Ν. Δένδιας: Αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για την ισχυροποίηση της Εθνικής Άμυνας

Οφείλουμε να δημιουργήσουμε δυνατότητα αποτροπής ενός διαρκώς ισχυροποιημένου και εξαιρετικά διεκδικητικού γείτονα, δήλωσε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Δένδιας αναφερόμενος στις μεταρρυθμίσεις για την ισχυροποίηση της εθνικής άμυνας της χώρας. Κλείνοντας τη συζήτηση του νομοσχεδίου, για το στεγαστικό των στελεχών των ΕΔ, το οποίο εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, ο κ. Δένδιας αναφέρθηκε στην ένταση του αναθεωρητισμού από την ‘Αγκυρα και ζήτησε τη συνεργασία των πολιτικών δυνάμεων για μια συνολική μεταρρύθμιση και αν τα κόμματα θεωρούν ότι απαιτούνται βελτιώσεις, να τις καταθέσουν στο διάλογο, αντί να προβάλλουν καθολική άρνηση. ‘Αλλωστε, όπως τόνισε, δεν υπάρχουν μεταρρυθμίσεις που να μην «ξεβολεύουν κανέναν».

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ν. Δένδιας: Αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για την ισχυροποίηση της Εθνικής Άμυνας – ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δευτερολογία ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια στην Ολομέλεια της Βουλής επί του Σχεδίου Νόμου για την Αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, κατά τη δευτερολογία του στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής επί του Σχεδίου Νόμου «Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων – Σύσταση Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας και Φορέα Αξιοποίησης Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων – Σχέδιο δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων», σήμερα, Δευτέρα 28 Ιουλίου 2025, ανέφερε:

«Κατ’ αρχάς να καταθέσω μια νομοτεχνική βελτίωση, σύμφωνα με τις υποδείξεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων. Έχετε δίκιο, η Εξοπλιστικών είναι εκτός θέματος. Ο λόγος που τοποθετήθηκε εκεί είναι για να καλύπτεται από το «Απόρρητο», όταν είναι το επιχειρηματικό σχέδιο, αλλά μπορεί αυτό να διορθωθεί βάζοντας «απόρρητο» στο επιχειρηματικό σχέδιο που στέλνεται στην Επιτροπή.

Επίσης μια και μιλάμε, θα δεχθώ την παρατήρησή σας για τη διετία αλλά -συγχωρήστε με- στο δικό μου μυαλό είναι διετία μετά, όχι διετία πριν. Δηλαδή όποιος εργάζεται ως επικεφαλής του ΦΑΑΕΔ και τελειώνει η θητεία του εκεί, αυτός πρέπει να μην εργαστεί δύο χρόνια σε κάποια άλλη εταιρεία, διότι προφανώς τότε θα ανέπτυξε τις συνεργασίες με την άλλη εταιρεία παρεμφερούς σκοπού. Έτσι το προσλαμβάνω.

Και επίσης στην άλλη παρατήρηση, έχετε δίκιο για την στρατιωτική θητεία στο ΤΑΕΘΑ, θα μεταφέρουμε στο άρθρο 10 ως παράγραφο 3, την παράγραφο του άρθρου 19 παράγραφος 4, που αφορά το ΦΑΑΕΔ. Είναι σωστό αυτό, δεν έχει έννοια γιατί στο ΦΑΑΕΔ και όχι στο ΤΑΕΘΑ. Ναι, οπότε αυτά τα κάνω δεκτά.

Και βεβαίως, χαίρομαι για την αναγνώριση ότι υπήρξε από την πλευρά της Κυβέρνησης κάθε εποικοδομητική διάθεση. Μπορούμε να διαφωνούμε, δεν υπάρχει ζήτημα, αλλά τουλάχιστον να μπορούμε να συνεννοούμαστε.

Θα ήθελα να κάνω μια γενικότερη αναφορά, κύριοι συνάδελφοι – δεν θέλω να σας ταλαιπωρήσω, ήδη έχουμε περάσει τις οκτώ ώρες συνεδρίαση – για τα ειδικά προγράμματα θητείας στρατευσίμων για τα οποία δημοσιεύτηκε η πρόσκληση στο Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως στις 24 Ιουλίου, αυτά είναι επίσης μια καινοτομία στις Ένοπλες Δυνάμεις. Έχουν την έννοια της πρόσκλησης σε θητεία, με κάλυψη των εξόδων σπουδών, για συγκεκριμένους κύκλους που αφορούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, στους τρεις κύκλους εκπαίδευσης.

