Λαχανόκηποι στους Ελληνικούς Παιδικούς Σταθμούς: Επανάσταση ή Εφαρμογή μιας αποδεδειγμένης πρακτικής;

Γράφει  η Μαριλένα Βότση

Η εισαγωγή λαχανόκηπων στους παιδικούς σταθμούς δεν αποτελεί απλή καινοτομία αλλά μια ριζοσπαστική παιδαγωγική προσέγγιση που στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Μέσα από την άμεση επαφή με τη φύση, τα παιδιά καλλιεργούν την υπευθυνότητα, την αδρή και λεπτή κινητικότητα, καθώς και βασικές γνωστικές δεξιότητες. Στο εξωτερικό, αυτή η πρακτική έχει ήδη εδραιωθεί, ενώ στην Ελλάδα, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα η Υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, ξεκινά η σταδιακή εφαρμογή της στους δημόσιους παιδικούς σταθμούς, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στην προσχολική εκπαίδευση.
Η συμμετοχή στον λαχανόκηπο απαιτεί από τα παιδιά να αναλάβουν ευθύνες, όπως η φροντίδα των φυτών, η οποία ενισχύει την αίσθηση της υπευθυνότητας και της συνέπειας. Η αδρή κινητικότητα αναπτύσσεται μέσα από δραστηριότητες όπως το σκάψιμο και το πότισμα, ενώ η λεπτή κινητικότητα βελτιώνεται με το φύτεμα και την προσεκτική παρατήρηση των φύλλων και των καρπών. Επιπλέον, η βιωματική μάθηση που προτείνει ο Pestalozzi, με έμφαση στην ενεργό συμμετοχή και την ολιστική ανάπτυξη, ταιριάζει απόλυτα σε αυτή την προσέγγιση, καθώς ενθαρρύνει τα παιδιά να μάθουν μέσα από την εμπειρία και την παρατήρηση.
Ο κήπος του Froebel αποτελεί πρότυπο εφαρμογής αυτής της παιδαγωγικής φιλοσοφίας, όπου το παιχνίδι, η παρατήρηση και η δημιουργική έκφραση συνδυάζονται για να ενισχύσουν την κριτική σκέψη και τη φαντασία των παιδιών. Η συλλογική εργασία στον κήπο προάγει την κοινωνικότητα, την αυτονομία και την υπευθυνότητα, στοιχεία απαραίτητα για την ψυχοκοινωνική ωρίμανση. Μέσα από αυτή τη δυναμική, ο κήπος του Froebel αναδεικνύεται σε έναν ζωντανό χώρο μάθησης, όπου η φύση καθίσταται αρωγός στην ψυχοπαιδαγωγική εξέλιξη των παιδιών. Η παιδαγωγική του προσέγγιση λειτουργεί ως καταλύτης για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της φαντασίας, ενισχύοντας παράλληλα το αίσθημα συλλογικότητας και υπευθυνότητας.
Στο πλαίσιο του λαχανόκηπου, η επιλογή φυτών όπως το μαρούλι, το καρότο, η ντομάτα και τα αρωματικά βότανα (όπως βασιλικός και μέντα) προσφέρει στα παιδιά μια ποικιλία εμπειριών φροντίδας και παρατήρησης. Επιπλέον, η καλλιέργεια ανθεκτικών λουλουδιών, όπως οι κατιφέδες, συμβάλλει στην αισθητική αναβάθμιση του χώρου και στην ευαισθητοποίηση των παιδιών απέναντι στη βιοποικιλότητα. Ο εξοπλισμός που απαιτείται περιλαμβάνει μικρά φτυάρια, ποτιστήρια, γάντια και ξύλινα κουτιά ή παρτέρια, τα οποία προσαρμόζονται στις ανάγκες και το ύψος των παιδιών, διευκολύνοντας την ενεργό συμμετοχή τους και ενισχύοντας την αίσθηση αυτονομίας και υπευθυνότητας.
