Με ρεκόρ συμμετοχής ξενοδόχων απ’ όλη την Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε η 12η Γενική Συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας το Σάββατο 23 Νοεμβρίου στο Metropolitan Expo, στο πλαίσιο της XENIA 2024.
Κυρίαρχο θέμα της Γενικής Συνέλευσης ήταν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της Φιλοξενίας τόσο στο διεθνές όσο και στο εθνικό περιβάλλον και η ανάγκη για άμεση δράση προκειμένου ο ελληνικός τουρισμός να διασφαλίσει τις προϋποθέσεις για βιώσιμη ανάπτυξη και περεταίρω ισχυροποίηση της Ελλάδας ως παγκόσμιου τουριστικού προορισμού.
Μεγάλο μέρος της συζήτηση περιστράφηκε γύρω από τις ψηφιακές πλατφόρμες που αλλάζουν άρδην τα κανάλια διανομής του ξενοδοχειακού προϊόντος και τις τεράστιες στρεβλώσεις που δημιουργούνται στην αγορά της φιλοξενίας. Σε συνέχεια της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση C-264/23 που έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας (rate parity), είτε ευρείες είτε στενές, οι οποίες απαγορεύουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στους δικούς τους ισότοπους από ό,τι στις πλατφόρμες κρατήσεων, δεν είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας αυτών των πλατφορμών, ανακοινώθηκε η απόφαση του ΞΕΕ για συνεργασία με εξειδικευμένη νομική εταιρεία προκειμένου να εξεταστεί η κατάθεση αγωγών αποζημίωσης των Ελλήνων ξενοδόχων.
Επιπλέον, ανακοινώθηκε ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες, με τη σύμφωνη γνώμη της Υπουργού Τουρισμού κας. Όλγας Κεφαλογιάννη θα παρουσιαστεί μια ολιστική προσέγγιση για το θέμα της βιωσιμότητας, για την οποία το ΞΕΕ συνεργάζεται εδώ και δυο χρόνια με το ΤΕΕ. Στόχος είναι η Ελλάδα, πρώτη σε όλο τον κόσμο, να υιοθετήσει αυτή την ολιστική προσέγγιση στα ζητήματα βιωσιμότητας, η οποία λαμβάνει υπόψη τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του ελληνικού ξενοδοχείου αλλά ταυτόχρονα και τις τάσεις που επικρατούν στη διεθνή αγορά.
Στην ομιλία του ο Πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός έκανε ειδική αναφορά στην απόρριψη ενός πολύ μεγάλου μέρους των αιτήσεων του κλάδου για χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: « Ήρθε λοιπόν η ώρα να αποφασίσουμε. Θέλουμε ή δεν θέλουμε τουρισμό; Θέλουμε ή δεν θέλουμε η χώρα μας να πρωταγωνιστεί στον παγκόσμιο τουρισμό; Δεν γίνεται να θέλουμε την Ελλάδα παγκόσμια δύναμη στον τουρισμό, δεν γίνεται να θέλουμε από τον ξενοδοχειακό κλάδο να έχει καίρια συμβολή στο ΑΕΠ, δεν γίνεται να θέλουμε να διαχέει το 44% των εισοδημάτων που παράγει στην τοπική και εθνική οικονομία και την ίδια στιγμή να υφίσταται αυτός ο αποκλεισμός από τις ενισχύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου. Αντίκειται στην ίδια τη λογική.».
Ο Πρόεδρος του ΞΕΕ αναφέρθηκε και στο κρίσιμο θέμα των υποδομών τονίζοντας: «Έχουμε την αίσθηση ότι σε πολλές περιπτώσεις κάνουμε απλά κύκλους γύρω από τον εαυτό μας. Μιλάμε συνεχώς για τα ίδια και τα ίδια, όπως για παράδειγμα ένα Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο στην Αθήνα, αλλά δεν τα βλέπουμε να γίνονται. Ας βλέπαμε τουλάχιστον τα στοιχειώδη. Ύδρευση και διαχείριση των απορριμμάτων. Κι αυτός ο παραλογισμός συνεχίζεται παρά τα δυσθεώρητα τέλη που καταβάλλουμε κι όπως αποδεικνύεται δεν έχουν κανέναν ανταποδοτικό χαρακτήρα.».
