“Α QUANTUM ScHOsT”
Αλεξάνδρα Κομνηνού, πιάνο
Ίρις Λουκά, βιολί και βιόλα
Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025 | Ώρα: 21.00
Φιλολογικός Σύλλογος “Παρνασσός”
Οι διακεκριμένες σολιστ, Αλεξάνδρα Κομνηνού και Ίρις Λουκά, συναντήθηκαν κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών τους σπουδών, σε έναν διαγωνισμό του Πανεπιστημίου (στον οποίο έλαβαν αντίστοιχα 1η κ 2η θέση) και εκτοτε, πίστευαν πάντα πως πρέπει να παίξουν μαζί..
Σε μια κβαντική στιγμή και χωρίς καμία προηγούμενη σχετική συνεννόηση, μετά από ένα Midnight Bach* (σόλο συναυλίες Μπαχ κοντά στα μεσάνυχτα που γίνονται πια, κάθε Μεγάλη Τρίτη από την Ίριδα Λουκά) με κάποιον τρόπο, είπαν και οι δυο, με μια φωνή, να παίξουμε Σοστακόβιτς!
Για την επιλογή των έργων δεν χρειάστηκε καμία σκέψη γιατί οι συγκεκριμένες σονάτες είναι τα δύο πιο γνωστά, πιο αγαπημένα, πιο όμορφα έργα για βιολί/βιόλα και πιάνο, όχι μόνο απο τα έργα του συνθέτη αλλά και ολόκληρης της φιλολογίας της μουσικής δωματίου!
Δύο σονάτες με τεράστιες τεχνικές και μουσικές απαιτήσεις, έργα πρόκληση για τους ερμηνευτές, που σηματοδοτούν την καριέρα τους και τους πάνε ένα σκαλί παραπάνω.
Οι δύο ερμηνεύτριες, ενώνουν τις δυνάμεις τους σε ένα εκρηκτικό ρεσιτάλ με την απογειωτική δυναμική της μουσικής του Σοστακόβιτς…
Και επιλέγουν να το ονομάσουν “A Quantum Schost” γιατί πιστεύουν στη δύναμη των κβαντικών αλμάτων στη μουσική και στη ζωή.
Ο κόσμος μας δεν είναι ένας κλασικός κόσμος. Και η μουσική του Σοστακόβιτς, δεν είναι κλασική.
Σε ένα κλασικό σύμπαν, δεν θα υπήρχε ζωή. Η ακτινοβολία, θα διέλυε την ύλη κι εμάς μαζί.
Η ύπαρξη των ατόμων θα ήταν αδύνατη. Ο κβαντικός κόσμος στον οποίο τελικά υπάρχουμε είναι γεμάτος κβαντικά άλματα ενάντια σε κάθε σταθερή και συστηματική πρόοδο, εξάρσεις που σπάνε τους κλασικούς νόμους και πηγαίνουν τη Φύση και την Τέχνη μπροστά .
Αυτή είναι η μουσική του Dmitri Schostakovich που διαισθητικά και ιδιοφυώς, και όπως πολύ πρόσφατα πρότεινε με μελέτη της η ερευνήτρια του Harvard Bridget Queenan, στηριζόμενη στα πειράματα του Max Planck με χορωδία, περικλείει αυτούς τους κβαντικούς νόμους της ζωής, σε κάθε φράση των αριστουργημάτων του.
