Συνέντευξη με την Κλεονίκη Δρούγκα: Η έμπνευση αντλείται από παντού. «Παρατηρώ, όπως αναπνέω»

Συνάντησα έναν πρόσχαρο άνθρωπο, με πολλές ευαισθησίες και αστείρευτο ταλέντο, με αγάπη προς την διδασκαλία και τους νέους, με έμπνευση που πηγάζει από την εν συναίσθηση. Συγγραφέας, ποιήτρια, σεναριογράφος, ακαδημαϊκός η Κλεονίκη Δρούγκα μας ανοίγει την καρδία της.

Κ.Κ.: Χαίρομαι πολύ που είμαι μαζί σας και έτσι μου δίνετε η ευκαιρία να σας γνωρίσω καλύτερα εγώ και οι αναγνώστες. Μιλήστε μας για τις πρώτες μνήμες σας; Σαν παιδί με ποια πρότυπά μεγαλώσατε;    Ποιες είναι οι πρώτες μνήμες σας και ποια τα πρότυπά σας ως παιδί;

Κ.Δ.: Μεγάλωσα σ΄ ένα περιβάλλον γεμάτο αγάπη, με δυο εργαζόμενους γονείς, τη γιαγιά και τον παππού στο ίδιο σπίτι, με συγγενείς και φίλους να μπαινοβγαίνουν. Οι πρώτες μνήμες μου είναι η γιαγιά μου, η φροντίδα της για τα πάντα, η αγάπη της. Τα πρότυπά μου είναι οι γονείς μου, γιατί συνήθιζαν να κάνουν πράξη τα λόγια τους, και αυτό είναι που με χαρακτηρίζει, οι πράξεις. Τέτοιους ανθρώπους θέλω, εξάλλου, δίπλα μου.

K.K.: Έχετε καλή σχέση με το χρόνο και κατά πόσο σας επηρεάζει; Μιλήστε μας για τους τίτλους των έργων σας

Κ.Δ.: Επειδή ο χρόνος τρέχει γρήγορα, δεν διαστέλλεται, δεν σταματά κι ούτε γυρίζει πίσω, όταν κάποιος αισθάνεται την αξία του, φρενάρει τις μεγάλες ταχύτητες και κάθεται «οκλαδόν» μαζί του. Τότε κάνει έναν απολογισμό, μια προσπάθεια να δει τι έκανε καλά και τι λάθος και να ξεκαθαρίσει στη ζωή του το τοπίο, αφαιρώντας χλιαρούς ανθρώπους που είναι «ξεκάθαρο κρύο» και προσθέτοντας ηλιόλουστους ανθρώπους. Αν δεν έχει μαζί του μολύβι, ο συγγραφέας/ποιητής για να κρατήσει την έμπνευση της στιγμής, ψάχνει να βρει ένα «δανεικό μολύβι». Και γράφει με τρυφερότητα και αναστενάζει από χαρά. Κάποιες φορές μάλιστα δεν το επιστρέφει. Και γράφει τις αλήθειες του, γιατί «η αλήθεια είναι πολλές».

Όπως καταλάβατε, ένας τίτλος είναι ή μπορεί να είναι μια ολόκληρη ιστορία.

Κ.Κ.: Ποια είναι τα θέματα με τα οποία καταπιάνεστε;

Κ.Δ.: Στη δική μου θεματολογία εντάσσεται ο έρωτας που δονεί κι αναστατώνει τον άνθρωπο, η παιδική ηλικία ή η μνήμη στην ενήλικη εκδοχή της, ο χρόνος και η φθορά, ο ανθρώπινος Χαρακτήρας, η συνύπαρξη του καλού και του κακού στον ίδιο άνθρωπο και η έκφρασή τους στις ανθρώπινες πράξεις, η ενηλικίωση του ανθρώπου και των τραυμάτων του, η δύναμη του εαυτού, η αλήθεια, η γυναίκα, στην Ανατολή και τη Δύση και η φύση-θάλασσα, ως χώρος κάθαρσης και αέναης κίνησης.

