Γιώργος Φακανάς: Η jazz για εμένα αποτελεί το πεδίο της συνεχούς έρευνας και εξέλιξης του εαυτού μου σε μια πορεία προς το μέλλον και το φως

Το Γιώργο Φακανά τον γνώρισα σε μία εκδήλωση στο ωδείο του, είχα διαβάσει και είχα ακούσει για τα υπέροχα μουσικά δρώμενα του στο χώρο της iazz όπως και για την διαδρομή του στην διδασκαλία, φτάνοντας στο “Ωδείο Τέχνης Φακανά”. Ένας γλυκός άνθρωπος με μεγάλη ενέργεια και αγάπη για την διδασκαλία και τους μαθητές του.  Ένας διεθνής καλλιτέχνης με χαμηλό προφίλ και τεράστιες δυνατότητες, μουσικός, συνθέτης, ενορχηστρωτής, εκπαιδευτικός και συγγραφέας.

Κ.Κ.: Από πολύ μικρός και για εκείνη την εποχή αρχίσατε μαθήματα κιθάρας, όμως σας «κέρδισε» όπως λένε το ηλεκτρικό μπάσο και γιατί; Στην οικογένειά σας είχατε κάποιο ιστορικό στη μουσική;

Γ.Φ.: Έκανα μαθήματα κλασικής κιθάρας από τα 9 έως και τα 12 μου χρόνια. Τότε ξεκίνησα να παίζω σε ένα από τα ροκ συγκροτήματα της γειτονιάς μου. Ήμουν ο μικρότερος στην παρέα και έτσι, οι μεγαλύτεροι, θεώρησαν καλύτερο να μου δώσουν το ρόλο του μπασίστα που τότε θεωρείτο ο ευκολότερος. Από εκείνη τη στιγμή κατάλαβα ότι το μπάσο θα ήταν η μουσική παρέα της ζωής μου. Στην οικογένεια μου δεν υπήρχε κανείς μουσικός.

Κ.Κ.: Όταν αρχίσατε να εμβαθύνετε στη jazz μουσική, αυτό το είδος μουσικής ήταν ακόμα στα ¨σπάργανα¨ στην Ελλάδα βρήκατε δυσκολίες; Πως καταφέρατε να μυήσετε και άλλους μουσικούς σε αυτό το χώρο της jazz; Τελικά να κάνετε συγκρότημα, και να είστε και εκπρόσωπος στην ορχήστρα jazz στην ΕΟΚ;

Γ.Φ.: Άρχισα να ασχολούμαι  με την jazz από τα 14, αφού έπεσε στα χέρια μου ένας δίσκος του μεγάλου Αμερικανού μπασίστα Stanley Clark. Εκείνη την εποχή υπήρχε απόλυτο σκοτάδι και καμία πληροφόρηση ή εκπαίδευση γύρω από αυτή τη μουσική. Αρχικά εγώ μυήθηκα στο λιγοστό χώρο της Jazz από τους ελάχιστους μουσικούς που ασχολούνταν με αυτή εκείνη την εποχή. Τα υπόλοιπα ήρθαν αργότερα, δηλαδή η δημιουργία ensemble και η συμμετοχή μου στην Eurojazz που ήταν η Big Band με τους καλύτερους μουσικούς της Ευρώπης κάτω των 23 χρόνων.

Κ.Κ.: Έχετε συνεργαστεί με σπουδαίους καλλιτέχνες, πες τε μας λίγα λόγια από κάτι που σας έχει μείνει ανεξίτηλο στην μνήμη.

Γ.Φ.: Όταν μιλάμε για ονόματα όπως Mike Stern, Anthony Jackson, Dave Weckl, Dennis Chambers, Birelli Lagrene, Frank Gambale, Horacio El Negro Hernandez, Alex Acuna, Guthrie Govan, για να αναφέρω μόνον μερικούς, πως μπορείς να κάνεις επιλογή στις ατέλειωτες κοινές μας στιγμές στις συναυλίες, στις περιοδείες, στις ηχογραφήσεις. Η συνεργασία μαζί με αυτά τα κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας σκηνής της Jazz και του Fusion συνεχίζει να με γεμίζει εμπειρίες και δημιουργικές στιγμές μέχρι σήμερα!

Φωτό: Πέντε μπασίστες ο Γιώργος Φακανάς, ο Anthony Jakson, o Victor Wooten, o Stanley Clarke και ο Marcus Miller

Κ.Κ.: Μιλήστε μας για την σχολή μουσικής, πιο κομμάτι του εαυτού σας εκφράζετε.

