Δήμος Ρεθύμνης
Επικεφαλής εταίρος στο Δίκτυο SCHOOLHOODS είναι ο Δήμος Ρεθύμνης με στόχο τον συντονισμό δράσεων των εταίρων του συγκεκριμένου έργου ώστε από κοινού να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της μετακίνησης από και προς τα σχολεία καθώς και του δημόσιου χώρου γύρω από τις σχολικές εγκαταστάσεις με τη δημιουργία ολοκληρωμένων σχεδίων δράσης για την προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον τρόπων μετακίνησης των μαθητών.
Η δημοτική αρχή και οι υπεύθυνοι του έργου από πλευράς Δήμου φιλοξένησαν εκπροσώπους όλων των εταίρων του Δικτύου με σκοπό την παρουσίαση των εμπειριών που αποκτήθηκαν από τις επιτόπιες επισκέψεις στις πόλεις που συμμετέχουν στο Δίκτυο, την ανταλλαγή ιδεών, την καταγραφή των αναγκών μάθησης σε επίπεδο Δικτύου, τη χαρτογράφηση των επόμενων ενεργειών του Δικτύου και το μεθοδολογικό πλαίσιο υλοποίησης τους.
Το Δίκτυο SCHOOLDHOODS συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του Προγράμματος URBACT IV και σε αυτό συμμετέχουν οι φορείς: Δήμος Ρεθύμνης (Επικεφαλής Εταίρος), Ελλάδα, Μητροπολιτικός Οργανισμός Βιώσιμης Ανάπτυξης του Μπρασόβ (Εταίρος), Ρουμανία, Πόλη του Ζαντάρ (Εταίρος), Κροατία, Δήμος Σκαβίνα (Εταίρος), Πολωνία, Συμβούλιο της Πόλης Guía de Isora (Εταίρος), Κανάρια Νησιά, Πόλη του Τούρκου (Εταίρος), Φινλανδία, Πόλη του Μπρνο (Εταίρος), Τσεχία, Πάρμα (Εταίρος), Ιταλία.
Το Δίκτυο στοχεύει να αντιμετωπίσει την πρόκληση της μετακίνησης των μαθητών από και προς τα σχολεία με ένα συνδυασμό δράσεων που θα αφορούν την ίδια τη διαδρομή προς το σχολείο αλλά και την ποιότητα του δημόσιου χώρου τον οποίο οι μαθητές και ολόκληρη η σχολική γειτονιά χρησιμοποιούν καθημερινά. Το πλαίσιο των προβληματισμών και των δράσεων που απασχολεί και ενεργοποιεί το Δίκτυο SCHOOLHOODS αφορά στο ότι τα σχολεία αποτελούν βασικό κυκλοφοριακό προορισμό κατά την έναρξη και τη λήξη των μαθημάτων. Οι μαθητές πολύ συχνά μεταφέρονται στο σχολείο με ιδιωτικό αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα μια σειρά από αρνητικές επιπτώσεις όπως το ότι η κυκλοφορία των αυτοκινήτων προς τα σχολεία είναι υπερβολικά μεγάλη για να μπορέσουν οι οδικές υποδομές να την αντιμετωπίσουν τόσο από άποψη όγκου όσο και από άποψη οδικής ασφάλειας, όχι μόνο για τους μαθητές που μετακινούνται με αυτοκίνητο αλλά και για τους μαθητές που χρησιμοποιούν διαφορετικούς τρόπους μετάβασης στα σχολεία. Το πρόβλημα – και ο κίνδυνος – δημιουργείται από τους ίδιους τους γονείς που σε μεγάλο ποσοστό παρέχουν υπηρεσίες μεταφορών ως «ταξί».
Επίσης, οι δημόσιοι χώροι και οι δρόμοι κοντά στα σχολεία είναι συχνά φτιαγμένοι για να αντιμετωπίζουν κυρίως τις ανάγκες της κυκλοφορίας και λιγότερο για να καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών να κινούνται ανεξάρτητα και με ασφάλεια σε αυτούς. Οι κάτοικοι και οι διερχόμενοι της περιοχής επηρεάζονται επίσης από αυτό καθώς η γειτονιά τους δεν είναι σχεδιασμένη ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους για συναντήσεις σε εξωτερικούς χώρους, κοινωνικοποίηση, περίπατο, ποδήλατο, παιχνίδι και άλλες δραστηριότητες αναψυχής. Παράλληλα, το υψηλό ποσοστό των παιδιών που πηγαίνουν στο σχολείο με αυτοκίνητο επηρεάζει αρνητικά την απαιτούμενη ημερήσια σωματική δραστηριότητα (τουλάχιστον 60 λεπτά την ημέρα σύμφωνα με τον Π.Ο.Υ.), την οποία αντιθέτως θα υποστήριζε μια μετακίνηση με περπάτημα, ποδήλατο αλλά και με τη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών. Τα παιδιά που μεταφέρονται στο σχολείο με αυτοκίνητο έχουν σαφώς μικρότερη αλληλεπίδραση με το περιβάλλον τους, έχουν λιγότερα ερεθίσματα και αυτό επηρεάζει αρνητικά τη σωματική και νοητική τους ανάπτυξη. Επιπλέον, ο παθητικός τους ρόλος ως επιβάτες τα εμποδίζει να αναπτύξουν τις δικές τους δεξιότητες αυτόνομης μετακίνησης ενώ ταυτόχρονα επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κινούνται σε άλλες στιγμές εκτός του σχολείου. Επίσης, η προαναφερθείσα έλλειψη ελκυστικού δημόσιου χώρου έχει επιπρόσθετες αρνητικές συνέπειες για τη γειτονιά: η έλλειψη χώρων συνάντησης επηρεάζει τα επίπεδα κοινωνικής συνοχής και η τοπική οικονομία αντιμετωπίζει μη ελκυστικά περιβάλλοντα και συνθήκες όπως, για παράδειγμα, στάθμευση μπροστά από τα καταστήματα και τα σχολεία.
28.11.2023