Το Συμβούλιο σημείωσε τη δέκατη έκθεση προόδου σχετικά με την εφαρμογή των 74 κοινών προτάσεων που εγκρίθηκαν από τα Συμβούλια της ΕΕ και του ΝΑΤΟ στις 6 Δεκεμβρίου 2016 και 5 Δεκεμβρίου 2017.
Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι το ΝΑΤΟ και η ΕΕ παραμένουν ακλόνητοι υπερασπιστές της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας και της διεθνούς τάξης που βασίζεται σε κανόνες. Τονίζει ότι οι κοινές προκλήσεις ασφαλείας, όπως οι ενέργειες της Ρωσίας, η αστάθεια στις ανατολικές και νότιες γειτονιές της Ευρώπης, οι αυξανόμενες εντάσεις στα Δυτικά Βαλκάνια και οι προκλήσεις ασφαλείας στην περιοχή Ινδο-Ειρηνικού, απαιτούν περαιτέρω ενίσχυση της διατλαντικής συνεργασίας .
Αυτό θα πρέπει να γίνει μέσω μιας ακόμη πιο ισχυρής, συνεκτικής και συμπληρωματικής εταιρικής σχέσης ΝΑΤΟ-ΕΕ , η οποία θα αντιμετωπίζει επείγοντα ζητήματα, όπως η ενίσχυση της αμυντικής ετοιμότητας, ιδίως με την αύξηση των ευρωπαϊκών αμυντικών δαπανών, την αντιμετώπιση των ελλειμμάτων δυνατοτήτων, την επέκταση της αμυντικής βιομηχανικής ικανότητας και την αύξηση της αμυντικής παραγωγής.
Η έκθεση επισημαίνει και αναλύει την απτή πρόοδο που έχει επιτευχθεί μεταξύ Ιουνίου 2024 και Μαΐου 2025 σε ολόκληρο το φάσμα της ατζέντας συνεργασίας ΕΕ-ΝΑΤΟ.
Πολιτικός Διάλογος
Ο πολιτικός διάλογος αυξήθηκε σημαντικά, αντανακλώντας την αποφασιστικότητα της νέας ηγεσίας της ΕΕ και του ΝΑΤΟ να ενισχύσει την αμοιβαία κατανόηση, να αυξήσει τις αλληλεπιδράσεις και να ενισχύσει περαιτέρω τη συνεργασία σε όλους τους τομείς της εταιρικής σχέσης ΕΕ-ΝΑΤΟ, ιδίως στο πλαίσιο του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και των πρωτοβουλιών της ΕΕ για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας.
Μετά τη δημοσίευση της Λευκής Βίβλου της ΕΕ για την Ευρωπαϊκή Άμυνα – Ετοιμότητα 2030 και το Σχέδιο Επανεξάρτησης για την Ευρώπη, η Ύπατη Εκπρόσωπος της ΕΕ είχε ανταλλαγή απόψεων – για πρώτη φορά – με τους Υπουργούς Εξωτερικών του ΝΑΤΟ σχετικά με την ευρωπαϊκή άμυνα. Από τον Δεκέμβριο του 2024, η Ύπατη Εκπρόσωπος Kaja Kallas συμμετείχε επίσης στις υπουργικές συνεδριάσεις του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ουκρανίας. Οι συνεδριάσεις της Επιτροπής Πολιτικής Ασφάλειας (PSC)-Βορειοατλαντικού Συμβουλίου (NAC) έχουν συνεχιστεί, με την πρώτη να επικεντρώνεται στην Ουκρανία.
Αντιμετώπιση υβριδικών απειλών και άλλων κοινών προκλήσεων
Το προσωπικό της ΕΕ και του ΝΑΤΟ ενέτεινε τη συνεργασία του όσον αφορά την ανθεκτικότητα και την ετοιμότητα σε τομείς όπως η διαχείριση κρίσεων, η προστασία των κρίσιμων υποδομών, η ετοιμότητα για την υγεία και οι σχετικές στρατηγικές επικοινωνίες. Η στενή συνεργασία στον τομέα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας συνεχίστηκε επίσης με ταχείς ρυθμούς. Η ΕΕ εκπροσωπήθηκε για πρώτη φορά στο ετήσιο Συμπόσιο Υβριδικών Επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ. Οι ανταλλαγές προσωπικού επέτρεψαν την ενσωμάτωση των διδαγμάτων που αντλήθηκαν από τις βασικές απαιτήσεις του ΝΑΤΟ στην ανάπτυξη της Στρατηγικής της ΕΕ για την Ένωση Ετοιμότητας.