Μας ενδιαφέρουν πάρα πολύ, ιδίως μας ενδιαφέρουν τα διδακτορικά και θα ήθελα να σας διαβάσω κάποια από αυτά : Διδακτορικά σε μη επανδρωμένα συστήματα, σε τεχνολογίες διαστήματος, σε information superiority, σε τεχνητή νοημοσύνη. Τι ζητάμε: Ζητάμε σπουδαστές οι οποίοι θα κάνουν τη θητεία τους και οι Ένοπλες Δυνάμεις θα καταβάλλουν τα έξοδα της εκπαίδευσής τους συν ένα ποσοστό του μισθού του Δόκιμου Εφέδρου Αξιωματικού. Η υποχρέωση αυτών των στελεχών είναι να παραμείνουν στο Στράτευμα άλλα δύο χρόνια, όταν τελειώσει η θητεία τους.

Γιατί γίνεται αυτό; Αναζητάμε δυνατότητες νέων ανθρώπων, οι οποίοι να έχουν εξοικείωση με τις τεχνολογίες και για τους οποίους οι υπηρεσίες στις Ένοπλες Δυνάμεις σε ειδικές θέσεις να είναι ένα επαγγελματικό προσόν. Χρειαζόμαστε, το έχω πει επανειλημμένως, τα καλύτερα μυαλά. Και ψάχνουμε με κάθε τρόπο να βρούμε τα καλύτερα μυαλά. Θα δούμε τι από όλα αυτά θα λειτουργήσει και τι θα πετύχει και σε τι θα χρειαστεί μια μεγαλύτερη προσπάθεια.

Θέλω να απαντήσω σε μερικά πράγματα που λέχθηκαν, να εξηγήσω μερικά πράγματα που μου διέφυγε να εξηγήσω.

Μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση και δεν ανεκλήθη αυτό από τις δευτερολογίες των συναδέλφων, η αντίληψη ότι το καινούργιο ταμείο το ΤΑΕΘΑ που προέρχεται από τη συγχώνευση των τριών Ταμείων, ότι συνιστά συγκεντρωτισμό και υπάρχουν μεγάλες εξουσίες του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

Κοίταξα πίσω στο νομοθέτημα για το Ταμείο Εθνικής Άμυνας. Το Ταμείο Εθνικής Άμυνας έχει παρόμοια διοίκηση με αυτή που προτείνουμε για το ΤΑΕΘΑ, δηλαδή από τον Υπουργό Άμυνας, τον Υπουργό Οικονομικών, τον Αρχηγό του ΓΕΕΘΑ και τον Αρχηγό του ΓΕΣ σε αυτή την περίπτωση. Εδώ μετά από αίτημα δικό σας βάλαμε όλους τους Αρχηγούς των Επιτελείων. Σε τι το καινούργιο Ταμείο ασκεί συγκεντρωτική διοίκηση που τα προηγούμενα ταμεία δεν ασκούσαν όταν έχουν το ίδιο διοικητικό σχήμα; Πώς νομιμοποιείται η κριτική στο νέο Ταμείο όταν στην πραγματικότητα ως διεμορφώθη η διοικητική του δομή είναι ακριβώς η αντιγραφή της διοικητικής δομής των προηγούμενων Ταμείων;

Μου μένει το ερώτημα. Όπως επίσης μου μένει και το ερώτημα πώς κρίνετε ότι θα έπρεπε να υπηρετηθεί, διότι συνεχίστηκε αυτή η ρητορική, να υπηρετηθεί περαιτέρω η διαφάνεια στο συγκεκριμένο φορέα διαχείρισης. Ουδείς κατέθεσε συγκεκριμένη πρόταση να δημοσιεύεται αυτό εκεί ή να λαμβάνει γνώση ο τάδε για το τάδε.

