Περιβαλλοντική, κοινωνική και διακυβέρνηση (ESG): Συμφωνία Συμβουλίου και Κοινοβουλίου

Το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σήμερα σε προσωρινή συμφωνία σχετικά με πρόταση κανονισμού σχετικά με τις δραστηριότητες αξιολόγησης περιβαλλοντικής, κοινωνικής και διακυβέρνησης (ESG) , η οποία στοχεύει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των επενδυτών στα αειφόρα προϊόντα .

Οι αξιολογήσεις ESG παρέχουν γνώμη για το προφίλ βιωσιμότητας μιας εταιρείας ή ενός χρηματοοικονομικού μέσου, αξιολογώντας την έκθεσή της σε κινδύνους βιωσιμότητας και τον αντίκτυπό της στην κοινωνία και το περιβάλλον. Οι αξιολογήσεις ESG έχουν ολοένα και πιο σημαντικό αντίκτυπο στη λειτουργία των κεφαλαιαγορών και στην εμπιστοσύνη των επενδυτών σε βιώσιμα προϊόντα.

Vincent Van Peteghem

Χαιρετίζω αυτή τη συμφωνία. Η αύξηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών μέσω διαφανών και ρυθμιζόμενων αξιολογήσεων ESG μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στη μετάβασή μας σε ένα πιο κοινωνικά υπεύθυνο και βιώσιμο μέλλον.

Vincent Van Peteghem, Υπουργός Οικονομικών του Βελγίου

 

Οι νέοι κανόνες αποσκοπούν στην ενίσχυση της αξιοπιστίας και της συγκρισιμότητας των αξιολογήσεων ESG βελτιώνοντας τη διαφάνεια και την ακεραιότητα των λειτουργιών των παρόχων αξιολογήσεων ESG και αποτρέποντας πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων.

Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι πάροχοι αξιολόγησης ESG θα πρέπει να εξουσιοδοτούνται και να εποπτεύονται από την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) και να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις διαφάνειας , ιδίως όσον αφορά τη μεθοδολογία και τις πηγές πληροφοριών τους.

Κύρια στοιχεία της προσωρινής συμφωνίας

Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο διευκρίνισαν τις συνθήκες υπό τις οποίες οι αξιολογήσεις ESG εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού , παρέχοντας περαιτέρω λεπτομέρειες σχετικά με τις ισχύουσες εξαιρέσεις. Η συμφωνία διευκρινίζει επίσης το εδαφικό πεδίο εφαρμογής του κανονισμού, καθορίζοντας τι συνιστά λειτουργία στην ΕΕ.

Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο συμφώνησαν ότι εάν οι συμμετέχοντες στις χρηματοοικονομικές αγορές ή οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι αποκαλύψουν αξιολογήσεις ESG ως μέρος των ανακοινώσεων μάρκετινγκ, θα συμπεριλάβουν στον ιστότοπό τους πληροφορίες σχετικά με τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται σε αυτές τις αξιολογήσεις ESG. Αυτό έγινε μέσω τροποποίησης του κανονισμού για τη γνωστοποίηση βιώσιμων οικονομικών.

Η συμφωνία διευκρινίζει ότι οι αξιολογήσεις ESG περιλαμβάνουν περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και ανθρώπινα δικαιώματα ή παράγοντες διακυβέρνησης. Η συμφωνία προβλέπει τη δυνατότητα παροχής χωριστών βαθμολογιών E, S και G. Ωστόσο, εάν παρέχεται μία ενιαία βαθμολογία, η στάθμιση των παραγόντων E, S και G θα πρέπει να είναι σαφής.

Οι πάροχοι αξιολόγησης ESG που είναι εγκατεστημένοι στην ΕΕ θα πρέπει να λάβουν εξουσιοδότηση από την ESMA. Οι πάροχοι αξιολόγησης ESG που είναι εγκατεστημένοι εκτός ΕΕ και επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην ΕΕ θα πρέπει να λάβουν έγκριση των αξιολογήσεών τους ESG από εξουσιοδοτημένο πάροχο αξιολόγησης ESG της ΕΕ, μια αναγνώριση που βασίζεται σε ποσοτικό κριτήριο ή να συμπεριληφθούν στο μητρώο παρόχων αξιολόγησης ESG της ΕΕ βάσει απόφασης ισοδυναμίας σε σχέση με τη χώρα καταγωγής του και μετά από διάλογο που πραγματοποιήθηκε μεταξύ της ΕΑΚΑΑ και της αρμόδιας αρχής της οικείας τρίτης χώρας.

Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο εισήγαγαν ένα ελαφρύτερο, προσωρινό και προαιρετικό καθεστώς εγγραφής τριών ετών για τις μικρές επιχειρήσεις και τους ομίλους που παρέχουν αξιολογήσεις ESG . Οι μικροί πάροχοι αξιολόγησης ESG που επιλέγουν να συμμετέχουν στο πιο ελαφρύ καθεστώς θα απαλλάσσονται από την καταβολή των τελών εποπτείας της ESMA. Θα πρέπει να συμμορφώνονται με ορισμένες γενικές αρχές οργάνωσης και διακυβέρνησης, καθώς και με απαιτήσεις διαφάνειας έναντι του κοινού και των χρηστών. Θα υπόκεινται επίσης στις εξουσίες της ΕΑΚΑΑ να ζητούν πληροφορίες και να διεξάγουν έρευνες και επιτόπιες επιθεωρήσεις. Κατά την έξοδο από αυτό το προσωρινό καθεστώς, οι μικροί πάροχοι αξιολόγησης ESG θα πρέπει να συμμορφώνονται με όλες τις διατάξεις που περιγράφονται στον κανονισμό, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων σχετικά με τα τέλη διακυβέρνησης και εποπτείας.

Για τους μικρούς παρόχους αξιολογήσεων ESG, η συμφωνία προβλέπει επίσης ότι εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις, η ESMA θα μπορούσε να αποφασίσει να εξαιρέσει έναν πάροχο αξιολόγησης ESG από ορισμένες από τις απαιτήσεις, αλλά μόνο σε δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις και με βάση τη φύση, την κλίμακα και την πολυπλοκότητα της επιχείρησης τον πάροχο αξιολόγησης ESG και τη φύση και το εύρος της έκδοσης των αξιολογήσεων ESG.

Η συμφωνία εισάγει ως αρχή τον διαχωρισμό των επιχειρήσεων και των δραστηριοτήτων , με τη δυνατότητα για τους παρόχους αξιολογήσεων ESG να μην ιδρύουν χωριστή νομική οντότητα για ορισμένες δραστηριότητες, υπό τον όρο ότι υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ των δραστηριοτήτων και ότι λαμβάνουν μέτρα για την αποφυγή πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων . Ωστόσο, αυτή η παρέκκλιση δεν θα ισχύει για παρόχους αξιολόγησης ESG που διεξάγουν συμβουλευτικές δραστηριότητες, δραστηριότητες ελέγχου και δραστηριότητες αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας. Οι πάροχοι αξιολόγησης ESG ενδέχεται ωστόσο να αναπτύξουν δείκτες αναφοράς εάν η ESMA κρίνει ότι έχουν ληφθεί επαρκή μέτρα για την αντιμετώπιση συγκρούσεων συμφερόντων.   

Επόμενα βήματα

Η προσωρινή πολιτική συμφωνία υπόκειται σε έγκριση από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο πριν περάσει από την επίσημη διαδικασία έγκρισης. Ο κανονισμός θα αρχίσει να εφαρμόζεται 18 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του.

Ιστορικό

Στις 13 Ιουνίου 2023, η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση κανονισμού σχετικά με τις δραστηριότητες αξιολόγησης ESG. Οι προτεινόμενοι κανόνες αφορούν τα ακόλουθα:

  • εξουσιοδότηση και επίβλεψη από την ESMA τρίτων παρόχων αξιολογήσεων και βαθμολογιών ESG
  • διαχωρισμός των επιχειρήσεων για την πρόληψη και τη διαχείριση συγκρούσεων συμφερόντων
  • αναλογικές και βασισμένες σε αρχές οργανωτικές απαιτήσεις,
  • ελάχιστες απαιτήσεις διαφάνειας προς το κοινό σχετικά με τις μεθοδολογίες και τους στόχους αξιολογήσεων και πιο αναλυτική ενημέρωση για τους συνδρομητές και τις αξιολογημένες εταιρείες
  • διαφάνεια των τελών και οι απαιτήσεις για τα τέλη να είναι δίκαια, εύλογα και να μην εισάγουν διακρίσεις
  • δυνατότητα για παρόχους τρίτων χωρών να δραστηριοποιούνται στην αγορά της ΕΕ, εάν υπάρχει ισοδυναμία, έγκριση ή αναγνώριση

6.2.2023