Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο κατέληξαν σε συμφωνία για ασφαλέστερη εμπορία πυροβόλων όπλων

Το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σήμερα σε προσωρινή συμφωνία σχετικά με τους επικαιροποιημένους κανόνες της ΕΕ για την εισαγωγή, εξαγωγή και διαμετακόμιση πυροβόλων όπλων από και προς την ΕΕ. Οι νέοι κανόνες στοχεύουν να κλείσουν τα κενά για τη διακίνηση πυροβόλων όπλων, διευκολύνοντας παράλληλα το εμπόριο και την κυκλοφορία πυροβόλων όπλων που χρησιμοποιούνται για νόμιμους σκοπούς.

Ο αναθεωρημένος κανονισμός για τα πυροβόλα όπλα αποσκοπεί στον περιορισμό της διακίνησης πυροβόλων όπλων με κοινούς κανόνες και διαδικασίες αδειοδότησης και εξουσιοδότησης, συντονισμένους ελέγχους και καλύτερη ιχνηλασιμότητα των πυροβόλων όπλων για πολιτική χρήση. Αυτό θα αποτρέψει τα νόμιμα κατασκευασμένα και εξαγόμενα πολιτικά πυροβόλα όπλα από το να εκτρέπονται στην παράνομη αγορά.

Οι κύριες αλλαγές συμφωνήθηκαν

Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο συμφώνησαν προσωρινά να διατηρήσουν τις βασικές αρχές της πρότασης της Επιτροπής, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για ρευστές συναλλαγές ενισχύοντας παράλληλα την ασφάλεια των πολιτών.

Ένα ξεκάθαρο πεδίο εφαρμογής

Οι τύποι πυροβόλων όπλων ορίζονται ως Κατηγορία Α, Β ή Γ. Τα πυροβόλα όπλα κατηγορίας Α γενικά απαγορεύονται, τα πυροβόλα όπλα κατηγορίας Β χρειάζονται άδεια και οι κάτοχοι πυροβόλων όπλων κατηγορίας Γ πρέπει να δηλώσουν την ιδιοκτησία τους αλλά δεν χρειάζονται άδεια.

Τα πυροβόλα όπλα κατηγορίας Α, Β ή Γ περιλαμβάνονται στο πεδίο εφαρμογής, εκτός εάν προορίζονται για τις ένοπλες δυνάμεις, την αστυνομία ή τις δημόσιες αρχές.

Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο συμφώνησαν ότι ο νέος κανονισμός δεν θα ισχύει για εξαγωγές πυροβόλων όπλων κατηγορίας Α (και συναφών ειδών, όπως πυρομαχικά και εξαρτήματα). Συμφώνησαν επίσης ότι οι εξαγωγές πυροβόλων όπλων κατηγορίας Β που προορίζονται για τις ένοπλες δυνάμεις, την αστυνομία ή τις δημόσιες αρχές δεν θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού. Τα πυροβόλα όπλα της κατηγορίας Γ που αποστέλλονται σε τρίτες χώρες, από την άλλη πλευρά, θα περιλαμβάνονται στο πεδίο εφαρμογής των νέων κανόνων.

Πιο αποτελεσματική αδειοδότηση

Η συμφωνία διατηρεί ισχυρές αρμοδιότητες για τις εθνικές αρμόδιες αρχές στο κείμενο. Προσθέτει μια διαδικασία αδειοδότησης για τις προσωρινές εισαγωγές και εξαγωγές των πυροβόλων όπλων.

Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο διατήρησαν τη δυνατότητα των κρατών μελών να διατηρούν τα υφιστάμενα ηλεκτρονικά εθνικά συστήματα αδειοδότησης, εφόσον είναι διασυνδεδεμένα με το ηλεκτρονικό σύστημα αδειοδότησης που δημιουργήθηκε για την ψηφιοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης. Εξασφάλισαν επίσης μεγαλύτερη περίοδο για τη δημιουργία και τη διασύνδεση των εθνικών συστημάτων αδειοδότησης με το κοινό ηλεκτρονικό σύστημα αδειοδότησης.

Διαφάνεια και ιχνηλασιμότητα

Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο ενίσχυσαν τις απαιτήσεις ιχνηλασιμότητας διαφάνειας αυξάνοντας και επιταχύνοντας την ανταλλαγή και τη δημοσίευση πληροφοριών, για παράδειγμα σχετικά με άδειες ή αποδείξεις παραλαβής αποστολών εκτός ΕΕ.

Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο συμφώνησαν ότι ο κανονισμός θα εφαρμοστεί 4 χρόνια μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού.

Στόχος της αναθεώρησης

Η πρόταση προβλέπει τη σωστή καταγραφή των πληροφοριών που σχετίζονται με τα πυροβόλα όπλα. Αποσαφηνίζει τον ρόλο των αρχών αδειοδότησης και βελτιώνει τη συνεργασία μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου (συμπεριλαμβανομένων των τελωνείων) και των αρχών αδειοδότησης. Στοχεύει επίσης να συστηματοποιήσει τη συλλογή δεδομένων σχετικά με διεθνείς κινήσεις πυροβόλων όπλων, καθώς και κατασχεθέντων όπλων.

Οι κανόνες αποσκοπούν στη θέσπιση αυστηρότερων κανονισμών για τα «ημικατεργασμένα» πυροβόλα όπλα ή εξαρτήματα που μπορούν να μετατραπούν σε φονικά πυροβόλα όπλα στο σπίτι. Η πρόταση προβλέπει επίσης πιστοποιητικό τελικού χρήστη για τα πιο επικίνδυνα πυροβόλα όπλα.

Ταυτόχρονα, η πρόταση αποσκοπεί στη διευκόλυνση του νόμιμου εμπορίου πυροβόλων όπλων για μη στρατιωτική χρήση και στη μείωση του διοικητικού φόρτου για τους κατασκευαστές, τους εμπόρους και τους χρήστες. Οι προτεινόμενοι κανόνες θα καθορίσουν σαφείς και κοινές διαδικασίες εισαγωγής, εξαγωγής και διαμετακόμισης πυροβόλων όπλων και θα απλοποιήσουν και θα ψηφιοποιήσουν τις διαδικασίες για κυνηγούς, αθλητικούς σκοπευτές και εκθέτες. Η πρόταση ορίζει επίσης ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικής αδειοδότησης της ΕΕ που θα εξοικονομήσει χρόνο στους αιτούντες και θα απλοποιήσει τη διαδικασία για τις αδειοδοτήσεις.

Ιστορικό

Υπολογίζεται ότι 35 εκατομμύρια παράνομα πυροβόλα όπλα κατείχαν πολίτες στην ΕΕ το 2017. Αυτό θα αντιστοιχεί στο 56% του εκτιμώμενου συνόλου των πυροβόλων όπλων.

Ο ισχύων κανονισμός για τα πυροβόλα όπλα θεσπίζει κανόνες για την εξαγωγή πυροβόλων όπλων, των εξαρτημάτων και των εξαρτημάτων τους και των πυρομαχικών. Εφαρμόζει το άρθρο 10, το οποίο αφορά τις εισαγωγές, τις εξαγωγές και τη διαμετακόμιση πυροβόλων όπλων, του Πρωτοκόλλου των Ηνωμένων Εθνών κατά της παράνομης κατασκευής και εμπορίας πυροβόλων όπλων, των εξαρτημάτων και των εξαρτημάτων τους και των πυρομαχικών. Ο ισχύων κανονισμός που ισχύει από το 2012 δεν ισχύει για αντίκες ή απενεργοποιημένα πυροβόλα όπλα ή για πυροβόλα όπλα που προορίζονται για στρατιωτική ή αστυνομική χρήση.

Ο κανονισμός συμπληρώνεται από μια υπάρχουσα οδηγία για τα πυροβόλα όπλα που ορίζει ελάχιστους κοινούς κανόνες για την απόκτηση και κατοχή πυροβόλων όπλων στην ΕΕ, καθώς και για τη μεταφορά πυροβόλων όπλων από μια χώρα της ΕΕ σε άλλη. 

Στις 27 Οκτωβρίου 2022, η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για αναδιατύπωση του κανονισμού για τα πυροβόλα όπλα. Η πρόταση περιλαμβάνει νέους κανόνες για τη βελτίωση της ιχνηλασιμότητας των πυροβόλων όπλων και της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των εθνικών αρχών με την εναρμόνιση των κανόνων σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

Επόμενα βήματα

Η συμφωνία είναι προσωρινή εν αναμονή της έγκρισης από τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Μόλις εγκριθεί, ο κανονισμός θα πρέπει να εγκριθεί επίσημα και από τα δύο θεσμικά όργανα προτού τεθεί σε ισχύ.

14.3.2024