Θεωρώ ότι καλύφθηκαν από την πλευρά της Κυβέρνησης οι όποιες αιτιάσεις είχαν κατατεθεί. Προφανώς δεν ήρκεσαν ή το κλίμα δεν επέτρεψε μια δική σας προσχώρηση και επί της αρχής στο νομοθέτημα.

Αποσπασματικά θα σας πω μερικά πράγματα. Θα ξεκινήσω από τον εκπρόσωπο του ΚΚΕ. Μου έκανε, οφείλω να πω κύριε συνάδελφε, για πρώτη φορά μεγάλη εντύπωση μια τοποθέτηση σας για την ελληνική φρεγάτα στον Λίβανο. Η ελληνική φρεγάτα στον Λίβανο ευρίσκεται εκεί κατόπιν αποφάσεως του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Με αυτή την ιδιότητα μετέχει η ελληνική φρεγάτα στον Λίβανο. Δεν έχω συνηθίσει να είστε εναντίον της συμμετοχής μας σε επιχειρήσεις των Ηνωμένων Εθνών ή εκ παραδρομής, τα βάλατε όλα σε ένα «σακί», αλλά εν πάση περιπτώσει κάποια στιγμή διευκρινίστε το για να ξέρουμε ποια είναι η άποψη σας.

Όσον αφορά για τους Έλληνες εφοπλιστές και την Ερυθρά Θάλασσα, θα σας στενοχωρήσω. Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι πανευτυχείς. Διότι μπορούν πλέον και κάνουν τον κύκλο της Αφρικής και εισπράττουν πολύ-πολύ περισσότερα χρήματα. Αυτός ο οποίος πληρώνει την νύφη δεν είναι ο εφοπλισμός. Είναι ο καταναλωτής στο σούπερ μάρκετ. Και το έχω πει και προηγουμένως, σας παρακαλώ ελέγξτε την τιμή από ένα πλαστικό ποτηράκι μέσα στα χρόνια.

Όσον αφορά την τοποθέτηση για το επίδομα ενοικίου, η οποία επίσης είναι δική σας τοποθέτηση. Είπατε, «δώστε επίδομα ενοικίου» και μάλιστα, αυτό το είπατε ως απάντηση στο στεγαστικό πρόβλημα. Καταλαβαίνω ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα με τον καπιταλισμό έχει μια σχετική προσέγγιση των θεωρητικών αξιωμάτων του. Και επίσης καταλαβαίνω ότι πολλές φορές και η δική μας Κυβέρνηση έχει οδηγηθεί, υπό το κράτος της ανάγκης, για να βοηθήσει μια αδύναμη τάξη, σε επιδότηση ενοικίου. Αλλά θα σας πω κάτι το οποίο συνιστά βασικά οικονομικά. Η χώρα έχει πρόβλημα προσφοράς στέγης. Όταν έχεις πρόβλημα προσφοράς στέγης δημιουργείς προσφορά, κοινώς φτιάχνεις σπίτια. Όταν επιδοτείς την ζήτηση μέσω του επιδόματος ενοικίου, στην πραγματικότητα μεσοχρόνια μεγεθύνεις το πρόβλημα διότι ανεβαίνουν οι τιμές.

Αυτά είναι απλά οικονομικά, πρωτόλεια οικονομικά που σας λέω. Εάν, δηλαδή, πρέπει να διαθέσω τα χρήματα που μπορώ να εξοικονομήσω στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας με έναν από τους δυο διαφορετικούς τρόπους ή να φτιάξω σπίτια ή να επιδοτήσω το ενοίκιο, είναι προφανές κύριε Ναύαρχε -γιατί κι εσείς το είπατε- ότι πρέπει να φτιάξω σπίτια, για να κατέβουν οι τιμές. Όχι να ανέβουν και άλλο οι τιμές.

Σας είπα προηγουμένως ότι και η δική μας Κυβέρνηση πολλές φορές αναγκάστηκε υπό το κράτος της ανάγκης, για να καλύψει μια πραγματική κοινωνική ανάγκη να προβεί σε μια παροχή, αλλά μεσοχρόνια η σωστή λύση είναι αυτή που ακολουθούμε. Ξέρετε στην ίδια Κυβέρνηση είμαι, εγώ υπουργός του κ. Μητσοτάκη είμαι εδώ. Το έχω πει και επανειλημμένως, εν πάση περιπτώσει. Δεν με επέλεξε, για όποιους λόγους, η μητέρα μου.

