Το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα τη θέση του (διαπραγματευτική εντολή) σχετικά με τον κανονισμό που απαγορεύει τα προϊόντα που κατασκευάζονται με καταναγκαστική εργασία στην αγορά της ΕΕ. Η διαπραγματευτική εντολή του Συμβουλίου υποστηρίζει τον γενικό στόχο της καταπολέμησης της καταναγκαστικής εργασίας και εισάγει αρκετές βελτιώσεις στο προτεινόμενο κείμενο.
Η εντολή του Συμβουλίου διευκρινίζει το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού συμπεριλαμβάνοντας προϊόντα που προσφέρονται για πωλήσεις εξ αποστάσεως, προβλέπει τη δημιουργία μιας ενιαίας πύλης καταναγκαστικής εργασίας και ενισχύει τον ρόλο της Επιτροπής στη διερεύνηση και την απόδειξη της χρήσης καταναγκαστικής εργασίας, ενώ ευθυγραμμίζει τα προτεινόμενα μέτρα με τόσο τα διεθνή πρότυπα όσο και η νομοθεσία της ΕΕ.
Pierre-Yves Dermagne
Είναι αποτρόπαιο το γεγονός ότι στον 21ο αιώνα η δουλεία και η καταναγκαστική εργασία εξακολουθούν να υπάρχουν στον κόσμο. Η ΔΟΕ εκτιμά ότι 27,6 εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονταν σε καταναγκαστική εργασία. Αυτό το αποτρόπαιο έγκλημα πρέπει να εξαλειφθεί και το πρώτο βήμα για να επιτευχθεί αυτό είναι η κατάρριψη του επιχειρηματικού μοντέλου των εταιρειών που εκμεταλλεύονται εργαζομένους. Με αυτόν τον κανονισμό θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι δεν υπάρχει θέση για τα προϊόντα τους στην ενιαία μας αγορά, είτε κατασκευάζονται στην Ευρώπη είτε στο εξωτερικό. Η Προεδρία φιλοδοξεί να ολοκληρώσει τις διοργανικές διαπραγματεύσεις πριν από το τέλος αυτής της νομοθετικής περιόδου.
Pierre-Yves Dermagne, Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης του Βελγίου και Υπουργός Οικονομίας και Απασχόλησης
πρόταση της Επιτροπής
Η πρόταση απαγορεύει τα προϊόντα που κατασκευάζονται με καταναγκαστική εργασία (όπως ορίζεται από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας) να διατίθενται ή να διατίθενται στην αγορά της Ένωσης ή να εξάγονται από την Ένωση σε τρίτες χώρες. Οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να αξιολογούν τους κινδύνους καταναγκαστικής εργασίας με βάση μια σειρά διαφορετικών πηγών πληροφοριών, όπως υποβολές από την κοινωνία των πολιτών, μια βάση δεδομένων για τομείς ή προϊόντα κινδύνου καταναγκαστικής εργασίας, καθώς και πληροφορίες σχετικά με το εάν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες εκτελούν τις υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας σε σχέση με την καταναγκαστική εργασία.
Σε περίπτωση εύλογων ενδείξεων ότι ένα προϊόν έχει κατασκευαστεί με καταναγκαστική εργασία, οι αρχές θα πρέπει να ξεκινήσουν έρευνα. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει αιτήματα για πληροφορίες από εταιρείες ή τη διενέργεια ελέγχων και επιθεωρήσεων είτε στην ΕΕ είτε σε τρίτες χώρες. Εάν οι αρμόδιες αρχές διαπιστώσουν ότι χρησιμοποιήθηκε καταναγκαστική εργασία, θα διατάξουν την απόσυρση του εν λόγω προϊόντος και θα απαγορεύσουν τόσο τη διάθεση του στην αγορά όσο και την εξαγωγή του. Οι εταιρείες θα υποχρεωθούν να διαθέτουν τα σχετικά εμπορεύματα και οι τελωνειακές αρχές θα επιβλέπουν την επιβολή της απαγόρευσης των εξαγωγών ή εισαγωγών απαγορευμένων προϊόντων στα σύνορα της ΕΕ.
Οι ΜΜΕ δεν εξαιρούνται από τον κανονισμό, αλλά το μέγεθος και οι οικονομικοί πόροι των εταιρειών, καθώς και η κλίμακα της καταναγκαστικής εργασίας, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη πριν από την έναρξη επίσημων ερευνών. Η πρόταση προβλέπει επίσης ειδικά εργαλεία υποστήριξης για να βοηθηθούν οι ΜΜΕ στην εφαρμογή του κανονισμού.
Η πρόταση προβλέπει τη δημιουργία ενός ενωσιακού δικτύου κατά των προϊόντων καταναγκαστικής εργασίας , το οποίο θα συντονίζει τα μέτρα που λαμβάνονται από τις αρμόδιες αρχές και την Επιτροπή.
εντολή του Συμβουλίου
Η διαπραγματευτική εντολή του Συμβουλίου προβλέπει τη δημιουργία του ενωσιακού δικτύου κατά των προϊόντων καταναγκαστικής εργασίας προκειμένου να διασφαλιστεί καλύτερος συντονισμός μεταξύ των αρμόδιων αρχών και της Επιτροπής κατά την εφαρμογή του παρόντος κανονισμού. Η θέση του Συμβουλίου επισημοποιεί τη διοικητική συνεργασία στο πλαίσιο του Δικτύου και διασφαλίζει την ενεργό συμμετοχή του σε όλες τις φάσεις της διαδικασίας που οδηγεί στην απαγόρευση ενός προϊόντος .