Γ.Φ.: Το Ωδείο Τέχνης Φακανά ιδρύθηκε το 1997 σαν φυσική εξέλιξη του Εργαστηριού Σύγχρονης Μουσικής που είχα σε άλλο μικρότερο χώρο από το 1984. Ο πολυχώρος “Αθηνά Live” λειτουργεί από το 1999 (Αθηνά ήταν και είναι η μητέρα μου). Οι πολλαπλές εμπειρίες στον εκπαιδευτικό και συναυλιακό τομέα είναι προφανές ότι έχουν παίξει μεγάλο ρόλο στη σημερινή μουσική μου προσωπικότητα. Άλλωστε όταν διδάσκω διδάσκομαι συνεχώς από τους μαθητές μου και όταν παρακολουθώ μια συναυλία από απόσταση αναπνοής ενός μεγάλου μουσικού αποκτώ νέες εκφραστικές δυνατότητες.  Η διδασκαλία ορίζεται μέσα μου σαν ένα σπουδαίο κομμάτι της αποστολής μου. Γι’ αυτό ίδρυσα το «Ωδείο Τέχνης Φακανά», επένδυσα και επενδύω στη συνεχή του βελτίωση, έγραψα 24 εκπαιδευτικά βιβλία μέχρι σήμερα, αγωνίζομαι για την αναγνώριση των σύγχρονων σπουδών και γενικά αφιερώνω συνεχώς χρόνο σε αυτούς τους σκοπούς. Οι νέοι, στο χώρο μας, έρχονται για να μάθουν μουσική παρότι το διαδίκτυο υπόσχεται γνώση. Ότι και να κάνει όμως η τεχνολογία, ο ανθρώπινος παράγοντας δεν ξεπερνιέται.

  Φωτό: Συναυλία του YFG- Yiorgos Fakanas Group, στο ΜΥΛΟ στη Θεσσαλονίκη.

Κ.Κ.: Πως θα χαρακτηρίζατε με μία πρόταση την jazz μουσική και την ροκ ποιες οι διαφορές τους;

Γ.Φ.: Θα μπορούσα να απαντήσω στην ερώτηση σας παίρνοντας υπόψιν μου τις προσωπικές μου εμπειρίες και όχι τα τεχνικά χαρακτηριστικά των δύο αυτών ειδών. Η jazz για εμένα αποτελεί το πεδίο της συνεχούς έρευνας και εξέλιξης του εαυτού μου σε μια πορεία προς το μέλλον και το φως. Το rock υπήρξε ο προπομπός αυτής της διεργασίας και χαρακτήρισε περισσότερο τη μουσική μου εφηβεία.

Κ.Κ.: Δεν αναφέρω στην συνέντευξη όλα αυτά τα υπέροχα μουσικά πράγματα που έχετε καταφέρει μέχρι τώρα, θα έχουν την δυνατότητα οι αναγνώστες να τα διαβάσουν στο τέλος, αυτό που θα ήθελα να μου πείτε είναι το μέλλον, τι να περιμένουμε ποιες μελωδίες θα μας χαρίστε, ποια είναι σχέδια σας;

Γ.Φ.: Μόλις έχει κυκλοφορήσει το 12ο cd μου με τίτλο TOPAZ. Το έργο  αυτό αποτελεί παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (ΟΜΜΑ) προς εμένα. Σε μικρό χρονικό διάστημα θα κυκλοφορήσει και το 13ο cd μου με τίτλο SECRETS που βασίζεται στη συνεργασία μου με τον θρυλικό drummer LENNY WHITE! Ταυτόχρονα συνεχίζω συναυλίες με το προσωπικό μου γκρουπ YFG-Yiorgos Fakanas Group σε διάφορες μορφές, διδάσκω συνεχώς και διευθύνω το ΩΔΕΙΟ ΤΕΧΝΗΣ ΦΑΚΑΝΑ-ART MUSICSCHOOL, συγγράφω το 25ο εκπαιδευτικό μου βιβλίο, οργανώνουμε το συναυλιακό πρόγραμμα του ιστορικού μας χώρου «Αθηνά Live”  και προσδοκώ σε ένα ακόμη δημιουργικότερο αύριο!

Κ.Κ.: Σας ευχαριστώ πολύ!