Θεωρούμε ότι η ορθή αντιμετώπιση είναι η δημιουργία ενός ρωμαλέου στεγαστικού προγράμματος των Ενόπλων Δυνάμεων και αύξηση της προσφοράς στέγης. Ούτως ή άλλως εμείς ακολουθούμε μία λογική στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, την οποία θεωρούμε οικονομικά ορθή. Κάνουμε εξοικονομήσεις και τις εξοικονομήσεις αυτές, τις επιστρέφουμε ως μέρισμα στο προσωπικό.

Αυτό κάνουμε και το έχω πει επανειλημμένως. Διότι είναι πάρα πολύ εύκολο κάθε φορά να πηγαίνεις στον Έλληνα φορολογούμενο και να του λες «φέρε κι άλλα, φέρε κι άλλα για να κάνω αυξήσεις». Ωραία! Σε όλους μας αρέσει αυτό. Παρακάτω; Οδηγεί κάπου; Τι προτείνετε, αύξηση των φορολογικών βαρών; Πώς θα τα βρούμε αυτά τα επιπλέον χρήματα; Η μόνη σοβαρή προσέγγιση -νομίζω- και μπορούμε να το συμφωνήσουμε όλοι, είναι η δημιουργία πλεονάσματος εκ των εξοικονομήσεων.

Έρχομαι στο θέμα της Φειδίου, στην κ. Αναγνωστοπούλου που είχε την καλοσύνη να το πει. Αν έχετε την καλοσύνη μην μπερδεύεστε. Είναι δύο όροφοι των 300 κάτι τετραγωνικών έκαστος, που χρησιμοποιούνται από το Ταμείο. Οι υπόλοιποι όροφοι μισθώνονται, δηλαδή περίπου δύο χιλιάδες τετραγωνικά ήταν μισθωμένα, ένα κομμάτι μάλιστα, ένας μισθωτής -για να καταλάβετε- είναι το ίδιο, το Πολεμικό Ναυτικό.

Όμως μην με κατηγορείτε για δημιουργία κοινωνικού αυτοματισμού, διότι εγώ διαίρεσα τα τετραγωνικά διά των εργαζομένων. Δεν κατηγόρησα κανένα εργαζόμενο. Τι φταίνε οι εργαζόμενοι; Αλλά η πραγματικότητα παραμένει, ότι καθένας εργαζόμενος σε αυτά τα τρία Ταμεία έχει από 50 τετραγωνικά μέτρα αναλογία. Δεν σημαίνει ότι τα χρησιμοποιεί αυτός ο ίδιος έχει αναλογία από 50 έως 80-90 τετραγωνικά. Δεν υπάρχει πουθενά στην παγκόσμια κοινότητα εργαζόμενος που να έχει από 50 έως 80-90 τετραγωνικά στο κέντρο πρωτεύουσας δυτικού κράτους. Το κόστος αυτών των τετραγωνικών μέτρων για τον ένα εργαζόμενο είναι ασύλληπτο. Πώς να το κάνουμε; Αυτή είναι η πραγματικότητα, έτσι λειτουργεί το σύστημα.

Επίσης ορθά με εγκάλεσαν συνάδελφοι, η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της «Πλεύσης Ελευθερίας» και νομίζω ένας δύο άλλοι συνάδελφοι, λέγοντάς μου ότι είμαι Πρόεδρος των τριών. Βεβαίως είμαι Πρόεδρος των τριών. Βεβαίως είμαι. Δεν έβγαλα τον εαυτό μου εκτός. Αντιθέτως, ακριβώς επειδή έχω ευθύνη φέρνω την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία.

Εάν θέλετε να υπερασπίσω τον εαυτό μου, παρότι το τελευταίο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι αυτό, μπορώ να σας πω αυτό που πάλι ευγενώς κάποιος εκ των συναδέλφων της Αντιπολίτευσης παρατήρησε, ότι τα έσοδα επί της υπουργίας μου έχουν βελτιωθεί κατά 42%, στο ΤΕΘΑ παραδείγματος χάρη. Και επίσης υπήρχε και επί του προηγούμενου Υπουργού της Νέας Δημοκρατίας, του Νίκου Παναγιωτόπουλου, αυξητική τάση των εσόδων.