Ο κ. Βασιλικός υπογράμμισε ακόμη την ανάγκη για καλλιέργεια της τουριστικής συνείδησης στη χώρα μας και αναφέρθηκε στην επιτυχία του εκπαιδευτικού προγράμματος “Φιλοξενία μου» που δημιούργησε το ΞΕΕ, το οποίο απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές της δευτέρας και της τρίτης τάξης των δημοτικών σχολείων όλης της χώρας, στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, με στόχο να έρθουν τα παιδιά σε μια πρώτη επαφή με την έννοια της Φιλοξενίας.
Τέλος ο κ. Βασιλικός τόνισε πως ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων και ο στόχος πρέπει να είναι πάντα τα οφέλη του να διαχέονται στην κοινωνία. Γι’ αυτό όπως ανακοίνωσε το 2025 που συμπληρώνονται 90 χρόνια λειτουργίας του ΞΕΕ θα είναι έτος αφιερωμένο σε μια μεγάλη πρωτοβουλία με τον τίτλο «Φιλοξενία με αξία για όλους». Με μια σειρά δράσεων και πρωτοβουλιών τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο θα αναδειχθεί η καταλυτική συνεισφορά του ελληνικού ξενοδοχείου σε μια βιώσιμη και κοινωνικά συμπεριληπτική ανάπτυξη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Προέδρου του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρου Βασιλικού.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Σας καλωσορίζω όλες και όλους στην ετήσια Γενική μας Συνέλευση, στη μεγαλύτερη και μαζικότερη συνάντηση των Ελλήνων ξενοδόχων.
Είναι εδώ που χτυπά σήμερα η «καρδιά» της ελληνικής ξενοδοχίας, της ελληνικής φιλοξενίας.
Γι’ αυτό νιώθω τη μεγάλη ευθύνη, όπως πάντα από αυτό το βήμα να μιλήσω χωρίς μισόλογα και κοιτάζοντάς σας στα μάτια, να σας πω καθαρά την αλήθεια, όπως τουλάχιστον την αντιλαμβάνομαι. Τα τελευταία χρόνια πετύχαμε πολλά για τα οποία πρέπει όλοι οι ξενοδόχοι να είμαστε περήφανοι.
Τα τελευταία πολλά χρόνια! Σε βάθος δεκαετιών αλλά και στο πρόσφατο παρελθόν.
Περήφανοι που ανεβάσαμε την Ελλάδα ανάμεσα στις κορυφαίες δυνάμεις της παγκόσμιας αγοράς.
Περήφανοι που με τις επενδύσεις μας, την τόλμη μας, τα ρίσκα μας καταφέραμε να έχουμε μια ξενοδοχειακή υποδομή διεθνώς αναγνωρισμένη για την ποιότητα των υπηρεσιών της.
Περήφανοι που υπερβήκαμε με επιτυχία όλες τις αντιξοότητες με τις οποίες διασταυρωθήκαμε, επιδείξαμε γρήγορα ανακλαστικά και κάναμε
όλο τον κόσμο, ειδικά την περίοδο αμέσως μετά τον COVID, να μιλάει για την Ελλάδα.
Στον Έλληνα ξενοδόχο αξίζει να είναι περήφανος γιατί είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής μεγάλων εθνικών επιτυχιών, οι οποίες αποτυπώθηκαν στις συνεχόμενα αυξημένες εισπράξεις, συμβάλλοντας καταλυτικά στην ανάταξη της οικονομίας και τη συνοχή της κοινωνίας.
Είμαστε πρωταγωνιστές και θέλουμε να συνεχίσουμε να είμαστε πρωταγωνιστές. Γι’ αυτό κι ερχόμαστε σήμερα και κοιτάμε κατάματα τις προκλήσεις της συγκυρίας.
Την Κλιματική Κρίση που αλλάζει τα συνήθη δεδομένα της ζωής μας. Φυσικές καταστροφές και ακραία φαινόμενα μπορούν να πλήξουν ανά πάσα στιγμή οποιοδήποτε προορισμό, όπως έχουμε δει να συμβαίνει σε όλο τον κόσμο αλλά και στη χώρα μας. Το είδαμε με τραγικό τρόπο να συμβαίνει μόλις πριν από λίγες ημέρες στη Βαλένθια της Ισπανίας. Και μαζί με τις ανθρώπινες ζωές υπάρχουν και άμεσες επιπτώσεις στην οικονομία και ασφαλώς στον τουρισμό.
