Γράφει η Eυαγγελία Λιάπη -ΜΑ, MSc Φιλόλογος
Πρόσφατα ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού PISA για το 2022 σχετικά για τις μαθητικές επιδόσεις. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 690.000 μαθητές 15χρονοι γεννημένοι το 2006 από 81 χώρες. Την Ελλάδα εκπροσώπησαν 6.578 μαθητές από 242 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας.
Δυστυχώς όμως για ακόμα μια φορά η χώρα μας βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ καθώς κατέλαβε την 44η μεταξύ των 81 χωρών. Οι χώρες κατατάσσονται σε τρεις ομάδες, ανάλογα με τις επιδόσεις των μαθητών τους:- Στην πρώτη ομάδα κατατάσσονται οι χώρες με μέση επίδοση υψηλότερη από τον μέσο όρο, – στη δεύτερη ομάδα κατατάσσονται οι χώρες που η μέση επίδοσή τους δε διαφέρει από αυτήν του μέσου όρου και τέλος – στην τρίτη ομάδα κατατάσσονται οι χώρες με μέση επίδοση χαμηλότερη από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.
Ο διαγωνισμός PISA διενεργείται κάθε τρία χρόνια και σε αυτόν συμμετέχουν οι μαθητές της Γ Γυμνασίου εξεταζόμενοι στα Μαθηματικά, στην Κατανόηση Κειμένου και στις Φυσικές Επιστήμες. O βαθμός εγγραμματισμού των συμμετεχόντων μαθητών στο PISA αποτιμάται με βάση τα κλιμακούμενης δυσκολίας επίπεδα των γνώσεων και των δεξιοτήτων.
Η Ελλάδα, σε όλους τους διαγωνισμούς PISA κατατάσσεται στην τρίτη ομάδα των χωρών του ΟΟΣΑ καθώς σύμφωνα με τα αποτελέσματα τουλάχιστον ο ένας στους τέσσερις Έλληνες μαθητές, στην Κατανόηση Κειμένου δεν είναι σε θέση να εντοπίζει πληροφορίες σε ένα κείμενο, να διενεργεί διαδικασίες ρουτίνας ακολουθώντας οδηγίες, να κάνει απλή σύνδεση ανάμεσα στην πληροφορία που βρίσκεται στο κείμενο και στη βιωματική γνώση.
Κάθε τριετία που διεξάγεται ο διαγωνισμός η Ελλάδα ολισθαίνει και κατρακυλάει σε χειρότερη θέση. Στον διαγωνισμό του 2012, η Ελλάδα ήταν στην 39η θέση στην Κατανόηση Κειμένου και στη 41η θέση στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες. Φέτος έντεκα χρόνια μετά κατρακύλησε στην 41η θέση στην Κατανόηση Κειμένου και στην 44η θέση στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες. Η Σιγκαπούρη για το 2022 πέτυχε τις υψηλότερες επιδόσεις από όλες τις δοκιμασίες. Ενώ από τις χώρες της Ευρώπης, τις υψηλότερες επιδόσεις πέτυχαν η Εσθονία, η Ελβετία και η Ολλανδία.
Ο διαγωνισμός PISA έχει τη δυναμική να παρέχει πληροφορίες που δεν προσφέρει καμία άλλη έρευνα εθνική ή διεθνή καθώς καταγράφει τα κίνητρα των μαθητών για τη μάθηση, τις στάσεις και τις πεποιθήσεις τους, τις στρατηγικές μάθησης που ακολουθούν, το κλίμα που επικρατεί στο σχολείο, τις δραστηριότητες που οργανώνει το σχολείο, τα εξωσχολικά μαθήματα, τη χρήση της τεχνικής νοημοσύνης εντός και εκτός σχολείου και πολλά άλλα.
Τι κι αν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής καταβάλλοντας φιλότιμες προσπάθειες τα τελευταία χρόνια επιχειρεί να ενισχύσει την Εκπαίδευση μέσω της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και των Νέων αναλυτικών Προγραμμάτων; Tο χάσμα με τις άλλες χώρες του ΟΟΣΑ όλο και βαθαίνει. Ακόμα και η Τουρκία βρίσκεται σε υψηλότερη θέση από εμάς με 453 βαθμούς έναντι των 430 της Ελλάδας. Μήπως πρέπει άραγε η εκπαιδευτική κοινότητα να ξυπνήσει από το λήθαργο της και να αναλάβει δράση; Όταν οι Αμερικάνοι είδαν τη χώρα τους να βρίσκεται χαμηλά στα Μαθηματικά και να πρωτοπορεί στις μαθητικές επιδόσεις η Σιγκαπούρη υιοθέτησαν το τρόπο εκμάθησης των Μαθηματικών της . Εμείς;