Και θα μου επιτρέψετε να πω, αν ήμουν σε ιδιωτική εταιρεία και είχα αναλάβει μία ιδιωτική εταιρεία και δεν ήταν και το κύριο έργο μου, διότι το κύριο έργο μου δεν είναι αυτό και είχα πετύχει αύξηση 42% μέσα σε ενάμισι περίπου χρόνο -που έχουμε τα στοιχεία,- νομίζω, μάλλον καλά θα με χαρακτήριζε ο ιδιοκτήτης της εταιρείας. Αλλά αποδέχομαι την πολιτική ευθύνη. Βεβαίως την έχω. Και απαντώ, επανέρχομαι και επαναλαμβάνω, απαντώ στην πολιτική ευθύνη διά του νομοθετήματος. Και σας προτείνω λύση. Δεν παριστάνω ότι δεν γνωρίζω περί τίνος πρόκειται.

Έρχομαι στο ζήτημα επίσης που είναι πολύ σοβαρό, της Ανατολικής Μεσογείου για το οποίο ρωτήθηκα. Κυρία Αναγνωστοπούλου, εσείς μου θέσατε την ερώτηση. Το Καστελόριζο είναι στην Ανατολική Μεσόγειο, δεν είναι στο Αιγαίο. Και η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη με την Αίγυπτο κατά το μείζον τμήμα της είναι στην Ανατολική Μεσόγειο, δεν είναι στο Αιγαίο.

Τι να σας πω, αυτή τη γεωγραφία ξέρω από το σχολείο, αν αυτή τη γεωγραφία που μου έμαθαν είναι λάθος γεωγραφία απολογούμαι.

Δεν έχει η Ελλάδα η ευθύνη για το χώρο νοτιότερα και ανατολικότερα του Αιγαίου; Δεν έχει ευθύνη; Δεν έχει συμφέροντα; Δεν έχει κυριαρχικά δικαιώματα; Άρα δεν θα πρέπει να υπάρχει μια συγκεκριμένη δομή, η οποία να ασχολείται και με αυτό; Αυτή είναι η απάντηση που σας δίνω για την αλλαγή της ονομασίας της ΑΣΔΕΝ.
Τώρα, από εκεί και πέρα έρχομαι στο ζήτημα των Μετοχικών Ταμείων για τα οποία θέλω να σας πω το εξής: Σας καταθέτω τρεις επιστολές του Υπουργείου Οικονομικών του 2021 που ζητάνε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, τότε, να θέσει ανώτατο όριο στα ζητήματα των μετοχικών ταμείων. Αν έχετε την καλοσύνη, στα Πρακτικά.

Σας σημειώνω ότι αυτά αφορούν, η επιστολή αφορά το ’20, τον προηγούμενο χρόνο, στο οποίο το συνολικό έσοδο των μετοχικών ταμείων, κύριε Ναύαρχε, ήταν 61.394.531 ευρώ. Με αυτό το ποσό, το Υπουργείο Οικονομικών άρχισε να δημιουργηθεί θέματα.

Πετύχαμε λοιπόν μετά από διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Οικονομικών να φτάσουμε στα 140 εκατομμύρια. Το θεωρείτε λίγο; Το θεωρούμε εις βλάβην των επωφελουμένων; Θυμίζω ότι αυτά τα χρήματα, δεν είναι χρήματα που πέφτουν από τον ουρανό. Είναι χρήματα τα οποία ο Έλληνας φορολογούμενος πληρώνει επιπλέον των εξοπλιστικών, έναντι της μη εισφοράς 3% του ελληνικού Δημοσίου.

Εάν υπολογίσουμε το 3%, είστε σίγουροι -γιατί έχω κάνει τον λογαριασμό- ότι είναι συμφέρον για τα μετοχικά ταμεία; Θέλετε να σας πω τι δινόντουσαν τα προηγούμενα χρόνια, γιατί έχω τους αριθμούς μπροστά μου:

Ø 46.000.000 το 2015.
Ø 47.000.000 το 2016.
Ø 51.000.000 το 2017.
Ø 52.000.000 το 2018.
Ø 60.000.000 το 2019.
Ø 61.000.000 το 2020.