Τους ψηφιακούς γίγαντες που αλλάζουν άρδην τα κανάλια διανομής του προϊόντος μας. Προϊόν το οποίο ενώ επενδύουμε και δημιουργούμε εμείς, καταλήγουμε να μην έχουμε τον έλεγχο της διάθεσής του κι αυτό είναι μια τεράστια στρέβλωση στην αγορά της φιλοξενίας.
Την αναιμική ανάπτυξη στην Ευρώπη και την ύφεση μέσα σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον που δημιουργεί αβεβαιότητες στα ευρωπαϊκά νοικοκυριά που αποτελούν τις κλασικές αγορές μας. Και την ώρα που η «πίτα» των εν δυνάμει επισκεπτών μας αποδυναμώνεται, μεγαλώνει ο ανταγωνισμός. Αυτό μας αφορά συνολικά σαν Ευρώπη καθώς ισχυροποιούνται και πληθαίνουν οι ανταγωνιστές στη Μέση Ανατολή και στην Ασία.
Τους δύο πολέμους στα βόρεια και στα νότια της γειτονιάς μας για τους οποίους δεν φαίνεται ακόμη τουλάχιστον να οδηγούνται σε κάποια συμφωνία ειρήνης. Αντίθετα κατά διαστήματα έχουμε κλιμάκωση. Το γεγονός ότι οι λέξεις «πυρηνικός πόλεμος» δεν είναι πλέον ταμπού αλλά έχουν μπει στο καθημερινό λεξιλόγιο της δημόσιας σφαίρας, προφανώς επηρεάζει αντίστοιχα και την ψυχολογία των ανθρώπων.
Τις κατακλυσμιαίες αλλαγές που συμβαίνουν στην παγκόσμια αγορά. Τα πάντα αλλάζουν με ασύλληπτους χρόνους.
Τάσεις, προτιμήσεις, ανάγκες, συνήθειες.
Συν το γεγονός ότι βιώνουμε ένα πρωτοφανές ενεργειακό κόστος με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της φιλοξενίας.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Τα σύννεφα μαζεύονται. Αυτή είναι η αλήθεια. Και ανησυχώ σοβαρά γιατί διαπιστώνω τρία πράγματα.
Πρώτον, δίνουμε την εικόνα της βάρκας που αρμενίζει αμέριμνα ενώ στον ορίζοντα φαίνονται ανησυχητικά σημάδια. Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουν πως δεν έχουμε ούτε τον χρόνο, ούτε την πολυτέλεια του εφησυχασμού.
Δεύτερον, γινόμαστε μάρτυρες μιας δημόσιας συζήτησης αυτομαστιγώματος. Ακούμε καθηγητές, ακούμε κυβερνητικά στελέχη, δημάρχους και δημοσιογράφους σε συζητήσεις για το αν θέλουμε ή δεν θέλουμε τουρισμό. Ακούμε λογικές κοινωνικού αυτοματισμού, «τουρισμός ή βιομηχανία», «τουρισμός ή ανανεώσιμες» και πάει λέγοντας. Ακούμε ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς, με κορωνίδα τις αναφορές σε υπερτουρισμό που καταλήγει να καλλιεργεί στην κοινωνία τον αντιτουρισμό, με αφορμές μεμονωμένα και συγκυριακά περιστατικά που υπερμεγεθύνονται.
Τρίτον, διαπιστώνουμε μια υπερβολική ευκολία στο να είναι το ξενοδοχείο το μόνιμο υποζύγιο βαρών που δεν του αναλογούν.
Λειτουργούμε σε ένα καθεστώς υπερφορολόγησης και συνεχών επιβαρύνσεων που διατηρούνται αναλλοίωτες από τα χρόνια των
μνημονίων και απλώς αλλάζουν όνομα και αυξανόνται, ροκανίζοντας την ανταγωνιστικότητά μας. Κι αυτό όταν τα προειδοποιητικά καμπανάκια κινδύνων και απειλών ακούγονται ήδη, όπως συνέβη με την υποχώρηση των φετινών τουριστικών εισπράξεων στο δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου που είναι και η «καρδιά» της σεζόν.
