Το Συμβούλιο καθορίζει τη θέση του σχετικά με σαφέστερους και βελτιωμένους κανόνες για τους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών

Οι Υπουργοί Μεταφορών κατέληξαν σήμερα σε πολιτική συμφωνία σχετικά με την αναθεώρηση των κανονισμών για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και για την ευθύνη των αεροπορικών εταιρειών . Το νέο πλαίσιο επιδιώκει να θεσπίσει απλούστερους και σαφέστερους κανόνες για τους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών, επιτυγχάνοντας παράλληλα καλύτερη ισορροπία μεταξύ υψηλού επιπέδου προστασίας των επιβατών και διατήρησης της συνδεσιμότητας και ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τον τομέα των αερομεταφορών εντός της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ.

Η θέση που τελικά υιοθετήθηκε σήμερα ανταποκρίνεται σε ένα επείγον αίτημα επιβατών αεροπορικών μεταφορών και αεροπορικών εταιρειών για ενημερωμένους, σαφέστερους και πιο απλούς κανόνες. Οι αναθεωρημένοι κανόνες θα προσφέρουν πάνω από 30 νέα δικαιώματα στους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών, τα οποία θα ισχύουν από τη στιγμή που αγοράζουν εισιτήριο, μέχρι την άφιξή τους στον προορισμό τους και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και μετά. Πρόκειται για ένα ιστορικό ορόσημο, καθώς δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί συμφωνία τα τελευταία 12 χρόνια.

Dariusz Klimczak, Υπουργός Υποδομών της Πολωνίας

Λεπτομέρειες της θέσης του Συμβουλίου

Η θέση του Συμβουλίου αποσκοπεί στην ενίσχυση και διευκρίνιση διαφόρων υφιστάμενων δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, μαζί με την εισαγωγή ορισμένων νέων δικαιωμάτων. Βασικά δικαιώματα στο κείμενο περιλαμβάνουν:

Το δικαίωμα αναδρομολόγησης

Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να προσφέρουν στους επιβάτες μεταφορά με άλλο δρομολόγιο το συντομότερο δυνατό , συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας μεταφοράς με άλλο δρομολόγιο μέσω πτήσεων που εκτελούνται από άλλους αερομεταφορείς ή εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς, όπου αυτό είναι κατάλληλο.

Επιπλέον, εάν μια αεροπορική εταιρεία δεν παρέχει κατάλληλη μεταφορά με άλλο δρομολόγιο εντός τριών ωρών από μια διακοπή , οι επιβάτες μπορούν να κανονίσουν οι ίδιοι τη μεταφορά με άλλο δρομολόγιο και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων έως και 400% του αρχικού κόστους του εισιτηρίου .

Το δικαίωμα σε βοήθεια

Επιπλέον, το δικαίωμα σε βοήθεια (αναψυκτικά, φαγητό, διαμονή) ορίζεται πλέον με σαφήνεια. Εάν μια αεροπορική εταιρεία δεν το παρέχει αυτό, οι επιβάτες μπορούν να κάνουν τις δικές τους διευθετήσεις και να λάβουν επιστροφή χρημάτων αργότερα. Σε περίπτωση  καθυστέρησης στον αεροδιάδρομο , οι επιβάτες θα δικαιούνται ελάχιστη βοήθεια και θα πρέπει να αποβιβάζονται μετά από 3 ώρες.

Δικαίωμα αποζημίωσης σε περίπτωση ακυρώσεων και καθυστερήσεων

Λαμβάνοντας υπόψη ιδίως την εκτίμηση επιπτώσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο προτείνει ενημερωμένα κατώτατα όρια για την αποζημίωση λόγω μεγάλων καθυστερήσεων.

Οι αεροπορικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να αρνηθούν την αποζημίωση λόγω «έκτακτων περιστάσεων», εκτός εάν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα εύλογα μέτρα για την αποτροπή προβλημάτων.

Η αποζημίωση ποικίλλει ανάλογα με την απόσταση:

  • Ταξίδια κάτω των 3.500 χλμ. και ταξίδια εντός ΕΕ : ​​ισχύει αποζημίωση για καθυστερήσεις 4+ ωρών (300 €)
  • Ταξίδια άνω των 3.500 χλμ .: ισχύει αποζημίωση για καθυστερήσεις 6+ ωρών (500€)

Η θέση του Συμβουλίου εισάγει επίσης αρκετές αλλαγές όσον αφορά τους κανόνες για τις ακυρώσεις για τις οποίες οι επιβάτες μπορούν να ζητήσουν αποζημίωση. Οι επιβάτες που ενημερώνονται για την ακύρωση της πτήσης τους λιγότερο από 14 ημέρες πριν από την αναχώρηση δικαιούνται αποζημίωση. Σε περίπτωση ακύρωσης, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να παρέχει στους επιβάτες προσυμπληρωμένες φόρμες για να ζητήσουν αποζημίωση.

Το Συμβούλιο θέλει επίσης να αποθαρρύνει την τρέχουσα ευρέως χρησιμοποιούμενη πολιτική «μη εμφάνισης» . Από αυτή την άποψη, οι επιβάτες στους οποίους δεν επιτρέπεται η επιβίβαση σε πτήση επιστροφής επειδή δεν επιβιβάστηκαν στην πτήση αναχώρησης, θα δικαιούνται αποζημίωση.

Το δικαίωμα στην πληροφόρηση

Οι επιβάτες αεροπορικών πτήσεων της ΕΕ θα πρέπει να είναι καλύτερα ενημερωμένοι σχετικά με τα δικαιώματά τους. Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να συμμορφώνονται με αυστηρότερες υποχρεώσεις ενημέρωσης , συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών κατά την κράτηση και των πληροφοριών σχετικά με την επεξεργασία παραπόνων και αιτημάτων.

Νέες διατάξεις εισάγουν αυστηρές προθεσμίες για τις αεροπορικές εταιρείες όσον αφορά την απάντηση στις αξιώσεις των επιβατών . Οι επιβάτες θα έχουν έως και 6 μήνες από την ημερομηνία της διακοπής για να υποβάλουν αίτημα ή καταγγελία στην αεροπορική εταιρεία. Εισάγεται προθεσμία 14 ημερών από την υποβολή του αιτήματος για τις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να καταβάλουν αποζημίωση ή να παράσχουν σαφή και τεκμηριωμένη απάντηση σε έναν επιβάτη.

Επόμενα βήματα

Η θέση του Συμβουλίου θα εξεταστεί τώρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, σε δεύτερη ανάγνωση . Το Κοινοβούλιο θα έχει στη συνέχεια τη δυνατότητα να εγκρίνει, να τροποποιήσει ή να απορρίψει τη θέση του Συμβουλίου.

Φόντο

Ο κανονισμός για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και ο κανονισμός για την ευθύνη των αεροπορικών εταιρειών προστατεύουν ήδη τα συμφέροντα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών στην ΕΕ, σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης ή σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης της πτήσης τους. Τα κείμενα παρέχουν επίσης δικαιώματα στους επιβάτες σε περίπτωση ατυχήματος ή απώλειας, καταστροφής ή ζημιάς σε αποσκευές.

Για να διευκρινιστούν ορισμένες βασικές αρχές και ασάφειες που υπάρχουν γύρω από τους ισχύοντες κανονισμούς, η Επιτροπή πρότεινε την επικαιροποίηση των κανονισμών τον Ιούνιο του 2013

6.6.2025