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΓΙΩΡΓΟΥ ΦΑΚΑΝΑ

Το 1980 συμμετέχει στην ιστορική ηχογράφηση της Λιλιπούπολης με το Μάνο Χατζιδάκι και από τότε μέχρι το 1995 έχει ηχογραφήσει σε πάνω από 800 δίσκους της ελληνικής δισκογραφίας. Ιδρυτής του γκρουπ ISKRA και μοναδικός εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Ορχήστρα jazz της ΕΟΚ. Έχει ήδη 11 προσωπικά CDs (A New Day, Parastasis, Horizon, Amorosa, Stand Art, Echoes, Domino, Interspirit, Maestro, Acrobat,Live in Athens) μέσα στα οποία συμμετέχει ολόκληρη η ελληνική jazz σκηνή καθώς και μερικοί από τους μεγαλύτερους μουσικούς του κόσμου όπως οι Dave Weckl, Anthony Jackson, Frank Gambale, Mike Stern, Guthrie Govan, Bireli Lagrene, Eric Marienthal, alex Acuna, Mitch Forman, Scott Kinsey, Wallace Roney, Lenny White, Brett Garsed, Bob Franceschini κ.α.

Το cd “INTERSPIRIT” περιλαμβάνει μουσική του που συνέθεσε ειδικά για τον μεγάλο μπασίστα Anthony Jackson. Το cd έχει εκδώσει η Αμερικάνικη εταιρεία “Abstract Logix” και κυκλοφορεί ήδη σε όλη την Αμερική, Ευρώπη και Ασία, ενώ μπήκε στη λίστα των υποψηφίων του “53rd Grammy Award” στην κατηγορία “Best Contemporary Jazz Album”.

Η μουσική αυτού του cd παρουσιάστηκε σε Αμερική (στο ιστορικό 55 Bar της Ν. Υόρκης), Ευρώπη καθώς επίσης και στην Ιαπωνία και Κορέα με εξαιρετική επιτυχία, ενώ η Ιαπωνική εταιρεία “King Records” επανεκδίδει και διανέμει τα προηγούμενα cds «Echoes» και «Domino» σε ολόκληρη την Ασία.

Έχει δώσει πολυάριθμες προσωπικές συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής, Ηρώδειο, Λυκαβηττό, Παλλάς, Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπου εκτελέσθηκαν δικά του έργα από όλες τις μεγάλες Ελληνικές Ορχήστρες

(Ορχήστρα ΕΡΤ, Big Band της EΡΤ, KOEM κ.λ.π) καθώς και από μεγάλες ορχήστρες και ensembles του εξωτερικού.

Έχει γράψει μουσική για θέατρο και κινηματογράφο ενώ είναι ιδρυτής του Ωδείου Τέχνης και του πολυχώρου ΑΘΗΝΑ΄Live όπου με δική του πρωτοβουλία έχουν διοργανωθεί συναυλίες και σεμινάρια με την αφρόκρεμα της παγκόσμιας jazz σκηνής (John Scofield, Pat Martino, Joe Zawinul, Buster Williams, Billy Cobham, Steve Gadd, John Pattituci, Dennis Chambers, Allan Holdsworth, Scott Henderson, Frank Gambale, Victor Wooten, Anthony Jackson κ.λ.π.).

Ως εκπαιδευτικός έχει διδάξει Ηλ. Μπάσο σε περισσότερους από 1000 επαγγελματίες του χώρου και jazz θεωρητικά. Είναι συγγραφέας 24 εκπαιδευτικών βιβλίων μουσικής τα οποία διδάσκονται σε όλα τα σύγχρονα ωδεία της χώρας αλλά και του εξωτερικού. Σήμερα με το γκρουπ του YFG (Yiorgos Fakanas Group) δίνει πολυάριθμες συναυλίες συνεργαζόμενος με μεγάλα ονόματα της διεθνούς jazz fusion σκηνής όπως οι Mike Stern, Guthrie Govan, Frank Gambale, Anthony Jackson, Dave Weckl, Alex Acuna, Bireli Lagrene, Dennis Chambers, Horacio El Negro, Greg Howe, Eric Marienthal, Brett Garsed, Otmaro Ruiz, Barry Finerty, Mitch Forman, Tony Lakatos, Scott Kinsey, Jeff Richman ,Bob Franceschini και πολλούς ακόμη.

Είναι εκδότης του περιοδικού Jazz Fusion Mood μέσω του οποίου προωθείται η νέα αντίληψη για τη δημιουργική μουσική στην Ελλάδα.

Τα cds “TOPAZ” &“SECRETS” είναι οι πιο πρόσφατες (11η και 12η) δισκογραφικές του δουλειές.