Κ.Κ.: Ποιες οι αναφορές σας;

Κ.Δ.: Όταν διάβαζα Καβάφη, και μάλιστα από νεαρή ηλικία, αισθανόμουν μεγάλη συγκίνηση. Με την απλότητά του με βοηθούσε να φιλοσοφώ. Οι ποιητές αναφοράς μου υπήρξαν ο Τ. Πατρίκιος, ο Μ. Αναγνωστάκης, η Κ. Δημουλά, η Β. Σιμπόρσκα.

Οι συγγραφείς που με καθόρισαν ήταν βέβαια ο Μ Λουντέμης, ο Μ. Καραγάτσης, ο Φ Ντοστογιέφσκι.

Κ.Κ.: Αν τα βασικότερα χαρακτηριστικά σας ταυτίζονταν με κάποιο σημείο στίξης, ποιο θα ήταν αυτό ;

Κ.Δ.: Αυτό θα ήταν το θαυμαστικό! Παρά την ενηλικίωση και τα τραύματα, εξακολουθώ να πιστεύω στον άνθρωπο, τη φιλία, τη δικαιοσύνη και να προσεγγίζω με μια ζεστή αγκαλιά ειδικά τον πληγωμένο άνθρωπο· μέσα μου φυσάει μόνιμα αεράκι που πολλαπλασιάζει την αγάπη.

Κ.Κ.: Από έλλειμμα γράφουμε ή από περίσσευμα και από που αντλείτε την έμπνευση;

Κ.Δ.: Νομίζω πως δεν γράφει κανείς από έλλειμμα, αλλά από το περίσσευμά του -τουλάχιστον έτσι συμβαίνει σε μένα. Η έμπνευση αντλείται από παντού. «Παρατηρώ, όπως αναπνέω», διαβάζω και ακούω τους ανθρώπους να μιλάνε και προσπαθώ να καταλάβω τι προσδοκούν και πως βλέπουν τη ζωή. Είναι μεγάλο σχολείο οι άνθρωποι.

Κ.Κ.: Διαφέρει το σενάριο από τη λογοτεχνία? Ποιες θεματικές επιλέγετε και γιατί? Ποιον σύγχρονο σεναριογράφο θαυμάζετε?

Κ.Δ.: Το σενάριο δεν είναι ακριβώς λογοτεχνία, αν και είναι μυθοπλασία. Έχει πάντα ένα θέμα. Έχει πάντα ήρωες και πρωταγωνιστές. Έχει κρίσιμες σκηνές, δραματικές κορυφώσεις και επίλυση, δημιουργεί εικόνες, αλλά στόχος του σεναριογράφου δεν είναι να τις παρουσιάσει με αισθητική και λογοτεχνικότητα αλλά να κερδίσει τον θεατή με τη δράση, το εσωτερικό και εξωτερικό θέμα, να προκαλέσει και να οδηγήσει σε κάποια ταύτιση. Ως προς την τεχνική της αφήγησης, αν και φαντάζει εύκολη, δεν είναι, γιατί στην οθόνη δεν υπάρχει µέρος να κρυφτείς. Αν ένας σεναριογράφος αποτύχει να συγκινήσει µε την καθαρότητα µιας δραµατοποιηµένης σκηνής, δεν µπορεί –όπως ένας µυθιστοριογράφος µε τη συγγραφική φωνή ή ένας θεατρικός συγγραφέας µε έναν µονόλογο– να κρυφτεί πίσω από τις λέξεις.

Ο δημιουργός των ιστοριών πρέπει πάντα να γνωρίζει ποιος λόγος τον οδήγησε στη δημιουργία των ιστοριών του και να είναι έτοιμος πάντα να απαντήσει με ποιο κριτήριο επιλέγει τη θεματολογία του. Προσωπικά επιλέγω θέματα που αφορούν την κοινωνική δικαιοσύνη, τον άνθρωπο, τα εσωτερικά κίνητρα του ανθρώπου.

