‘Γιοι και Κόρες’ & ‘Η Πύλη της Κόλασης’ επιστρέφουν κάτω από την ίδια στέγη. Ο Γιάννης Καλαβριανός με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο.

Με ένα νέο ανέβασμα της θρυλικής παράστασης «Γιοι και κόρες» μετά από 14 χρόνια και με την περσινή επιτυχία «Η πύλη της Κόλασης», ο Γιάννης Καλαβριανός καταφθάνει τον Οκτώβριο στο ιστορικό Αμφι-θέατρο, γιορτάζοντας τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris σε μια επετειακή χρονιά, με τις δύο εξαιρετικές παραστάσεις να παρουσιάζονται σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο, με τη σύμπραξη του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως».

Η παράσταση «Γιοι και κόρες» που καθιέρωσε τον Γιάννη Καλαβριανό, μια από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις στην πρόσφατη ιστορία του Φεστιβάλ Αθηνών, με διθυραμβικές κριτικές, παρουσιάσεις εντός και εκτός συνόρων και μεταφράσεις του έργου σε περισσότερες από πέντε γλώσσες, επιστρέφει με την προσθήκη καινούριων ιστοριών και νέους συντελεστές, για να συναντήσει τη σεζόν 2025-2026 κάτω από την ίδια στέγη, την περσινή επιτυχία «Η Πύλη της Κόλασης» μετά από μια θριαμβευτική πορεία που καθήλωσε κοινό και κριτικούς.

Πρεμιέρα και για τις δύο παραστάσεις τον Οκτώβριο. Προμηθευτείτε έγκαιρα τα εισιτήριά σας για την «Πύλη της Κόλασης» στο https://www.ticketservices.gr/event/i-pyli-tis-kolasisΗ Πύλη της Κόλασης :: TicketServices.gr και για το «Γιοι και κόρες» στο https://www.ticketservices.gr/event/gioi-kai-kores. Γιοι και κόρες :: TicketServices.gr

Γιοι και κόρες

μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας

του Γιάννη Καλαβριανού

Μια από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών, για τους καθημερινούς ανθρώπους που αγνοήθηκαν από τις επίσημες ιστοριογραφικές πηγές αλλά προχώρησαν τη ζωή στην Ελλάδα, επιστρέφει δεκατέσσερα χρόνια μετά, με την προσθήκη καινούριων ιστοριών και νέους συντελεστές.

Η παράσταση που ουσιαστικά καθιέρωσε τον Γιάννη Καλαβριανό και την Εταιρεία Θεάτρου Sforaris ξαναφτιάχνεται με αφορμή τα 20 χρόνια από την δημιουργία των Sforaris και παρουσιάζεται μαζί με την τελευταία επιτυχία της ομάδας, την Πύλη της Κόλασης, στο Αμφι-Θέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου.

Το κείμενο βασίζεται σε αφηγήσεις ηλικιωμένων από όλη τη χώρα, στους οποίους τέθηκε από τους συντελεστές το ίδιο ερώτημα: «Αν έπρεπε να ξεχωρίσετε μία ιστορία από όλη σας τη ζωή, ποια θα ήταν αυτή;»

Από την καταγραφή του πολύωρου μαγνητοσκοπημένου υλικού επιλέχθηκαν τελικά 95 αφηγήσεις που βρίσκονταν σε άμεση συνάφεια και σχέση με καταγεγραμμένα ιστορικά γεγονότα και προέκυψαν από αυτές 12 επεξεργασμένες ιστορίες, που εκτείνονται από τη Μικρασιατική καταστροφή μέχρι την πανδημία του covid και το πρώτο lockdown.

Όλες οι ιστορίες είναι αληθινές. Τα ονόματα και τα φύλα των προσώπων αλλάχθηκαν για να προστατευθεί η ανωνυμία τους.

Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια εναλλακτική αφήγηση της επίσημης ιστορίας της χώρας μέσα από τις άγνωστες περιπέτειες των καθημερινών ανθρώπων. Των ανθρώπων που πιέζονται, λοξοδρομούν, δυσκολεύονται και αποτυγχάνουν, αλλά που σε κάθε εποχή επιμένουν και αναζητούν να ευτυχήσουν.

Η παράσταση πρωτοπαρουσιάσθηκε στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κομοτηνής και το Φεστιβάλ Αθηνών 2012. Ακολούθησε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Παίχτηκε με τεράστια επιτυχία για δύο χρόνια στα: Bios, Θέατρο του Νέου Κόσμου, Sarajevo Winter Festival-Βοσνία/Ερζεγοβίνη, CSS Teatro Stabile-Ουντίνε, Spazio Teatro NO’HMA-Μιλάνο, Λευκωσία.

Παραστάσεις του έργου έχουν γίνει στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, τη Ζυρίχη, τη Μαδρίτη, σε σχολεία, φυλακές, γηροκομεία και θεατρικές ομάδες σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Το κείμενο έχει μεταφραστεί στα Αγγλικά, Ιταλικά, Γερμανικά, Βοσνιακά και Ισπανικά και τιμηθεί με τα: Βραβείο Κουν, Καλύτερου Θεατρικού Έργου 2013-2014 και International Prize Il Teatro Nudo, di Teresa Pomodoro, Milan 2014-2015.

Συντελεστές

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός

Σκηνικά-Κοστούμια: Μαρία Καραθάνου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Επιμέλεια Κίνησης-Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλεξία Μπεζίκη

Βοηθός Σκηνογράφου-Ενδυματολόγου: Μαργαρίτα Τζαννέτου

Βίντεο: Βασίλης Κουντούρης

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή

Σχεδιασμός Αφίσας: Sonke

Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα

Οργάνωση Παραγωγής: Ρόζα Καλούδη, Βαγγέλης Βογιατζής

Παίζουν: Μαρία Κωνσταντά, Γιάννης Μαστρογιάννης, Ζωή Μυλωνά, Δήμητρα Ονουφριάδου, Βασίλης Τσαλίκης

Συμπαραγωγή: Πολιτιστικός Οργανισμός Λυκόφως – Γ. Λυκιαρδόπουλος & Εταιρεία Θεάτρου Sforaris

Για την πρώτη εκδοχή της παράστασης έγραψαν:

Η αρτιότερη ελληνική παράσταση του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών.

ΠΟΝΤΙΚΙART, Ιωάννα Μπλάτσου

Καλοφτιαγμένη και συγκινητική. Το ταξίδι άξιζε τον κόπο.

ΤΑ ΝΕΑ, Μαίρη Αδαμοπούλου

Ομολογώ πως δε μου συμβαίνει συχνά να βγαίνω από το θέατρο και να νιώθω ευτυχισμένος. Mια λυτρωτική παράσταση για την Ελλάδα που κουβαλάμε μέσα μας. Tο πιο σπουδαίο και το πιο έντιμο ταξίδι στη συλλογική μνήμη μας. Mια παράσταση που θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία όλης της Ελλάδας, όχι σαν Ιστορία του χθες αλλά σαν Ιστορία του σήμερα. Mια απάντηση χαστούκι σε όλους αυτούς που μας ξεγύμνωσαν για να μας κάνουν χυδαίους, μέσα σε μια απάνθρωπη καθημερινότητα χωρίς ελπίδα και ανθρωπιά.

Artfix, Θωμάς Σίδερης

Ανθρωπιά, καθαρό βλέμμα, περισσή ευρηματικότητα και μια σπάνια σκηνική εντιμότητα. Aπό το στόμα τους έτρεξε με τον πιο γλυκό και συγκινησιακά φορτισμένο τρόπο, η ιστορία της Ελλάδας.

