Το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καταλήγουν σε συμφωνία για καλύτερη συνεργασία σε τροχαίες παραβάσεις που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια

Για να διασφαλιστεί η ασφαλέστερη οδική κυκλοφορία σε όλη την Ευρώπη, η Προεδρία του Συμβουλίου και οι διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία σχετικά με πρόταση τροποποίησης της οδηγίας του 2015 για τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τροχαίες παραβάσεις που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια. Η νέα νομοθεσία αποτελεί μέρος της λεγόμενης νομοθετικής δέσμης για την «οδική ασφάλεια».

Αυστηρότεροι και αποτελεσματικότεροι κανόνες για την επιβολή κυρώσεων για τροχαίες παραβάσεις, συμπεριλαμβανομένων των παραβιάσεων των περιορισμών πρόσβασης οχημάτων, θα βελτιώσουν την ασφάλεια στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους και θα εγγυηθούν ασφαλέστερες και πιο πράσινες κατοικημένες περιοχές σε ολόκληρη την ΕΕ. Η αναθεωρημένη νομοθεσία διασφαλίζει επίσης την ίση μεταχείριση για όλους τους οδηγούς της ΕΕ ανεξαρτήτως εθνικότητας. Είμαστε ενθουσιασμένοι που καταλήξαμε σε μια γρήγορη συμφωνία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με αυτόν τον φάκελο.

Georges Gilkinet, Βέλγος υπουργός κινητικότητας

Κύρια στοιχεία της νέας νομοθεσίας

Η αναθεωρημένη οδηγία στοχεύει να διασφαλίσει ότι οι οδηγοί μη κάτοικοι τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας όταν οδηγούν σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.

Η γενική ώθηση της πρότασης της Επιτροπής διατηρήθηκε με την προσωρινή συμφωνία. Οι συννομοθέτες εισήγαγαν, ωστόσο, αρκετές αλλαγές στην πρόταση, με στόχο κυρίως να αποσαφηνίσουν το πεδίο εφαρμογής και τους ορισμούς της νομικής πράξης. Αυτά συνεπάγονται μεταξύ άλλων:

  • εισαγωγή της έννοιας του «ενδιαφερομένου» και αποσαφήνιση των ρόλων και των ευθυνών των εθνικών σημείων επαφής και των αρμόδιων αρχών
  • προσθήκη περισσότερων παραβάσεων στην αναθεωρημένη νομοθεσία, όπως περιπτώσεις μη τήρησης περιορισμών πρόσβασης οχημάτων , ή κανόνων σε ισόπεδη διάβαση σιδηροδρόμου, διάβαση σταθερής γραμμής, επικίνδυνη προσπέραση, επικίνδυνη στάθμευση, οδήγηση σε λάθος κατεύθυνση, χρήση υπερφορτωμένων οχημάτων, καθώς και ως περιπτώσεις χτυπήματος και φυγής
  • περαιτέρω διευκρίνιση των διαφορετικών διαδικασιών που σχετίζονται με την πρόσβαση στα δεδομένα ταξινόμησης οχημάτων και των διαφορετικών επιλογών από τις αρμόδιες αρχές να ζητούν αμοιβαία συνδρομή προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το ενδιαφερόμενο άτομο ταυτοποιείται και ότι η ειδοποίηση τροχαίας παράβασης φτάνει στο σωστό μέρος σε εύλογο χρονικό διάστημα πλαίσιο
  • όλες οι απαραίτητες διασφαλίσεις που έχουν τεθεί σε ισχύ για την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων του οδηγού ή οποιουδήποτε άλλου ενδιαφερομένου, συμπεριλαμβανομένης της θέσπισης ενός σαφούς πλαισίου για την απαγόρευση κάθε κατάχρησης από ιδιωτικούς φορείς που εμπλέκονται στη διαδικασία τροχαιακών παραβάσεων οδικής ασφάλειας, και καλύτερους μηχανισμούς για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Επόμενα βήματα

Η σημερινή προσωρινή συμφωνία πρέπει να εγκριθεί από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν από την επίσημη έγκριση της νομοθετικής πράξης. Από την πλευρά του Συμβουλίου, η βελγική Προεδρία σκοπεύει να υποβάλει το συμβιβαστικό κείμενο στους εκπροσώπους των κρατών μελών (Coreper) για έγκριση το συντομότερο δυνατό. Μόλις εγκριθεί, το κείμενο θα υποβληθεί σε νομική/γλωσσική αναθεώρηση προτού εγκριθεί επίσημα και από τους δύο συννομοθέτες, δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευση αυτή. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους 30 μήνες για να μεταφέρουν τις διατάξεις της αναθεωρημένης οδηγίας στην εθνική τους νομοθεσία.

Γενικές πληροφορίες

Στο πλαίσιο της πολιτικής της για την οδική ασφάλεια της ΕΕ για την περίοδο 2021-2030, η Επιτροπή δεσμεύτηκε εκ νέου για τον φιλόδοξο στόχο να πλησιάσει τους μηδενικούς θανάτους και τους μηδέν σοβαρούς τραυματισμούς στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050 («Vision Zero»), καθώς και στον μεσοπρόθεσμο στόχο να να μειώσει τους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς κατά 50% έως το 2030. Ωστόσο, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 4% πέρυσι από το 2021, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Επιτροπής. Αυτό εξακολουθεί να είναι 9 % χαμηλότερο από το επίπεδο πριν από την πανδημία, αλλά ο ρυθμός βελτίωσης δεν επαρκεί για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων.

Η εν λόγω πρόταση αποτελεί μέρος της «δέσμης οδικής ασφάλειας», που εγκρίθηκε από την Επιτροπή την 1η Μαρτίου 2023, η οποία περιλαμβάνει επίσης ένα νέο καθεστώς για τις άδειες οδήγησης και μια νέα πρόταση για τις εκπτώσεις οδηγών, όπου η έκπτωση σε κράτος μέλος οδηγεί σε -ενέργειες του κράτους μέλους που εξέδωσε την άδεια οδήγησης. Στις 2 Ιουνίου 2023, το Συμβούλιο Μεταφορών σημείωσε έκθεση προόδου και στις 4 Δεκεμβρίου 2023 υιοθέτησε μια γενική προσέγγιση σχετικά με αυτόν τον φάκελο. Ο Kosma Zlotowski (ECR/PL) είναι ο εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και δύο τριμερείς διάλογοι πραγματοποιήθηκαν στις 14 Δεκεμβρίου 2023 και στις 6 Φεβρουαρίου 2024 στο Στρασβούργο.

13.3.2024

Τελευταία Άρθρα