Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο καταλήγουν σε συμφωνία για την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μεταφορών

Με σκοπό την επιτάχυνση της ψηφιακής μετάβασης και την εξυπνότερη κινητικότητα στην ΕΕ, η Προεδρία του Συμβουλίου και οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία για την αναθεώρηση της οδηγίας του 2010 για την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μεταφορών (ITS).

Andreas Carlson

Τα ευφυή συστήματα μεταφορών είναι ζωτικής σημασίας για την αύξηση της οδικής ασφάλειας και την αντιμετώπιση των αυξανόμενων προβλημάτων εκπομπών και συμφόρησης στην Ευρώπη. Η σημερινή συμφωνία θα ενισχύσει την εξέλιξη της Ένωσής μας προς μια πιο έξυπνη, ασφαλέστερη, αποτελεσματικότερη και πιο βιώσιμη κινητικότητα.

Andreas Carlson, Σουηδός υπουργός υποδομών και στέγασης

Η αναθεωρημένη οδηγία στοχεύει να λάβει υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις , όπως η συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα, οι εφαρμογές κινητικότητας κατά παραγγελία και οι πολυτροπικές μεταφορές. Στοχεύει επίσης να επιταχύνει τη διαθεσιμότητα και να ενισχύσει τη διαλειτουργικότητα των ψηφιακών δεδομένων που τροφοδοτούν αυτές τις υπηρεσίες. Συνεπώς , η πρόταση αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία του κοινού ευρωπαϊκού χώρου δεδομένων κινητικότητας .

Η σημερινή προσωρινή συμφωνία διατηρεί τη φιλοδοξία να προχωρήσουμε στη συστηματική και εναρμονισμένη ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μεταφορών, αλλά με σταδιακό τρόπο ώστε να λαμβάνεται πλήρως υπόψη η σχέση κόστους-οφέλους και η διοικητική ικανότητα.

Η συμφωνία διατηρεί τη δομή της πρότασης της Επιτροπής, η οποία βασίζεται στον χαρακτήρα-πλαίσιο της οδηγίας ITS και στις διάφορες τεχνικές παρεμβάσεις μέσω εκτελεστικών και κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων.

Τα απαραίτητα είδη δεδομένων , συμπεριλαμβανομένων των συνθηκών πρόσβασης για σήραγγες και γέφυρες, όρια ταχύτητας, σχέδια κυκλοφορίας, μόνιμους περιορισμούς πρόσβασης, κλείσιμο δρόμων, οδικά έργα, προσωρινά μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας, καθώς και κρίσιμες υπηρεσίες, όπως πληροφορίες κυκλοφορίας που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια υπηρεσίες, που θα διατίθενται σε ολόκληρη την Ένωση, καθορίζονται στα παραρτήματα της οδηγίας.

Συνεπώς , η νέα οδηγία περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα εφαρμογής που καλύπτει τουλάχιστον τα επόμενα 5 χρόνια και ένα ακριβές γεωγραφικό εύρος του οδικού δικτύου . Μέσω κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων, η Επιτροπή μπορεί να συμπληρώσει περαιτέρω ορισμένες πτυχές αυτού του προγράμματος εφαρμογής.

Τέλος, το κείμενο της πολιτικής συμφωνίας διευκρινίζει και διευκρινίζει αρκετές διατάξεις της πρότασης, ιδίως την προσωρινή αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης , την προστασία των προσωπικών δεδομένων , τους τομείς προτεραιότητας για την ανάπτυξη και χρήση προδιαγραφών και προτύπων και τις αρχές που ισχύουν για την ανάπτυξη τεχνικών προδιαγραφών σε επίπεδο ΕΕ .

Επόμενα βήματα

Η προσωρινή συμφωνία πρέπει τώρα να εγκριθεί από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο. Στη συνέχεια θα εγκριθεί επίσημα και από τα δύο θεσμικά όργανα μετά από νομογλωσσική αναθεώρηση. Από την πλευρά του Συμβουλίου, η σουηδική Προεδρία σκοπεύει να υποβάλει το κείμενο στους εκπροσώπους των κρατών μελών (Coreper) για έγκριση το συντομότερο δυνατό.

Ιστορικό

Η Επιτροπή ενέκρινε τον Δεκέμβριο του 2020 την ανακοίνωση για μια στρατηγική βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας που προτείνει έναν θεμελιώδη μετασχηματισμό του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών για την επίτευξη του στόχου της βιώσιμης, έξυπνης και ανθεκτικής κινητικότητας. Η ψηφιοποίηση είναι ένας απαραίτητος μοχλός αυτού του μετασχηματισμού και θα κάνει ολόκληρο το σύστημα μεταφορών απρόσκοπτο και πιο αποτελεσματικό. Θα αυξήσει επίσης περαιτέρω τα επίπεδα ασφάλειας, ασφάλειας, αξιοπιστίας και άνεσης. Η στρατηγική προσδιορίζει την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μεταφορών (ITS) ως βασική δράση για τη δημιουργία ενός συνδεδεμένου και αυτοματοποιημένου συστήματος πολυτροπικής κινητικότητας. Τα ITS ενσωματώνουν τις τεχνολογίες τηλεπικοινωνιών και πληροφοριών με τη μηχανική μεταφορών προκειμένου να σχεδιάζουν, να σχεδιάζουν, να λειτουργούν, να συντηρούν και να διαχειρίζονται συστήματα μεταφορών.

Η οδηγία 2010/40/ΕΕ (η οδηγία ITS) σχεδιάστηκε για να είναι το πλαίσιο για την επιτάχυνση και τον συντονισμό της ανάπτυξης και χρήσης των ITS που εφαρμόζονται στις οδικές μεταφορές και στις διεπαφές τους με άλλους τρόπους μεταφοράς. Λόγω των βασικών τεχνολογικών εξελίξεων έκτοτε, είναι πλέον απαραίτητη μια ριζική μεταρρύθμιση του νομοθετικού πλαισίου. Για το σκοπό αυτό, στις 15 Δεκεμβρίου 2021, η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για την αναθεώρηση της οδηγίας. Η πρόταση αποτελεί μέρος μιας δέσμης νομοθετικών πρωτοβουλιών που αποσκοπούν στη συμβολή στους στόχους της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, της ψηφιοποίησης και της μεγαλύτερης ανθεκτικότητας στις υποδομές μεταφορών.

8.6.2023