Ελεύθερος Τύπος, Στέλλα Χαραμή

Εμπνευσμένη, πρωτότυπη και εξόχως ιαματική. Δουλεμένη, σαφής και πολυεπίπεδη, η νέα δουλειά των Sforaris συνιστά άκοπα μια από τις καλύτερες, μέχρι τούδε, στιγμές του φετινού Φεστιβάλ.

tospirto, Τατιάνα Καποδίστρια

Μια συγκινητική και συνάμα σπαρταριστή, πρωτόγνωρη θεατρική εμπειρία που αγγίζει την ψυχή βαθιά και έντονα με τρόπο μαγικό.

neamatia,Τατιάνα Θεοδώρου

Από το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών κρατάω μέσα μου τη λεπτότητα και το χιούμορ του Δημήτρη Παπαϊωάννου, του Γιάννη Καλαβριανού, του Γίρζι Κίλιαν, του Βασίλη Παπαβασιλείου…

protagon.gr, Βένα Γεωργακοπούλου

Μια σκέτη γνησιότητα. Εξαιρετικό κείμενο. Έξυπνη σκηνοθεσία. Ταχύτατοι ηθοποιοί.

onlytheater.gr, Χρύσα Φωτοπούλου

Μακράν η πιο βιωματική πρόταση του Φεστιβάλ Αθηνών.

in2life, Ιωάννα Κλεφτόγιαννη

Η Πύλη της Κόλασης

Αγαπήθηκε κανείς εδώ; Ή έτσι πέρασαν τα χρόνια;

Μετά τη θριαμβευτική περσινή της πορεία, Η Πύλη της Κόλασης του Γιάννη Καλαβριανού επανέρχεται σε ένα από τα πιο ιστορικά θέατρα της Αθήνας, το Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η Πύλη της Κόλασης έχει ως αφετηρία δύο θυελλώδεις ερωτικές ιστορίες.

Η πρώτη συνέβη τον 19ο αιώνα και συντάραξε το Παρίσι. Δύο από τους σημαντικότερους γλύπτες του κόσμου, ο Αύγουστος Ροντέν και η Καμίγ Κλοντέλ ερωτεύονται, ενώ ο Ροντέν είχε ήδη άλλη μόνιμη σύντροφο. Η σχέση τους θα στοιχειώσει από την ιστορία ενός άλλου παράνομου ζευγαριού του 13ου αιώνα. Ο Πάολο και η Φραντσέσκα, έζησαν έναν κρυφό έρωτα για 9 χρόνια, μιας και η Φραντσέσκα ήταν ήδη παντρεμένη με τον αδερφό του, που τελικά θα τους δολοφονήσει.

Ο Ροντέν θα δημιουργήσει μερικά από τα πιο εμβληματικά γλυπτά όλων των εποχών, τον Σκεπτόμενο, την Πύλη της Κόλασης και το Φιλί, που απεικονίζει τους αγκαλιασμένους Πάολο και Φραντσέσκα, λίγο πριν δολοφονηθούν. Και θα γίνει διάσημος.

Αντίθετα, η πατριαρχική εποχή θα διαλύσει το ταλέντο και τον ψυχισμό της Κλοντέλ και θα την κλείσει σε ψυχιατρείο για 30 χρόνια.

Τέσσερις ερμηνευτές, στην πιο εικαστική μέχρι τώρα παράσταση του σκηνοθέτη, δημιουργούν έναν κόσμο για την αφύπνιση του ανθρώπινου πνεύματος, την προσπάθειά του να νικήσει τον χρόνο και την ασταμάτητη φόρα του να αναζητά τον έρωτα.