Δυστυχώς – και το λέω με πλήρη ευθύνη των λεγομένων μου – είμαστε πολύ μακριά από αυτά που πρέπει να κάνουμε ως χώρα για να ανταποκριθούμε στις στρατηγικές απαιτήσεις και τις ανάγκες του αύριο.
Όταν λέω «αύριο» δεν εννοώ το 2030 που είναι ήδη εδώ αλλά τον πραγματικό μακροπρόθεσμο ορίζοντα του ελληνικού τουρισμού.
Κι αυτό παρά τις άοκνες προσπάθειες του αρμόδιου Υπουργείου να αναδείξει τη σημασία του τουρισμού και να διαμορφώσει το κατάλληλο πλέγμα των κυβερνητικών πολιτικών για να εξασφαλίσει τη βιώσιμη ανάπτυξή του, με οφέλη για όλους.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Έχουμε την αίσθηση ότι σε πολλές περιπτώσεις κάνουμε απλά κύκλους γύρω από τον εαυτό μας. Μιλάμε συνεχώς για τα ίδια και τα ίδια, όπως για παράδειγμα ένα Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο στην Αθήνα, αλλά δεν τα βλέπουμε να γίνονται.
Ας βλέπαμε τουλάχιστον τα στοιχειώδη. Ύδρευση και διαχείριση των απορριμμάτων. Κι αυτός ο παραλογισμός συνεχίζεται παρά τα δυσθεώρητα τέλη που καταβάλλουμε κι όπως αποδεικνύεται δεν έχουν κανέναν ανταποδοτικό χαρακτήρα αλλά πάνε για την κάλυψη κενών κακοδιαχείρισης των φορέων που έχουν την ευθύνη τους.
Μιλάμε για την επιτακτική ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού και της πράσινης μετάβασης των επιχειρήσεών μας όταν για πολλά χρόνια η μεγάλη πλειοψηφία των μικρών και μεσαίων ξενοδοχείων που είναι και η ραχοκοκαλιά του κλάδου, ήταν αποκλεισμένες από προγράμματα χρηματοδότησης.
Μιλάμε για υψηλά στάνταρ ποιότητας των καταλυμάτων όταν η βραχυχρόνια μίσθωση παραμένει ανεξέλεγκτη τόσα χρόνια, χωρίς κριτήρια και προδιαγραφές, χωρίς σεβασμό στα δικαιώματα του επισκέπτη / καταναλωτή, ακόμη και σε ζητήματα που αφορούν
στην υγιεινή και την ασφάλεια. Ο καθένας σε αυτή τη χώρα μπορεί να παριστάνει τον ξενοδόχο, χωρίς τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του ξενοδόχου.
‘Ήρθε λοιπόν η ώρα να αποφασίσουμε.
Θέλουμε ή δεν θέλουμε τουρισμό; Θέλουμε ή δεν θέλουμε η χώρα μας να πρωταγωνιστεί στον παγκόσμιο τουρισμό;
Διότι αν πραγματικά θέλουμε και την ίδια στιγμή αποκλείεται το 81% των αιτήσεων του κλάδου μας για χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου, τότε κάτι πάει πάρα πολύ λάθος.
Δεν γίνεται να θέλουμε την Ελλάδα παγκόσμια δύναμη στον τουρισμό, δεν γίνεται να θέλουμε από τον ξενοδοχειακό κλάδο να έχει καίρια συμβολή στο ΑΕΠ, δεν γίνεται να θέλουμε να διαχέει το 44% των εισοδημάτων που παράγει στην τοπική και εθνική οικονομία και την ίδια στιγμή να υφίσταται αυτός ο αποκλεισμός από τις ενισχύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου. Αντίκειται στην ίδια τη λογική.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Στον περήφανο ξενοδόχο, στον μεγάλο πρωταγωνιστή των εθνικών επιτυχιών δεν ταιριάζει η γκρίνια για την γκρίνια. Ούτε να τα λέμε μεταξύ μας σαν ομαδική ψυχοθεραπεία. Αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι δουλειά. Δουλειά μεθοδική, τεκμηριωμένη, υπεύθυνη.
Το ΞΕΕ αυτό ακριβώς κάνει, αναπτύσσοντας συγκεκριμένες δράσεις που
δείχνουν την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε.