Και πάμε στα 140 εκατ. ευρώ. Είναι λίγα χρήματα; Και επίσης τι καταφέραμε, συνομιλώντας με το υπουργείο Οικονομικών; Τι να γίνεται το υπερβάλλον, αν υπάρχει υπερβάλλον των 140 εκατομμυρίων. Να πηγαίνει και αυτό στο στεγαστικό πρόγραμμα των Ενόπλων Δυνάμεων. Δηλαδή, να φτιάχνονται σπίτια για τους εν ενεργεία αξιωματικούς.

Αυτό είναι ένα αποτέλεσμα το οποίο δεν πρέπει να το επικροτήσουμε; Πρέπει να μπούμε στη λογική, όχι Ναυτικό, όχι Αεροπορία, όχι Στρατός, και να τα έχουμε, προσπαθούμε να τα έχουμε καλά με όλους;

Επιτρέψτε μου να σας εκφράσω και μια προσωπική πικρία. Γιατί θεωρώ, από ένα σημείο και μετά, ότι ο καθένας, βεβαίως, έχει την ευθύνη της θέσης της οποία αναλαμβάνει.

Κι εδώ, επειδή εγώ θεωρώ ότι υπάρχει απειλή και το λέω ξεκάθαρα και θεωρώ ότι επιδεινώνονται τα στοιχεία συμπεριφοράς από την άλλη πλευρά του Αιγαίου, επιδεινώνονται. Θεωρώ ότι πρέπει όλοι μαζί να δημιουργήσουμε μια κατάσταση, η οποία να μας επιτρέψει, να επιτρέψει σε ένα Πρωθυπουργό στο μέλλον -εάν μακριά από το κακό έρθει αυτή η στιγμή- να μην διαπραγματευθεί υπό το κράτος αδυναμίας, να διαπραγματευθεί υπό το κράτος ισχύος. Αυτή είναι όλη η αγωνία η οποία διέπει την «Ατζέντα 2030».

Αλλά ξεκινάμε με το ΕΛΚΑΚ και αντιμετωπίζεται με καχυποψία. Προχωράμε στην εξυγίανση των νοσοκομείων και αντιμετωπίζεται αρνητικά. Προχωράμε στη νέα δομή και αντιμετωπίζεται με καχυποψία.

Προχωράμε στις συγχωνεύσεις στρατοπέδων, που ξέρετε όλοι ότι είναι απολύτως απαραίτητη. Κι έχω μαζέψει άνω των 165 ερωτήσεων για τα διάφορα ξεχωριστά στρατόπεδα και γιατί κλείνουμε αυτό κι όχι εκείνο, ετούτο κι όχι το άλλο. Και μου ζητείται να έρθω σε επαφή με τις τοπικές κοινωνίες για το ποιο στρατόπεδο θα κλείσει και μάλιστα περιοδεύουν πολιτικοί αρχηγοί και πηγαίνουν σε διάφορα μέρη και λένε «όχι εδώ δεν έπρεπε να κλείσει, έπρεπε να κλείσει αλλού» και ούτω καθεξής.

Σοβαρά; Μήπως εγώ επέλεξα τα στρατόπεδα; Η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων τα επέλεξε. Και αν θέλετε από την πατρίδα μου την Κέρκυρα, αν υπήρχαν κάπου κάποιοι κληρωτοί ήταν στους Φιλιάτες και αυτό είναι από τα στρατόπεδα που κλείνει.

Πηγαίνουμε σε νέα φάση εξ ορθολογισμού, πάλι υπάρχει αρνητική διάθεση. Πηγαίνουμε στο ζήτημα της κατάργησης της θητείας στο Ναυτικό και στην Αεροπορία και διαβάζω ιστορικά επιχειρήματα περί του Έλληνα «ναύτη του Αιγαίου».