Ο Γιάννης Καλαβριανός γράφει για το έργο

Οι ιστορίες είναι σαν να υπάρχουν κάπου και να μας περιμένουν να τις αφηγηθούμε. Ολόκληρη η τέχνη είναι σαν να αιωρείται ασχημάτιστη κάπου. Μέχρι που ένα χέρι να κάνει την αρχή. Ήξερα πως ήθελα να φτιάξω μια παράσταση για τον χρόνο, για το τι αφήνουμε πίσω ως ανάμνηση του περάσματός μας από τη ζωή, για τους ανθρώπους που δυσκολεύονται, για τα κορίτσια και τα αγόρια που παντρεύτηκαν χωρίς να ξέρουν καλά καλά το γιατί και για εκείνα που ερωτεύτηκαν και κυνήγησαν τον έρωτά τους ως το τέλος. Όταν είδα στο Μουσείο Ορσέ, τον πίνακα του Αλεξάντρ Καμπανέλ, όπου ο παράνομοι εραστές Πάολο και Φραντσέσκα πέφτουν την ίδια στιγμή νεκροί και στο βάθος έβλεπα την Πύλη της Κόλασης του Ροντέν, που έζησε με την Καμίγ Κλοντέλ έναν αντίστοιχο καταδικασμένο έρωτα, ήξερα πως βρήκα επιτέλους την ιστορία μου. Το ότι τα πραγματικά γεγονότα ξεκίνησαν στο Μουσείο Ορσέ, εκεί ακριβώς όπου γεννήθηκε και η ιδέα της παράστασης, ήταν μια απίστευτη σύμπτωση που τα έδεσε όλα. Δύο ιστορίες από τον 13ο και τον 19ο αιώνα που είναι τελικά μία. Αυτή της αιώνιας ανθρώπινης περιπέτειας.

Συντελεστές

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός Σκηνικά: Μαρία Καραθάνου Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου Κίνηση: Μαριάννα Καβαλλιεράτου Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος Ηχητικός σχεδιασμός: Κώστας Μπώκος Βίντεο: Βασίλης Κουντούρης Βοηθός σκηνοθέτη: Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου Βοηθός ενδυματολόγου: Τζίνα Ηλιοπούλου Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή

Ιστορικός σύμβουλος: Ελένη Δρίβα

Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα

Οργάνωση Παραγωγής: Ρόζα Καλούδη, Βαγγέλης Βογιατζής

Παίζουν: Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Γιώργος Γλάστρας, Αλεξία Μπεζίκη, Παναγιώτης Παυλίδης

Σε βίντεο: Λυδία Φωτοπούλου

Για την παράσταση έγραψαν:

Συνδυάζει τη συγκίνηση ενός γνήσιου συναισθήματος και τη γοητεία ενός άρτιου εικαστικού θεάματος.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Ρέα Γρηγορίου

Το αρτιότερο, βαθύτερο και πιο συγκινητικό κείμενο που έχει, μέχρι σήμερα, γράψει. Ο Γιάννης Καλαβριανός στην πιο παραγωγική συγγραφικά και σκηνοθετικά στιγμή του. Αγγίζει σχεδόν τα όρια της κλασικής δημιουργίας η υφολογία της μουσικής. Ένα βαθιά ποιητικό, συναισθηματικά πλούσιο και έμπλεο συγκίνησης έργο. Το εγχείρημα ολοκληρώνεται ως κομψοτέχνημα.

Monopoli, Στέλλα Χαραμή

Ένα θεατρικό έργο που κρύβει πολύ κόπο, πολλή έρευνα και δίνει απλόχερα πολλές πληροφορίες και γνώσεις, μια παράσταση σκληρή σαν το μάρμαρο και απαλή σαν το χάδι.

Oanagnostis, Όλγα Σελλά

Μια παράσταση από το 2024 στο 2025. Αξιοπρόσεχτη δουλειά, από τις καλύτερες του Καλαβριανού, με πολλή έρευνα πίσω της και σοβαρό συνθετικό όραμα, κειμενικό και δραματουργικό.

Το ΒΗΜΑ, Γρηγόρης Μπέκος

Ένα κείμενο ουσιαστικής ποίησης, που δεν μπορεί να αφήσει κανέναν ασυγκίνητο. Μια παράσταση που λειτουργεί ως βάλσαμο. Μια θεατρική όαση γαλήνης και ομορφιάς.

Euronews.com, Γιώργος Μητρόπουλος

Μια παράσταση που ξεχωρίζει για την αδιαμφισβήτητη εικαστικότητά της, την ποιητικότητά της, την πλαστικότητά της και τις άψογες ερμηνείες των ηθοποιών της.