Επιπροσθέτως, Η περιβαλλοντική συνείδηση αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της παιδαγωγικής αξίας του λαχανόκηπου στους παιδικούς σταθμούς. Μέσα από την ενεργό συμμετοχή στη φροντίδα και καλλιέργεια των φυτών, τα παιδιά αναπτύσσουν μια βαθιά και βιωματική σχέση με το φυσικό περιβάλλον, αντιλαμβανόμενα τον αέναο κύκλο της ζωής και της ανανέωσης. Η χαρά της συγκομιδής λειτουργεί ως σημαντική στιγμή επιβράβευσης, ενισχύοντας την αίσθηση της ολοκλήρωσης και της προσωπικής συνεισφοράς. Επιπλέον, η κατανόηση του κύκλου των τροφών — από τη σπορά μέχρι την κατανάλωση — προσφέρει στα παιδιά μια ολιστική εικόνα της αλληλεπίδρασης των οικοσυστημάτων και της σημασίας της βιώσιμης διαχείρισης των φυσικών πόρων, καλλιεργώντας έτσι υπεύθυνες στάσεις και συμπεριφορές απέναντι στον πλανήτη και το μέλλον του.
Η παιδαγωγική προσέγγιση της Montessori, με την αυστηρή έμφαση στην αυτονομία και την ανάπτυξη της ατομικής πρωτοβουλίας, συγχρονίζεται άριστα με την εφαρμογή λαχανόκηπων στους παιδικούς σταθμούς. Μέσα από τη φροντίδα του κήπου, τα παιδιά βιώνουν μια οργανική σύνδεση με το περιβάλλον, ενισχύοντας την αίσθηση της προσωπικής ευθύνης και της εσωτερικής πειθαρχίας. Η δυνατότητα επιλογής δραστηριοτήτων και η ελευθερία να πειραματιστούν με τα φυτά ενδυναμώνουν την αυτοπεποίθηση και την κριτική σκέψη, στοιχεία που η Montessori θεωρεί θεμελιώδη για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Αυτή η παιδαγωγική πρακτική, με το λογοτεχνικό της βάθος και την αριστοκρατική της απλότητα, αποκαλύπτει τον λαχανόκηπο όχι απλώς ως εργαλείο μάθησης, αλλά ως πεδίο καλλιέργειας ψυχής και νοημοσύνης.
Η θεωρία του Piaget, με την έμφαση στη σταδιακή ανάπτυξη της γνωστικής ικανότητας μέσω της ενεργητικής αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, ενισχύει την αξία του λαχανόκηπου ως πεδίου μάθησης. Μέσω της εξερεύνησης και της πειραματικής προσέγγισης που προσφέρει ο κήπος, τα παιδιά οικοδομούν νοητικά σχήματα, προωθώντας την ανάπτυξη της λογικής και της αναλυτικής σκέψης. Παράλληλα, ο Decroly υπογραμμίζει τη σημασία της ολικής αντίληψης και της σύνδεσης της μάθησης με τις φυσικές εμπειρίες, καθιστώντας τον λαχανόκηπο ιδανικό περιβάλλον για την καλλιέργεια της περιέργειας και της ολιστικής κατανόησης.
Συνολικά, ο λαχανόκηπος στους παιδικούς σταθμούς αποτελεί μια δυναμική παιδαγωγική πρόταση που προωθεί την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Η εφαρμογή του στην Ελλάδα, με την υποστήριξη της πολιτείας, ανοίγει νέους ορίζοντες στην προσχολική εκπαίδευση, συνδυάζοντας κινητικές, γνωστικές και κοινωνικές δεξιότητες σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο μάθησης. Η εμπειρία του Froebel και οι παιδαγωγικές αρχές του Pestalozzi επιβεβαιώνουν πως η φύση και η βιωματική μάθηση είναι τα κλειδιά για το μέλλον της εκπαίδευσης.
.
Μαριλένα Βότση
 29.6.2025