Στην Ευρώπη ήδη έχουμε σημαντικές επιτυχίες που δικαιώνουν τις θέσεις του θεσμικού εκπροσώπου της ευρωπαϊκής φιλοξενίας, HOTREC, στην οποία θα έχω την τιμή να ηγούμαι για άλλα δυο χρόνια, μετά την
επανεκλογή μου στη θέση του Προέδρου από τους ευρωπαίους συναδέλφους, τους οποίους θέλω και από αυτό το βήμα να ευχαριστήσω για την εμπιστοσύνη.
Θυμίζω λοιπόν την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ορίσει τη Booking ως «ρυθμιστή πρόσβασης» (gatekeeper platform) με βάση την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), υποχρεώνοντάς τη έτσι να συμμορφωθεί με όλες τις υποχρεώσεις και απαγορεύσεις που απορρέουν από αυτόν τον χαρακτηρισμό, μέσα στους επόμενους έξι μήνες.
Τώρα έχουμε μια εξίσου ενθαρρυντική συνέχεια. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση C-264/23 αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για τον κλάδο της φιλοξενίας καθώς αποκαθιστά την ισορροπία στην online διάθεση κλινών.
Συγκεκριμένα, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας (rate parity), είτε ευρείες είτε στενές, οι οποίες απαγορεύουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στους δικούς τους ιστότοπους από ό,τι στις πλατφόρμες κρατήσεων, δεν είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας αυτών των πλατφορμών.
Αυτό ανοίγει τον δρόμο για περισσότερη ελευθερία στις τιμολογιακές στρατηγικές των ξενοδόχων, επιτρέποντάς τους να διαχειρίζονται άμεσα τις
τιμές και τις προσφορές τους χωρίς τους περιορισμούς που επέβαλαν οι ρήτρες ισοτιμίας. Η απόφαση αυτή αναμένεται να αλλάξει σημαντικά το τοπίο της διαδικτυακής διανομής στον ξενοδοχειακό κλάδο, προσφέροντας μεγαλύτερη αυτονομία στους παρόχους καταλυμάτων και ενισχύοντας τον ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών. Θα μας πει περισσότερα και ο Μάρκους Λούτε γι’ αυτό, ο καλός φίλος και συνάδελφος από τη Γερμανία που έχουμε τη χαρά να τον έχουμε σήμερα κοντά μας.
Mein Freund Markus, herzlich willkommen in Griechenland und danke für alles, was du für die europäische Gastfreundschaft getan hast.
Η απόφαση αυτή πιστοποιεί επίσης πως τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία έχουν υποστεί οικονομική ζημιά από τις παράνομες πρακτικές της συγκεκριμένης πλατφόρμας.
Αυτό που θέλω να σας ανακοινώσω είναι ότι το Δ.Σ του ΞΕΕ πήρε την απόφαση της συνεργασίας με εξειδικευμένη νομική εταιρεία προκειμένου, με βάση αυτά τα νέα δεδομένα, να εξετάσουμε τη βέλτιστη μεθοδολογία προκειμένου να προχωρήσουμε στην κατάθεση ομαδικών αγωγών, μαζί με άλλες εθνικές ευρωπαϊκές οργανώσεις. Επιβεβαιώνουμε για μια ακόμη φορά πως τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο όταν υπάρχει βούληση. Κάθε σοβαρή προσπάθεια εκπροσώπησης του κλάδου μας μετράει και φέρνει αποτελέσματα.
Θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι και να το αποδεικνύουμε έμπρακτα με τη δουλειά μας. Το ΞΕΕ συνεργάζεται εδώ και δυο χρόνια με το ΤΕΕ και παρουσιάσαμε στο Υπουργείο Τουρισμού μια ολιστική προσέγγιση για το θέμα της βιωσιμότητας, η οποία λαμβάνει υπόψη τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του ελληνικού ξενοδοχείου αλλά ταυτόχρονα και τις τάσεις που επικρατούν στη διεθνή αγορά. Στόχος είναι η Ελλάδα, πρώτη σε όλο τον κόσμο, να υιοθετήσει αυτή την ολιστική προσέγγιση στα ζητήματα της βιωσιμότητας και με τη σύμφωνη γνώμη της Υπουργού μας Όλγας Κεφαλογιάννη, με την οποία έχουμε μια άριστη συνεργασία και αναγνωρίζουμε πως βλέπει τη «μεγάλη εικόνα», θα παρουσιαστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Η βιωσιμότητα δεν είναι πολυτέλεια, είναι επιτακτική αναγκαιότητα για το σήμερα και υποχρέωσή μας προς τις μελλοντικές γενιές.