Οι κυματομορφές τους σπάνε τα όρια του ανέφικτου κλασικού και μας δείχνουν την ομορφιά του νέου μουσικού μας σύμπαντος με τη σονάτα του βιολιού ενώ μας αποχαιρετούν με την σονάτα για βιόλα και πιάνο, που ήταν και το τελευταίο έργο της ζωής του…
Dmitri Schostakovich 1906-1975
· Σονάτα για βιολί και πιάνο opus 134, (αφιερωμένη στον David Oistrakh)
· Σονάτα για βιόλα και πιάνο opus 147, (αφιερωμένη στον Fjodor Druzhinin, βιολιστα του κουαρτέτου Beethoven)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Αλεξάνδρα Κομνηνού, πιάνο
Ίρις Λουκά, βιολί και βιόλα
INFO
Φιλολογικός Σύλλογος “Παρνασσός”
Πλ. Αγίου Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα 105 61
Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025 | Ώρα: 21.00
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ “Α QUANTUM ScHOsT” | Εισιτήρια εδώ! Α QUANTUM ScHOsT :: TicketServices.gr
Τιμές εισιτηρίων: 15€ Διακεκριμένη Ζώνη (σειρές 1-4) | 12€ Γενική είσοδος (σειρές 5-15 & εξώστης) | 8€ μειωμένο (άνεργοι, φοιτητές, ΑμΕΑ)
————————————————————————————————————————-
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ίρις Λουκά
Η Ίρις Λουκά είναι Διδάκτωρ του Ιονίου Πανεπιστημίου (Διατριβή και Ρεσιτάλ “οι 6 σονάτες και παρτίτες για σόλο βιολί και οι 6 σουίτες για σόλο τσέλο του J.S.Bach: έκδοση, επιμέλεια και ερμηνεία για σόλο βιόλα και διερεύνηση των ερμηνευτικών προσεγγίσεων που δύνανται να συμβαδίζουν με τις τεχνικές και ηχητικές ιδιαιτερότητες της βιόλας”), κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στη Μουσική Ερμηνεία στην κατεύθυνση “Εκτέλεση Μουσικού Οργάνου-Βιόλα” από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, καθώς και πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ (Τμήμα Μουσικών Σπουδών) .
Διπλωματούχος του Ωδείου Αθηνών στο βιολί (τ.Τάτση Αποστολίδη) και στη βιόλα (τ.Ι.Κάρτερ), σπούδασε επίσης στο Κονσερβατόριο της Βιέννης στην τάξη του H.Muller (Wiener Symphoniker) και κέρδισε την υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση.
Ύστερα από ακροάσεις, επιλέχθηκε κορυφαία σόλο βιόλα της Weltorchester Jeunesses Musicales και για 2 χρόνια (1996-7) συμμετείχε σε ηχογραφήσεις και συναυλίες στις μεγαλύτερες αίθουσες της Ευρώπης υπό την αιγίδα των μελών της Φιλαρμονικής και της Όπερας του Βερολίνου, συγκεντρώνοντας τη μεγαλύτερη βαθμολογία μεταξύ των μελών από τους διδάσκοντες και τους μαέστρους (K.Mazur, Y.Temirkanov, Sir N.Marriner, J.Tate) Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών Άρτας το μάθημα “Μουσικά Σύνολα-κλασικά 1 κ 2” (εαρ.εξ.2021)
Έχει δώσει πολυάριθμα σολο ρεσιταλ με έργα του J.S.Bach (κύκλος συναυλιών στο Ωδ.Αθηνών “Bach Forever”, Αγγλικανική Εκκλησία “Midnight Bach”, Μουσείο Ακρόπολης”Bach στις Καρυάτιδες” και Μπενάκη) ενώ έχει στο ενεργητικό της την Α’ πανελλήνια εκτέλεση-παρουσίαση σε μία μαραθώνια συναυλία ολόκληρου του έργου “6 σονάτες και παρτίτες για σόλο βιολί”του J.S.Bach, στη βιόλα (5/2018).
Με ιδιαίτερη αγάπη στη μουσική δωματίου, ήταν πάντα ενεργό μέλος μικρών συνόλων εγχόρδων με τακτικές συναυλίες σε όλη την Ελλάδα (“International Quartet”Καμεράτα, “+kinisis quartet”, “Quintarco Quintet”Κοα κ.α). Ως μέλος του λ ensemble (βιολί) απέσπασε πολύ καλές κριτικές για την ερμηνεία έργων του 20ου αιώνα (Ω.Αθηνών 11/2021 efsyn). Έχει συμμετάσχει ενεργά σε πολλά σεμινάρια με σημαντικότερα, το masterclass με τον Igor Oistrakh με το 1ο κονσέρτο για βιολί του S.Prokofiev στο Krems της Αυστρίας, το σεμινάριο του Ensemble Modern με το Ergon Ensemble στο Φεστιβάλ Παξών 2010 με συναυλίες και στο Μέγαρο Μουσικής και το 2017 στο Cambridge Early Music (baroque violin) με τους J.Tarling και Peter Hollman όπου στις τελικές συναυλίες του σεμιναρίου συμμετείχε ως εξάρχων και σολιστ (A.Vivaldi) με την ορχήστρα του masterclass .