Θαυμάζω την Κατερίνα Μπέη, τον Γιώργο Γκικαπέππα, τον Κώστα Χαραλάμπους, τον Σωτήρη Τσαφούλια, τον Γούντυ Άλλεν, τη Σοφία Κόπολα, τον Μάρτιν Σκορτσέζε.

Κ.Κ.: Ποια ερώτηση θα κάνατε στον ποιητή, συγγραφέα, σεναριογράφο της αρεσκείας σας;

Κ.Δ.: Πώς καταφέρατε με τον πιο απλό τρόπο να πείτε τόσο σπουδαία πράγματα; Ποιο είναι το μυστικό σας;

Κ.Κ.: Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Κ.Δ.: Μόλις ολοκληρώνω κάτι, δεν το σκέφτομαι, αλλά πάω παρακάτω. Θα ήθελα να συνεχίσω να γράφω, να εκδίδω και να υλοποιηθούν τα σενάριά μου στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο.

K.K.: Ευχαριστώ πολύ

Κ.Δ.: Σας ευχαριστώ θερμά

Ποιητικές συλλογές της Κλεονίκης Δρούγκα

Σύντομο βιογραφικό

Η Κλεονίκη Δρούγκα είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ, κάτοχος μεταπτυχιακού και διδακτορικού διπλώματος. Διδάσκει ως Μέλος ΕΕΠ στο Τμήμα Κινηματογράφου Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με διδακτικό αντικείμενο «Σενάριο», ΦΕΚ 3119/16-7-2021 (τ. Β΄) Θεωρία της Κινηματογραφικής Γραφής στην Κατεύθυνση Σενάριο στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» (Π.Δ.Μ.) Η ίδια υπήρξε μόνιμη συνεργάτιδα του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» του ΠΔΜ από το 2013-2018 και διδάσκουσα στο Μεταπτυχιακό του ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ ως Επιστημονική Συνεργάτιδα, βάσει του ΠΔ 407/80 (2015-2018). Για δεύτερη χρονιά είναι Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη στο πρόγραμμα «Συγγραφή, Επεξεργασία και Αξιολόγηση Σεναρίων» του ΚΕΔΙΒΙΜ.

Το συγγραφικό της έργο και οι καλλιτεχνικοί της προσανατολισμοί της στρέφονται στο σενάριο – κινηματογράφο, την ποίηση και την πεζογραφία. Έχει εκδώσει βιβλία, επιστημονικά και ποιητικά (https://biblionet.gr/%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%cf%89%cf%80%ce%bf/?personid=94014)

· Δρούγκα, Κλ. (2011). Η ελληνική παιδεία στην Ανατολική Θράκη κατά την Οθωμανοκρατία (1352 – 1922). Η ιδεολογική λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θεσσαλονίκη: Εκδ Σταμούλης Αντ.

· Δρούγκα, Κλ. (2012). Θέματα παιδικής λογοτεχνίας. Διημερίδα 21 και 22 Ιανουαρίου 2011 στο Συλλογικό έργο. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

· Δρούγκα, Κλ. (2012). Ιστορικές προσεγγίσεις της πολυπολιτισμικότητας. (Συλλογικό έργο). Θεσσαλονίκη: Εκδ. Σταμούλης Αντ.

· Ποίηση

· Δρούγκα, Κλ. (2022). Οκλαδόν με τον Χρόνο. Αθήνα: Μανδραγόρας.

· Δρούγκα, Κλ. (2023). Ξεκάθαρο κρύο. Αθήνα: Μανδραγόρας.

· Δρούγκα, Κλ. (2024). Με δανεικό μολύβι. Αθήνα: Μανδραγόρας.

Πεζογραφία

· Δρούγκα Κλ. (2024). Η αλήθεια είναι πολλές. Αθήνα: Νίκας.