνεται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας.
Στις 10 Ιανουαρίου 2024, το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών ενέκρινε το ψήφισμα 2722 (2024), καταδικάζοντας με τον πιο έντονο τρόπο τις επιθέσεις των Χούτι σε εμπορικά και εμπορικά πλοία. υπογραμμίζοντας τη σημασία της άσκησης των ναυτικών δικαιωμάτων και ελευθεριών των πλοίων όλων των κρατών στην Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών και εμπορικών πλοίων που διέρχονται από το στενό Baab al Mandab. Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, το ΣΑΗΕ ζήτησε την άμεση παύση των επιθέσεων των Χούτι, επιβεβαιώνοντας ότι η άσκηση των δικαιωμάτων και ελευθεριών ναυσιπλοΐας από εμπορικά και εμπορικά πλοία, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, πρέπει να γίνεται σεβαστή και λαμβάνοντας υπόψη το δικαίωμα των μελών τα κράτη, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, να υπερασπιστούν τα πλοία τους από επιθέσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που υπονομεύουν τα δικαιώματα και τις ελευθερίες ναυσιπλοΐας.
Στις 29 Ιανουαρίου 2024, το Συμβούλιο ενέκρινε μια ιδέα διαχείρισης κρίσεων για μια πιθανή επιχείρηση θαλάσσιας ασφάλειας της ΕΕ για τη διασφάλιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας σε σχέση με την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας, με αρχική διάρκεια ενός έτους από την έναρξη της. Η επιχείρηση ιδρύθηκε επίσημα στις 8 Φεβρουαρίου 2024.
19.2.2024