Κυβερνοασφάλεια και άμυνα
Οι κοινές εργασίες προχώρησαν με την πρώτη συνεδρίαση του δομημένου διαλόγου για τον κυβερνοχώρο, ο οποίος επικεντρώθηκε στη διασταυρούμενη συμμετοχή σε ασκήσεις και στη διασφάλιση της συνέπειας μέσω της διερεύνησης περαιτέρω συνεργειών. Τα στελέχη βρίσκονταν σε στενή επαφή κατά τη διάρκεια διπλωματικών αντιδράσεων σε κυβερνοπεριστατικά, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο της Εργαλειοθήκης Κυβερνοδιπλωματίας της ΕΕ, και συντονισμένων δηλώσεων που καταδίκαζαν κακόβουλες κυβερνοεπιθέσεις. Το ερωτηματολόγιο της Δέσμευσης Κυβερνοάμυνας του ΝΑΤΟ δόθηκε στη EEAS και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ το ερωτηματολόγιο της Απογραφής Κυβερνοχώρου της ΕΕ κοινοποιήθηκε στο προσωπικό του ΝΑΤΟ.
Αμυντικές δυνατότητες
Η ΕΕ και το ΝΑΤΟ εργάστηκαν για να διασφαλίσουν ενισχυμένη συνοχή μεταξύ διαφόρων υφιστάμενων μέσων (π.χ. CDP, HLGP και CARD από την πλευρά της ΕΕ και NDPP και PARP από την πλευρά του ΝΑΤΟ). Καταγράφηκε επίσης πρόοδος στις πρωτοβουλίες της ΕΕ και του ΝΑΤΟ για την αντιμετώπιση κρίσιμων ελλείψεων σε δυνατότητες, την ενίσχυση των εθνικών αμυντικών δυνατοτήτων και τη διασφάλιση της συνοχής μεταξύ της ανάπτυξης πολυεθνικών δυνατοτήτων της ΕΕ και του ΝΑΤΟ σε όλους τους τομείς.
Η τυποποίηση παρέμεινε βασικός τομέας συνεργασίας για τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας και της συμπληρωματικότητας των προσπαθειών, την αποφυγή περιττών επικαλύψεων και τον σεβασμό του ηγετικού ρόλου του ΝΑΤΟ στα στρατιωτικά πρότυπα μέσω Συμφωνιών Τυποποίησης (STANAG). Για να υποστηρίξει αυτήν την προσπάθεια, ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ δημοσίευσε μια σειρά μη διαβαθμισμένων STANAG του ΝΑΤΟ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την EEAS.
Η ΕΕ και το ΝΑΤΟ συνέχισαν τις ανταλλαγές για το διάστημα.
Όσον αφορά τη στρατιωτική κινητικότητα, ο επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας κατέδειξε τη σημασία της ταχείας και απρόσκοπτης μετακίνησης στρατιωτικών δυνάμεων, εξοπλισμού και προμηθειών. Η ΕΕ και το ΝΑΤΟ ενέτειναν τις συζητήσεις σχετικά με τις κοινές προτεραιότητες και τους αντίστοιχους άξονες εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των στρατιωτικών απαιτήσεων, των υποδομών μεταφορών, της μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων, της απλούστευσης των τελωνειακών διαδικασιών και των αδειών διασυνοριακής μετακίνησης, της συμμετοχής σε ασκήσεις και της υποστήριξης από το κράτος υποδοχής.
Αμυντική βιομηχανία, καινοτομία και έρευνα
Ξεκίνησε ο πρώτος Διαρθρωμένος Διάλογος για την Αμυντική Βιομηχανία, με επίκεντρο τη Λευκή Βίβλο και το Σχέδιο ReArm Europe, τη Δέσμευση Επέκτασης Βιομηχανικής Ικανότητας του ΝΑΤΟ και το επικαιροποιημένο Σχέδιο Δράσης για την Αμυντική Παραγωγή. Οι αναδυόμενες και ανατρεπτικές τεχνολογίες αποτέλεσαν επίσης αντικείμενο του διαρθρωμένου διαλόγου, με ιδιαίτερη έμφαση στην εφαρμογή διπλής χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης, της κβαντικής και της βιοτεχνολογίας.