Επόμενο κρίσιμο ζήτημα για το οποίο δουλεύουμε είναι η καλλιέργεια της τουριστικής συνείδησης. Και σε αυτή την κατεύθυνση η εκπαίδευση παίζει καθοριστικό ρόλο.
Θέλει δουλειά, αναμφίβολα. Και δουλειά από κει που ξεκινούν όλα, από το δημοτικό σχολείο. Γι’ αυτό και δημιουργήσαμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Φιλοξενία μου» το οποίο απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές της δευτέρας και της τρίτης τάξης των δημοτικών σχολείων όλης της χώρας, στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Σκοπός του
προγράμματος είναι να έρθουν τα παιδιά σε μια πρώτη επαφή με την έννοια της Φιλοξενίας και είμαστε πολύ χαρούμενοι που αγκαλιάστηκε τόσο ζεστά από πολλά δημοτικά σχολεία της χώρας.
Συνολικότερα, πρέπει να σπάσουμε τα στερεότυπα και να καταλάβουμε όλοι πως ο τουρισμός δίνει αξία στη χώρα μας και δεν είναι μια δουλειά δεύτερης διαλογής. Είναι καιρός να ξεπεράσουμε το σύνδρομο των γκαρσονιών της Ευρώπης και να δώσουμε διεξόδους απασχόλησης εκεί που πραγματικά διαθέτουμε συγκριτικό πλεονέκτημα και παράγεται εθνικός πλούτος. Να συνειδητοποιηθεί από τη νέα γενιά που αναζητάει
ευκαιρίες, που θέλει να μείνει στον τόπο της και να μη φύγει στο εξωτερικό ή θέλει να επιστρέψει πίσω, πως ο τουρισμός περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα σύγχρονων επαγγελμάτων που όχι μόνον δεν είναι ευκαιριακά αλλά προσφέρουν το σταθερό έδαφος για μια πραγματικά επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία.
Σε αυτή την κατεύθυνση αναπτύξαμε και το ειδικό πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Λυκείου.
Δουλειά όμως έχουμε να κάνουμε και με την κοινωνία στο σύνολό της. Αυτό σημαίνει πρώτα απ’ όλα μια πλατιά κοινωνική συμφωνία με τους εργαζόμενους στον τουρισμό. Φιλοξενία είναι πάνω απ’ όλα το χαμόγελο των ανθρώπων μας, σε μια εξ ορισμού ανθρωποκεντρική οικονομική δραστηριότητα.
Σημαίνει επίσης μια πλατιά κοινωνική συμφωνία με όλους τους κλάδους που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό και το ξενοδοχείο. Διότι η εμπειρία του επισκέπτη δεν είναι μόνο το ξενοδοχείο. Είναι κάθε του βήμα στον προορισμό.
Την ποιότητα και την αυθεντικότητα του προϊόντος μας πρέπει να την εγγυώνται και να την επιβεβαιώνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι , διότι στο τέλος της μέρας έχουμε αποδείξει πως όταν πετυχαίνουμε οι ξενοδόχοι υπάρχει μέρισμα αυτής της επιτυχίας προς όλους. Αυτή είναι η μεγάλη προσφορά του ξενοδοχείου. Τα οφέλη του φτάνουν στην κοινωνία.
Κι αυτό ακριβώς είναι που πρέπει να επιδιώκουμε. Ένα μεγάλο άνοιγμα σε όλους τους πολίτες, σε όλη την κοινωνία, η οποία δικαίως ή αδίκως, στέκεται σε πολλές περιπτώσεις επιφυλακτική απέναντί μας.
Είναι δική μας ευθύνη να δουλέψουμε για να πείσουμε. Να αποδεικνύουμε διαρκώς τη δύναμη της ευθύνης μας απέναντι στην κοινωνία. Κι αυτό κάναμε ως ΞΕΕ σε όλες τις δύσκολες στιγμές.