Είναι ιδρυτικό μέλος (2019) του διακεκριμένου συνόλου εγχόρδων “Athens Classical Players” που ερμηνεύει χωρίς μαέστρο .
Από το 1991 και παράλληλα με τις σπουδές της έχει εργαστεί και στα δύο όργανα στις ελληνικές ορχήστρες : Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (1991-3,1999-2000 και μόνιμο μέλος της από το 2008) ΕΛΣ-3έτη, Συμφωνική της ΕΡτ-3 έτη, Ορχήστρα των Χρωμάτων (1994-2004) Καμεράτα (1997-2005 βιολί, 2006-2007 κορυφαία στις βιόλες), Ορχήστρα Εγχόρδων Πάτρας (2005-6).
Έχει γράψει, ενορχηστρώσει και σκηνοθετήσει για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Viola Power ” με μεταγραφές για 10 βιόλες και αφηγητή/τραγουδιστή, το εκπαιδευτικό “Ο κώδικας του Μότσαρτ” για μικρό σύνολο και ηθοποιό (Αγρίνιο 2019) για το πρόγραμμα “Μουσική Προσφορά” και τέλος το μεγάλο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που παρουσιάστηκε σε δημοτικά και Γυμνάσια της Αττικής “Πέστο Πρέστο με Μαέστρο! : η ιστορία της Συμφωνικής Ορχήστρας σε 1 ώρα” για ορχήστρα και 2 ηθοποιούς .
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Αλεξάνδρας Κομνηνού
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο στο ωδείο “Μαξ Χάλλεκερ” με τον καθηγητή Γιάννη Χάλλεκερ. Κατά τη διάρκεια της μαθητείας της διακρίθηκε σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου και συμμετείχε σε σεμινάρια πιάνου με τους Alberto Portugheis, Reinhardt Becker και Γιώργο Χατζηνίκο.
To 2007 πήρε Δίπλωμα πιάνου αποσπώντας το βαθμό “Άριστα παμψηφεί με Ά Βραβείο” από τη κριτική επιτροπή αποτελούμενη από τους Ντόρα Μπακοπούλου, Ναταλία Μηχαηλίδου, Θάλεια Κεχαγιά και Έλένη Χάλλεκερ.
Το 2009 άρχισε τις προπτυχιακές σπουδές της στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με καθηγήτρια τη κ. Έλενα Μουζάλα, απ’ όπου κι αποφοίτησε το 2014 με το βαθμό «Άριστα». Κατά τη διάρκεια της φοίτησής της (2013) επιλέχθηκε, έπειτα από διαγωνισμό, να συμπράξει ως σολίστ με τη Κρατική
Ορχήστρα Αθηνών, στα πλαίσια του κύκλου «Δημιουργοί και Αναδημιουργοί».
Το 2015 έγινε δεκτή στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με επιβλέποντες καθηγητές τη κ. Έλενα Μουζάλα και τον κ. Νίκο Τσούχλο.
Το 2017 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο με θέμα τη σύγκριση ερμηνευτικών πρακτικών των αρχών του 20ου αιώνα με σύγχρονες ερμηνευτικές προσεγγίσεις πάνω σε έργα των Debussy και Ravel, με το βαθμό «Άριστα».
Tο 2018 κέρδισε υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών, γεγονός που της επέτρεψε να συνεχίσει τις σπουδές της στο εξωτερικό στο Μουσικό Πανεπιστήμιο Fryderyc Chopin της Βαρσοβίας, στο αγγλόφωνο μεταπτυχιακό πρόγραμμα μουσικής ερμηνείας στη κατεύθυνση πιάνου υπό τον καθηγητή Karol Radziwonowicz, απ’ όπου και αποφοίτησε το 2020 αποσπώντας άριστο βαθμό για το διπλωματικό της ρεσιτάλ και τον υψηλότερο βαθμό για τη διπλωματική της διατριβή στην οποία συνέκρινε τις ερμηνευτικές πρακτικές μεγάλων πιανιστών του 20ου αιώνα πάνω στη Δεύτερη Σονάτα του Σεργκέι Προκόφιεβ.
Από το 2015 είναι μαθήτρια του κ.Νάσου Γκρόζα.
Έχει δώσει συναυλίες σε πολλά μέρη της Ελλάδας, στο Λονδίνο και στη Βαρσοβία.






