Το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα τη θετική αξιολόγηση της Επιτροπής για τα τροποποιημένα σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΣΑΑ) που υπέβαλαν το Βέλγιο, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Κύπρος, η Μάλτα, η Κροατία και η Σλοβενία.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Επιτροπής, οι στοχευμένες τροποποιήσεις δεν επηρεάζουν τη συνάφεια, την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα και τη συνοχή των σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
Βέλγιο
Οι τροποποιήσεις σε 22 μέτρα του ΣΑΑ του Βελγίου αφορούν ως επί το πλείστον την εφαρμογή καλύτερων εναλλακτικών λύσεων εφαρμογής από ό,τι περιλαμβάνονταν προηγουμένως και τη μείωση του διοικητικού φόρτου. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος του ΣΑΑ του Βελγίου ανέρχεται σε 5,2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Κύπρος
Οι αναθεωρήσεις που ζήτησε η Κύπρος αφορούν 87 μέτρα. Οι λόγοι για τις τροποποιήσεις ποικίλλουν από ορισμένα μέτρα που θεωρούνται πλέον εν μέρει ανέφικτα, καλύτερες εναλλακτικές λύσεις που έχουν βρεθεί για την επίτευξη του αρχικού στόχου ορισμένων μέτρων και για τη μείωση του διοικητικού φόρτου. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος για το ΣΑΑ της Κύπρου είναι 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Κροατία
Οι κροατικές τροποποιήσεις αφορούν 30 μέτρα, με τις περισσότερες αλλαγές να αντικατοπτρίζουν νέες συνθήκες, όπως η ζήτηση, ο πληθωρισμός και καλύτερες εναλλακτικές λύσεις για την εφαρμογή τους. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος του σχεδίου της Κροατίας ανέρχεται σε 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ιταλία
Η Ιταλία ζήτησε 67 τροποποιήσεις στο ΣΑΑ της, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούν βελτιώσεις στην εφαρμογή. Άλλες τροποποιήσεις στοχεύουν στη μείωση του διοικητικού φόρτου και στον μετριασμό των απρόβλεπτων παραγόντων. Στο αίτημά της, η Ιταλία ζήτησε επίσης να προσθέσει στο σχέδιό της δύο μέτρα στον τομέα των βιώσιμων μεταφορών. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος του ΣΑΑ της Ιταλίας ανέρχεται σε 194,4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Λιθουανία
Οι 74 τροποποιήσεις του ΣΑΑ που υπέβαλε η Λιθουανία αφορούν τις αλλαγές στη ζήτηση της αγοράς και τον αντίκτυπο του πληθωρισμού και των καθυστερήσεων, καθώς και την ανάγκη εφαρμογής καλύτερων εναλλακτικών λύσεων σε ορισμένα μέτρα και μείωσης του διοικητικού φόρτου. Η Λιθουανία πρότεινε επίσης την κατάργηση στόχων και οροσήμων που δεν ήταν πλέον εφικτοί ή απαραίτητοι. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος του σχεδίου ανέρχεται σε λίγο πάνω από 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ.
Μάλτα
Οι τροποποιήσεις του ΣΑΑ της Μάλτας αφορούν 18 μέτρα, τα περισσότερα από τα οποία αφορούν την εφαρμογή καλύτερων εναλλακτικών λύσεων και δύο μέτρα θεωρούνται πλέον μόνο εν μέρει ανέφικτα. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος του ΣΑΑ ανέρχεται σε 336 εκατομμύρια ευρώ.
Πολωνία
Η Πολωνία ζήτησε την αναθεώρηση 42 μέτρων, προκειμένου να εφαρμοστούν καλύτερες εναλλακτικές λύσεις, να μειωθεί ο διοικητικός φόρτος και να τροποποιηθούν ορισμένα μέτρα που δεν θεωρούνται πλέον εν μέρει ή πλήρως εφικτά. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος της Πολωνίας στο πλαίσιο του σχεδίου ανέρχεται σε σχεδόν 60 δισεκατομμύρια ευρώ.
Σλοβενία
Οι 50 αναθεωρήσεις που ζήτησε η Σλοβενία στοχεύουν στη μείωση του διοικητικού φόρτου και στην απεικόνιση καλύτερων εναλλακτικών λύσεων εφαρμογής. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος για το σλοβενικό σχέδιο ανέρχεται σε 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Φόντο
Το RRF είναι το μεγάλης κλίμακας πρόγραμμα οικονομικής στήριξης της ΕΕ για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που έχει θέσει η πανδημία COVID-19 στην ευρωπαϊκή οικονομία. Αποτελεί το κεντρικό στοιχείο του NextGenerationEU, ενός προσωρινού μέσου ανάκαμψης που επιτρέπει στην Επιτροπή να συγκεντρώσει κεφάλαια για να βοηθήσει στην αποκατάσταση της άμεσης οικονομικής και κοινωνικής ζημίας που προκλήθηκε από την πανδημία.
Για να επωφεληθούν από τον μηχανισμό, τα κράτη μέλη πρέπει να υποβάλουν στην Επιτροπή σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΣΑΑ), στα οποία θα καθορίζονται οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις που προτίθενται να εφαρμόσουν έως τα τέλη Αυγούστου 2026.
Μέχρι σήμερα, όλα τα ΣΑΑ έχουν εγκριθεί και έχουν εκταμιευτεί περίπου 317 δισεκατομμύρια ευρώ.
20.6.2025