Από τη δωρεά του 1 εκ. ευρώ στο ΕΣΥ στην περίοδο της πανδημίας μέχρι τη δημιουργία της πλατφόρμας για τη φιλοξενία πληγέντων φυσικών καταστροφών, την οποία διαθέσαμε στην Πολιτεία κι αποδείχθηκε πολύτιμο εργαλείο για την ανακούφιση των πυρόπληκτων του καλοκαιριού.
Όμως τίποτα δεν είναι δεδομένο. Ούτε μας χρωστάει κανένας γι’ αυτά που έχουμε προσφέρει. Δουλειά μας είναι να μην σταματάμε να αποδεικνύουμε με στοιχεία, με σαφή και τεκμηριωμένα επιχειρήματα πως ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να ξεδιπλώσει τις αστείρευτες δυνατότητές του και να δώσει πολλά περισσότερα κι απ’ όσα έχει προσφέρει μέχρι σήμερα.
Σε αυτή την κατεύθυνση στο ΔΣ ΞΕΕ πήραμε την απόφαση κι έχω τη χαρά να σας ανακοινώσω πως το 2025 με αφορμή τη συμπλήρωση 90 χρόνων ζωής του Επιμελητηρίου μας θα ξεδιπλώσουμε μια μεγάλη πρωτοβουλία ανοίγματος στην κοινωνία με τον τίτλο «Φιλοξενία με αξία για όλους». Με μια σειρά δράσεων και πρωτοβουλιών τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο θα αναδείξουμε πως ο τουρισμός είναι πράγματι υπόθεση όλων. Δεν είναι απλά ένα ωραίο σύνθημα, είναι μια πραγματικότητα, την οποία οφείλουμε να επικοινωνήσουμε με τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
Δουλειά μας τέλος, αγαπητοί συνάδελφοι, είναι να ενδυναμώσουμε την ενότητά μας.
Όχι για να την επικαλούμαστε ως σχήμα λόγου. Ενότητα των εκφραστών του κλάδου σημαίνει υγιής και ειλικρινής συνεργασία στη βάση της ξεκάθαρης διαφορετικής αποστολής και του ρόλου κάθε φορέα στη πράξη και με σεβασμό στα μέλη που εκπροσωπεί ο καθένας. Σημαίνει να ενώνουμε πραγματικά δυνάμεις για να υπηρετήσουμε το συμφέρον των πολλών. Αυτό είναι το πραγματικό νόημα της ενότητας. Το συμφέρον των πολλών!
Κυρίες και κύριου συνάδελφοι
Για τον ελληνικό τουρισμό τώρα είναι η ώρα των κρίσιμων αποφάσεων. Καθώς τα πάντα αλλάζουν, οι αποφάσεις αυτές αφενός έχουν κατεπείγοντα χαρακτήρα, αφετέρου πρέπει να είναι στραμμένες όχι στις επιτυχίες του παρελθόντος αλλά στην διασφάλιση των επιτυχιών του μέλλοντος!
Αυτό το μήνυμα ως ΞΕΕ, ως θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας, έχουμε την υποχρέωση να δουλέψουμε για να ακουστεί όσο πιο δυνατά και καθαρά γίνεται.
Να δουλέψουμε για να κερδίσει η κοινή λογική. Κοινή λογική η οποία συχνά μοιάζει με μια οδό πολύ μοναχική.
Όμως πιστεύουμε στο προϊόν μας. Πιστεύουμε στην Ελλάδα.
Έχουμε μοναδικά πλεονεκτήματα φύσης, πολιτισμού, κληρονομιάς, παράδοσης, τρόπου ζωής, των οποίων είμαστε θεματοφύλακες. Με πίστη στην αυθεντικότητα και τη μοναδικότητας της Ελλάδας, έχουμε αποδείξει πως όταν εργαζόμαστε συνειδητά και υπεύθυνα φέρνουμε αποτελέσματα.
Το ίδιο καλούμαστε να κάνουμε και σε αυτή την απαιτητική και κρίσιμη συγκυρία. Και θα το κάνουμε, όπως πάντα.
Γι’ αυτό και έχω τη βεβαιότητα πως πραγματικά μπορούμε να τα καταφέρουμε!
Και θα τα καταφέρουμε.
——————————————————-
Γράφει η δημοσιογράφος Μαρία Σούρλα