Πόσοι Έλληνες «ναύτες του Αιγαίου» υπηρετούν σήμερα στα πλοία ξέρετε; Σας είπα, λιγότερο από το 5% και ντρέπομαι να σας πω απόλυτο αριθμό. Να σας πω πού υπηρετεί σήμερα ο «ναύτης του Αιγαίου»;

Πρέπει λοιπόν εδώ ή συμφωνούμε ότι υπάρχει μια ανάγκη συνολικής μεταρρύθμισης, κύριοι συνάδελφοι, και αν οι προτάσεις τις οποίες εγώ καταθέτω, η Κυβέρνηση καταθέτει, θεωρείτε ότι χρειάζονται βελτιώσεις ή χρειάζεται να γίνει κάτι διαφορετικό, βεβαίως!

Ποιος έχει την απόλυτη αλήθεια και την απόλυτη γνώση; Ουδείς! Και πάντως εγώ δεν είμαι στρατιωτικός. Αλλά η λογική του αρνούμαι τα πάντα, αλλά ομνύω σε μια γενική αντίληψη περί μεταρρύθμισης, στην οποία ουδέποτε εξειδικεύω -και όχι μόνο δεν την εξειδικεύω αλλά δεν έχω πει ένα πράγμα το οποίο να είναι δυσάρεστο σε μια ομάδα. Και σας παρακαλώ κοιτάξτε όλα τα κόμματα πώς έχετε τοποθετηθεί. Και σας παρακαλώ αν σας αδικώ υποδείξτε μου πού έχετε γίνει δυσάρεστοι σε μια ομάδα.

Εκτός αν υπάρχουν μαγικές μεταρρυθμίσεις που είναι αγαπητές από όλους χωρίς να ξεβολεύεται κανείς. Κατηγορήθηκα ότι αποστερώ δυναμικό από τις Ένοπλες Δυνάμεις όταν έγιναν οι κρίσεις των Εκτός Οργανικών Θέσεων που είχε τα χρόνια προηγούμενης κυβέρνησης, όχι κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, είχε παραξηλώσει το πράγμα. Είχαμε περισσότερους Συνταγματάρχες από ό,τι είχαμε Λοχίες και Στρατιώτες! Και παρά ταύτα, σωρηδόν οι ανακοινώσεις, περί «σφαγής» στις Ένοπλες Δυνάμεις. Ποιας σφαγής; Όσοι έφυγαν είχαν πλήρες συνταξιοδοτικό δικαίωμα όταν έφυγαν.

Σας εκφράζω, κύριες και κύριοι συνάδελφοι, μια βαθιά αγωνία. Δεν σας εκφράζω ανάγκη πολιτικής δικαίωσης, δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Υφίσταται μεγάλη και μεγεθυνόμενη απειλή. Δεν μπορούμε να τα αντιμετωπίζουμε αυτά τα πράγματα με τη λογική που αντιμετωπίζουμε άλλα που αφορούν την εσωτερική έννομη τάξη κι εκεί, αν κάτι γίνει στραβό δεν έχει σημασία, θα το διορθώσει ο επόμενος.

Οφείλουμε να δημιουργήσουμε χθες, όχι αύριο ή μεθαύριο, μια δυνατότητα αποτροπής, ενός διαρκώς ισχυροποιημένου και εξαιρετικά διεκδικητικού γείτονα. Όλα αυτά που βλέπουμε, η «Γαλάζια Πατρίδα» δεν υπήρχε ως θεώρημα εδώ και δέκα ή εδώ και οκτώ χρόνια.

Όλη αυτή η αντίληψη του αναθεωρητισμού που πηγάζει από την Άγκυρα δεν υφίστατο εδώ και κάποια χρόνια σε αυτή την ένταση. Και παραμένει ένα βασικό γεγονός, μια αναλογία 1 προς 9. Ζητώ λοιπόν τη βοήθειά σας και τη συνεργασία σας σε αυτό.

Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ θερμά για την ανοχή σας. Υπήρξατε όπως πάντοτε ιδιαιτέρως ευγενής. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι ευχαριστώ για την συνεργασία. Καταθέτω και τις τελευταίες νομοθετικές βελτιώσεις επί τη βάσει των τελικών παρατηρήσεων του κυρίου εισηγητή της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Και πάλι σας ευχαριστώ πολύ».