Imerodromos.gr, Δημήτρης Τσατσούλης

Ένα συμπαγές, εικαστικό αμάλγαμα που μιλά κατευθείαν στην καρδιά και το μυαλό. Ένα είδος θεάτρου που δεν μένει απλώς στη σκηνή, αλλά ανασαίνει, αγκαλιάζει και αφυπνίζει.

Mytheatro, Κάτια Σωτηρίου

Ένα ζωντανό έργο τέχνης είναι το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού, γεμάτο ευαισθησία και ποιητικότητα. Τελικά, είναι ανάσα μεγάλη να βλέπεις ωραίες, πρωτόπαιχτες δημιουργίες και να φεύγεις από τις θεατρικές αίθουσες πλήρης.

Onlytheater.gr, Ντίνα Καρρά

Η «Πύλη της Κόλασης» ξεφεύγει από τα όρια της θεατρικής παράστασης. Την κατατάσσουμε ξεκάθαρα στις κορυφαίες παραστάσεις της χρονιάς και σας την προτείνουμε ανεπιφύλακτα!

Palcoscenico, Διονύσης Μαλαπέτσας

Ακριβής και αισθητικά άρτια η σύλληψη της σκηνοθετικής γραμμής.

Culturenow, Γιώργος Παπαγιαννάκης

Μια από τις καλύτερες δουλειές του ως τώρα. Η μεταγλώσσα σε μεγάλες στιγμές! Ο Γιώργος Γλάστρας εξακολουθεί να διανύει την καλύτερη περίοδό του.

Artivist.gr, Γιώργος Βουδικλάρης

Ένα θεατρικό ποίημα, μια ιστορία για τον έρωτα, την τέχνη και τη ζωή. In2life.gr, Ηρώ Κουνάδη

Mια εξαιρετική παράσταση που θα αφήσει το στίγμα της στην αθηναϊκή θεατρική σκηνή και ευτυχεί μέσα από το εξαιρετικό κείμενο, την ευφάνταστη σκηνοθεσία και τις καθηλωτικές ερμηνείες των ηθοποιών της.

Μια παράσταση εικαστική και ευαίσθητη που δεν θα αφήσει κανέναν ασυγκίνητο.

Theatreproject365, Λουκία Μητσάκου

Μια παράσταση που θα λατρέψουν όχι μόνο όσοι αγαπούν τα εικαστικά και εν γένει τις Καλές Τέχνες, αλλά που κερδίζει τον μέσο θεατή, χάρις στη δαντελένια, συναρπαστική, αφήγηση, τις αψεγάδιαστες ερμηνείες και τον έντονο ρυθμό.

Zeitgeist, Χαράλαμπος Νικόπουλος

Η πλέον ενδιαφέρουσα θεατρική πρόταση, που θα θυμάστε για καιρό. Ευφυέστατη σκηνοθεσία, εκπληκτικές ερμηνείες, πρωτοτυπία και έμπνευση σε ένα έργο τέχνης”

Catisart, Ειρήνη Αϊβαλιώτου

Μια παράσταση ποιητική, μια παράσταση έργο τέχνης, συναρπαστική μα και βαθιά αληθινή, που κατηγοριοποιείται από μόνη της χωρίς περιττές συγκρίσεις.

Θέατρο.gr, Λένα Σάββα

Ένα από τα λίγα έργα του νεοελληνικού θεάτρου που τοποθετούν τις εικαστικές αναπαραστάσεις στο επίκεντρο της θεατρικής σκηνής.

Οδός Πανός, Αθανάσιος Βαβλίδας

Η «Πύλη της Κόλασης» είναι η παράσταση που δεν πρέπει να χάσεις.

Newsbeast, Δήμητρα Ζάρκου

Συμπαραγωγή: Πολιτιστικός Οργανισμός Λυκόφως – Γ. Λυκιαρδόπουλος, Εταιρεία Θεάτρου Sforaris

Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος

Η παράσταση πραγματοποιήθηκε κατά τη θεατρική σεζόν 2024-2025 με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής

Τελευταία Άρθρα