Επιχειρησιακή συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης της θαλάσσιας ασφάλειας
Η ΕΕ και το ΝΑΤΟ συνέχισαν τον διάλογο μεταξύ των στρατιωτικών επιτελείων και διεξήγαγαν τις ετήσιες συνομιλίες μεταξύ των επιτελείων ΕΕ-ΝΑΤΟ για τη θαλάσσια ασφάλεια, με επίκεντρο τις αντίστοιχες ναυτικές επιχειρήσεις και δραστηριότητες, και την πιθανή συνεργασία μεταξύ του ΝΑΤΟ και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA), την ασφάλεια κρίσιμων θαλάσσιων/υποθαλάσσιων υποδομών. Άλλα παραδείγματα επιτυχημένης συνεργασίας περιλαμβάνουν την επιχείρηση EUNAVFOR MED IRINI και την MARCOM του ΝΑΤΟ, καθώς και τη δραστηριότητα του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο Πέλαγος, η οποία βοηθά την Ελλάδα και την Τουρκία, και τον FRONTEX για την αντιμετώπιση της παράτυπης μετανάστευσης.
Γυμνάσια
Η συνεργασία μεταξύ των επιτελείων του ΝΑΤΟ και της ΕΕ συνέβαλε στην αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τις προσπάθειες ανθεκτικότητας, ετοιμότητας και διαχείρισης κρίσεων και των δύο οργανισμών και των αντίστοιχων μελών τους, ιδίως μέσω της συνεχιζόμενης εφαρμογής της έννοιας των Παράλληλων και Συντονισμένων Ασκήσεων (PACE), καθώς και της προετοιμασίας και διεξαγωγής της Ολοκληρωμένης Άσκησης Επίλυσης της ΕΕ 2024 (EU IR24) και της Άσκησης Διαχείρισης Κρίσεων 2025 (CMX25) του ΝΑΤΟ.
Ενίσχυση ικανοτήτων άμυνας και ασφάλειας
Οι τακτικές διαβουλεύσεις και οι διασταυρούμενες ενημερώσεις προσωπικού συνεχίστηκαν τόσο στις Βρυξέλλες όσο και επί τόπου, λειτουργώντας ως πολύτιμη πλατφόρμα για την ανταλλαγή απόψεων και πληροφοριών σχετικά με την πολιτική κατάσταση και την κατάσταση ασφαλείας και τα μέτρα βοήθειας σε οκτώ χώρες εταίρους – Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ιορδανία, Ιράκ, Μαυριτανία, Δημοκρατία της Μολδαβίας, Τυνησία και Ουκρανία.
Η ΕΕ, το ΝΑΤΟ και τα αντίστοιχα μέλη τους συνέχισαν να παρέχουν ουσιαστική υποστήριξη στην Ουκρανία. Τα στελέχη συνέχισαν τις τακτικές ανταλλαγές σχετικά με την αντίστοιχη βοήθεια που παρέχεται στην Ουκρανία, μεταξύ άλλων από την πλευρά της ΕΕ μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού για την Ειρήνη (EPF), της Αποστολής Στρατιωτικής Βοήθειας της ΕΕ (EUMAM) – του κύριου φορέα εκπαίδευσης για τις Ουκρανικές Ένοπλες Δυνάμεις – και της Συμβουλευτικής Αποστολής της ΕΕ για τη Μεταρρύθμιση του Τομέα της Πολιτικής Ασφάλειας στην Ουκρανία (EUAM Ukraine).
Η ΕΕ και το ΝΑΤΟ παραμένουν σταθερά προσηλωμένα στην περαιτέρω ενίσχυση, εμβάθυνση και επέκταση της αμοιβαία ενισχυτικής και επωφελούς συνεργασίας τους, διερευνώντας τρόπους περαιτέρω συνεργασίας σε όλους τους υφιστάμενους άξονες εργασίας.
11.6.2025