Η εντολή προβλέπει επίσης τη δημιουργία μιας ενιαίας πύλης καταναγκαστικής εργασίας , η οποία θα παρέχει εύκολα προσβάσιμες και συναφείς πληροφορίες και εργαλεία, συμπεριλαμβανομένου ενός ενιαίου σημείου υποβολής πληροφοριών , μιας βάσης δεδομένων και κατευθυντήριων γραμμών και εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τις αποφάσεις που λαμβάνονται.
Η θέση του Συμβουλίου προβλέπει την απαραίτητη συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων αρχών των κρατών μελών και της Επιτροπής για την εφαρμογή του κανονισμού απαγόρευσης της καταναγκαστικής εργασίας, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η επιβολή και η εφαρμογή του είναι σύμφωνες με τις απαιτήσεις της οδηγίας για τη δέουσα επιμέλεια για την εταιρική βιωσιμότητα και τους καταγγέλλοντες διευθυντικός.
Ο ρόλος της Επιτροπής στις έρευνες και τις αποφάσεις
Για τη μείωση του διοικητικού φόρτου και την απλούστευση της κατανομής των υποθέσεων, η εντολή ενισχύει τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Επιτροπή, με βάση όλες τις σχετικές, επαληθεύσιμες και αξιόπιστες πληροφορίες, θα αξιολογήσει εάν τα σχετικά προϊόντα παρουσιάζουν ενδιαφέρον της Ένωσης.
Ένα «Συνδικαλιστικό συμφέρον» θεωρείται ότι υπάρχει όταν πληρούνται ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα κριτήρια:
- η κλίμακα και η σοβαρότητα της ύποπτης καταναγκαστικής εργασίας είναι σημαντική.
- οι κίνδυνοι ύποπτης καταναγκαστικής εργασίας βρίσκονται εκτός του εδάφους της Ένωσης·
- τα σχετικά προϊόντα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην εσωτερική αγορά (υποτίθεται ότι έχουν σημαντικό αντίκτυπο όταν υπάρχουν σε τουλάχιστον 3 κράτη μέλη)
Εάν υπάρχει συμφέρον της Ένωσης, η Επιτροπή θα αναλάβει αυτόματα το στάδιο της προανάκρισης. Διαφορετικά, το στάδιο της προανάκρισης θα διενεργηθεί από αρμόδια εθνική αρχή.
Διερευνήσεις
Η εντολή του Συμβουλίου απλοποιεί τον συντονισμό σε περιπτώσεις διασυνοριακών ερευνών, με τον ορισμό κύριας αρμόδιας αρχής (η οποία θα ξεκινήσει την προκαταρκτική φάση και θα εξασφαλίσει τη συνέχεια της έρευνας και τη συμμετοχή άλλων αρχών) και με μεγαλύτερη συμμετοχή του δικτύου της Ένωσης κατά των προϊόντων καταναγκαστικής εργασίας για τη διασφάλιση της διαφάνειας και της προσέγγισης της Ένωσης.
Η εντολή αποσαφηνίζει επίσης τη διαδικασία για επιτόπιες επιθεωρήσεις, που προβλέπεται ως μέτρο έσχατης ανάγκης. Αυτές οι επιθεωρήσεις θα πρέπει να βασίζονται στον εντοπισμό των ύποπτων κινδύνων καταναγκαστικής εργασίας και να διεξάγονται με πλήρη σεβασμό της εθνικής κυριαρχίας.
Επιθεωρήσεις σε τρίτες χώρες
Σύμφωνα με τη θέση του Συμβουλίου, όταν υπάρχει ανάγκη διενέργειας επιθεωρήσεων εκτός της Ένωσης, η Επιτροπή πρέπει να καθιερώσει επαφές με τρίτες χώρες (με δική της πρωτοβουλία, σε περιπτώσεις ενωσιακού συμφέροντος ή κατόπιν αιτήματος αρμόδιας αρχής) και να ζητήσει από την κυβερνήσεις τρίτων χωρών να διενεργούν επιθεωρήσεις για τις ύποπτες περιπτώσεις καταναγκαστικής εργασίας. Εάν το αίτημα της Επιτροπής απορριφθεί από την κυβέρνηση της τρίτης χώρας, αυτό μπορεί να συνιστά περίπτωση άρνησης συνεργασίας και η Επιτροπή μπορεί να λάβει απόφαση με βάση άλλα σχετικά στοιχεία.
Τελικές αποφάσεις
Η Επιτροπή θα είναι υπεύθυνη για την προετοιμασία της τελικής απόφασης (δηλαδή για την απαγόρευση ενός συγκεκριμένου προϊόντος) μέσω εκτελεστικής πράξης που θα εκδοθεί σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης και θα παρέχει μια μη εμπιστευτική περίληψη αυτής της απόφασης στην ενιαία πύλη καταναγκαστικής εργασίας .
Επόμενα βήματα
Η εντολή που συμφωνήθηκε σήμερα επισημοποιεί τη διαπραγματευτική θέση του Συμβουλίου. Παρέχει στην Προεδρία του Συμβουλίου εντολή για διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο ενέκρινε τη θέση του στις 8 Νοεμβρίου 2023. Οι διοργανικές διαπραγματεύσεις θα ξεκινήσουν το συντομότερο δυνατό.
Ιστορικό
Περίπου 27,6 εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται σε καταναγκαστική εργασία σε όλο τον κόσμο, σε πολλές βιομηχανίες και σε κάθε ήπειρο. Το μεγαλύτερο μέρος της καταναγκαστικής εργασίας λαμβάνει χώρα στην ιδιωτική οικονομία, ενώ ένα μέρος επιβάλλεται από τις δημόσιες αρχές.
Η Επιτροπή πρότεινε τον κανονισμό για την απαγόρευση των προϊόντων που κατασκευάζονται με καταναγκαστική εργασία στην ευρωπαϊκή αγορά στις 14 Σεπτεμβρίου 2022.
27.11.2024