Σήμερα, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή πολιτική συμφωνία σχετικά με την επικαιροποίηση της οδηγίας για την άδεια οδήγησης. Αυτή η ενημέρωση της οδηγίας θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην έκδοση αδειών οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ, επικαιροποιώντας τις ελάχιστες απαιτήσεις σχετικά με την καταλληλότητα των οδηγών σε όλη την ΕΕ, εναρμονίζοντας τους κανόνες σχετικά με τις περιόδους δοκιμασίας για αρχάριους οδηγούς και δημιουργώντας ένα σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης με άδεια που αποκτήθηκε σε ηλικία 17 ετών.
Αυτοί οι αναθεωρημένοι κανόνες για τις άδειες οδήγησης είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πόσο διαδεδομένη είναι η ψηφιοποίηση στη ζωή των Ευρωπαίων. Χάρη σε αυτήν την ενημέρωση, οι κανόνες για και την έκδοση αδειών οδήγησης θα είναι πιο έξυπνοι, πιο περιεκτικοί και πλήρως προσαρμοσμένοι στην ψηφιακή μας κοινωνία, ενώ ταυτόχρονα θα διασφαλίζουν σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην οδική ασφάλεια της ΕΕ.
Dariusz Klimczak, Υπουργός Υποδομών της Πολωνίας
Πολλά βασικά στοιχεία θα εισαχθούν με την επικαιροποίηση της οδηγίας για την άδεια οδήγησης.
Πρώτον, έως το τέλος του 2030, θα είναι διαθέσιμη για όλους τους πολίτες της ΕΕ μια ενιαία άδεια οδήγησης κινητής τηλεφωνίας , η οποία θα τοποθετηθεί στο μελλοντικό Ευρωπαϊκό Πορτοφόλι Ψηφιακής Ταυτότητας.
Η ψηφιακή άδεια οδήγησης θα αναγνωρίζεται σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. Παράλληλα, οι χρήστες του δρόμου θα έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν φυσική άδεια οδήγησης. Και οι δύο εκδόσεις, φυσική και ψηφιακή, θα ισχύουν για την οδήγηση επιβατικών αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών για περισσότερο από ό,τι ισχύει σήμερα, δηλαδή 15 χρόνια από την ημερομηνία έκδοσης, εκτός από την περίπτωση που η άδεια οδήγησης χρησιμοποιείται ως ταυτότητα (10 έτη).
Βελτίωση της οδικής ασφάλειας
Δεύτερον, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, θα γίνει ένα βήμα προς την εναρμόνιση των διαδικασιών ιατρικού ελέγχου που εφαρμόζονται στα κράτη μέλη . Κατά την έκδοση αδειών οδήγησης, όλα τα κράτη μέλη θα ζητήσουν είτε ιατρική εξέταση είτε έλεγχο βάσει αυτοαξιολόγησης.
Θα εναρμονιστούν επίσης οι κανόνες σχετικά με τις περιόδους δοκιμασίας για αρχάριους οδηγούς: θα καθοριστεί δοκιμαστική περίοδος τουλάχιστον δύο ετών. Κατά τη διάρκεια αυτής της δοκιμαστικής περιόδου, θα πρέπει να ισχύουν αυστηρότεροι κανόνες ή κυρώσεις για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, με την επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων των κρατών μελών να ρυθμίζουν τη συμπεριφορά των οδηγών.
Πρόγραμμα συνοδευόμενης οδήγησης
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών στις επαγγελματικές κατηγορίες και ταυτόχρονα να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, θα εισαχθεί σχέδιο συνοδευόμενης οδήγησης με δίπλωμα (Γ).
Ένα τέτοιο σύστημα παρέχει τη δυνατότητα στους αιτούντες να αποκτήσουν άδειες οδήγησης στις αντίστοιχες κατηγορίες πριν συμπληρωθεί το απαιτούμενο ελάχιστο όριο ηλικίας, ενώ ταυτόχρονα συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό. Το πρόγραμμα θα προσφέρεται σε όλα τα κράτη μέλη για επιβατικά αυτοκίνητα. Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα για φορτηγά και φορτηγά.
Τέλος, θα γίνουν επίσης προσαρμογές για να διευκολυνθεί η απόκτηση άδειας επιβατικού αυτοκινήτου από τους πολίτες όταν ζουν σε διαφορετικό κράτος μέλος από το κράτος μέλος της ιθαγένειάς τους. Θα είναι δυνατή η υποβολή εξετάσεων και η απόκτηση άδειας εκδοθείσας στο κράτος μέλος ιθαγένειας, εάν δεν υπάρχει δυνατότητα εξέτασης σε μία από τις επίσημες γλώσσες του κράτους μέλους ιθαγένειας.
Επόμενα βήματα
Αυτή η προσωρινή συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί από τους εκπροσώπους των κρατών μελών στο Συμβούλιο (Coreper) και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στη συνέχεια θα εγκριθεί επίσημα και από τα δύο θεσμικά όργανα μετά από νομογλωσσική αναθεώρηση.
Φόντο
Η αναθεώρηση της οδηγίας για την Άδεια Οδήγησης εντάσσεται στο Πακέτο Οδικής Ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2023). Το πακέτο οδικής ασφάλειας εντάσσεται στο Πλαίσιο Πολιτικής Οδικής Ασφάλειας της ΕΕ 2021-2030, όπου η Επιτροπή δεσμεύτηκε εκ νέου για τον φιλόδοξο στόχο να πλησιάσει τους μηδέν θανάτους και μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050 («Vision Zero»), καθώς και στον μεσοπρόθεσμο στόχο μείωσης των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών κατά 2030%.
Αν και η οδική ασφάλεια έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία 20 χρόνια, το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, 20.400 άνθρωποι εξακολουθούν να έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ. Αυτό σηματοδοτεί μείωση 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι προκαταρκτικές στατιστικές του 2024 δείχνουν επίσης μείωση της τάξης του 3%. Ωστόσο, για να επιτευχθεί ο στόχος που έχει τεθεί από το Πλαίσιο Πολιτικής Οδικής Ασφάλειας για μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030, η ετήσια μείωση θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 4,5%. Η αναθεώρηση της οδηγίας για την άδεια οδήγησης στοχεύει να αποτελέσει ένα από τα εργαλεία που θα βοηθήσουν στην επίτευξη αυτών των στόχων.
Η δέσμη μέτρων για την οδική ασφάλεια δεν συνεπάγεται μόνο την αναθεώρηση της οδηγίας για την άδεια οδήγησης, αλλά και μια πρόταση σχετικά με τις εκπτώσεις οδηγών και μια οδηγία που τροποποιεί την οδηγία για τη διευκόλυνση της διασυνοριακής ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τροχαίες παραβάσεις που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια .
25.3.2025