Μια προσωρινή πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα διασφαλίσει ότι οι σοβαροί παραβάτες οδικής κυκλοφορίας θα θεωρηθούν σύντομα υπεύθυνοι σε ολόκληρη την ΕΕ για τις παραβάσεις τους, ανεξάρτητα από το κράτος μέλος όπου διαπράχθηκαν αυτές οι παραβάσεις.
Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, τα κράτη μέλη που δεν εξέδωσαν άδεια οδήγησης μπορούν να περιορίσουν το δικαίωμα οδήγησης ενός σοβαρού παραβάτη της οδικής κυκλοφορίας μόνο εντός της επικράτειάς τους. Μόνο το κράτος μέλος που εξέδωσε την άδεια μπορεί να περιορίσει το δικαίωμα οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ. Επομένως, επί του παρόντος, όταν ένας οδηγός διαπράττει σοβαρή οδική παράβαση σε κράτος μέλος («κράτος μέλος της παράβασης») άλλο από το κράτος μέλος που εξέδωσε την άδεια («κράτος μέλος έκδοσης»), ο παραβάτης μπορεί να μην μπορεί να οδηγήσει στο κράτος μέλος της παράβασης, αλλά μπορεί να συνεχίσει να οδηγεί οπουδήποτε αλλού στην ΕΕ.
Ωστόσο, με νέους κανόνες που συμφωνήθηκαν σήμερα, το κράτος μέλος της παράβασης θα πρέπει να ενημερώσει το κράτος μέλος έκδοσης για την επιβολή του αποκλεισμού οδήγησης. Στη συνέχεια, το κράτος μέλος έκδοσης θα υποχρεωθεί, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να επιβάλει παρόμοια απαγόρευση οδήγησης στον παραβάτη, καθιστώντας την αποτελεσματική σε ολόκληρη την ΕΕ.
Ειδικοί κανόνες για την εφαρμογή των αποκλεισμών οδήγησης στην Ε.Ε
Η συμφωνηθείσα οδηγία θα βοηθήσει στη διασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας για όλους τους χρήστες του δρόμου στην ΕΕ, διασφαλίζοντας την εφαρμογή των αποκλεισμών οδήγησης που επιβάλλονται λόγω σοβαρών παραβάσεων οδήγησης όπως:
- οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ή υπό την επήρεια ναρκωτικών,
- παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας·
- ή συμπεριφορά που παραβιάζει τους κανονισμούς οδικής κυκλοφορίας και προκαλεί θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό σε άλλους .
Όταν το κράτος μέλος της παράβασης επιβάλλει αποκλεισμό οδήγησης τουλάχιστον τριών μηνών στον οδηγό και έχει εξαντληθεί όλες οι ενέργειες του οδηγού κατά αυτής της απόφασης, το κράτος μέλος της παράβασης πρέπει να ειδοποιήσει το κράτος μέλος έκδοσης χρησιμοποιώντας ένα τυπικό πιστοποιητικό μέσω του δικτύου αδειών οδήγησης της ΕΕ (RESPER) .
Το κράτος μέλος έκδοσης θα ειδοποιήσει στη συνέχεια τον οδηγό –όποτε είναι δυνατό– εντός 20 εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της ειδοποίησης και θα αποφασίσει εάν θα εφαρμόσει τον αποκλεισμό.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, για παράδειγμα, εάν το κράτος μέλος έκδοσης έχει λόγους να πιστεύει ότι δεν έγινε σεβαστό το δικαίωμα ακρόασης του οδηγού, το κράτος μέλος έκδοσης μπορεί να αποφασίσει να εξαιρέσει τον οδηγό και να μην εφαρμόσει παρόμοια απαγόρευση οδήγησης.
Επόμενα βήματα
Αυτή η προσωρινή συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί από τους εκπροσώπους των κρατών μελών στο Συμβούλιο (Coreper) και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στη συνέχεια θα εγκριθεί επίσημα και από τα δύο θεσμικά όργανα μετά από νομογλωσσική αναθεώρηση.
Φόντο
Σημαντικό στοιχείο της πολιτικής για την οδική ασφάλεια είναι η συνεπής επιβολή των κυρώσεων για οδικές παραβάσεις που διαπράττονται στην ΕΕ. Ως αποτέλεσμα της ελεύθερης κυκλοφορίας των προσώπων και της επακόλουθης αύξησης της διεθνούς κυκλοφορίας, οι αποκλεισμοί οδήγησης επιβάλλονται όλο και περισσότερο από κράτη μέλη άλλα από το κράτος μέλος του οδηγού που εξέδωσε την άδεια οδήγησής τους. Ωστόσο, αυτές οι αποκλεισμοί επιβάλλονται επί του παρόντος μόνο εντός του κράτους μέλους όπου σημειώθηκε η τροχαία παράβαση. Συνεπώς, το 2019, περίπου το 40% των διασυνοριακών αδικημάτων διαπράχθηκαν με σχετική ατιμωρησία.
Στην άτυπη συνάντηση των υπουργών μεταφορών στη Βαλέτα τον Μάρτιο του 2017, τα κράτη μέλη της ΕΕ ζήτησαν δράση για το ζήτημα της αμοιβαίας αναγνώρισης των αποκλεισμών οδήγησης που αφορούν οδηγούς μη κατοίκους.
Ως μέρος της δέσμης μέτρων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια , η Επιτροπή πρότεινε την οδηγία για τις αποκλίσεις οδήγησης τον Μάρτιο του 2023, αντιμετωπίζοντας το κενό στην εφαρμογή αυτών των προσόντων οδήγησης στην ΕΕ.
Η δέσμη μέτρων για την οδική ασφάλεια δεν συνεπάγεται μόνο μια οδηγία για τις εκπτώσεις οδήγησης, αλλά και μια ενημέρωση της οδηγίας για τις άδειες οδήγησης και μια οδηγία που τροποποιεί την οδηγία για τη διευκόλυνση της διασυνοριακής ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τροχαίες παραβάσεις που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια .
26.3.2025