Περαιτέρω ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, όπως συμφωνήθηκε από το Eurogroup τον Ιούνιο του 2022.

Το Συμβούλιο συμφώνησε σήμερα σε διαπραγματευτική εντολή για την αναθεώρηση του πλαισίου διαχείρισης κρίσεων και ασφάλισης καταθέσεων (CMDI) για τις τράπεζες. Η επανεξέταση περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο σύνολο μέτρων που έχουν σχεδιαστεί για την ενίσχυση του υφιστάμενου πλαισίου διαχείρισης κρίσεων της ΕΕ, και ειδικότερα για τη βελτίωση της διαδικασίας εξυγίανσης για τις μικρές και μεσαίες τράπεζες. Αποτελεί επίσης ένα άμεσο βήμα προς την περαιτέρω ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, όπως συμφωνήθηκε από το Eurogroup τον Ιούνιο του 2022.

Με αυτήν την εντολή, κάνουμε ένα σημαντικό βήμα προς ένα πιο ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό πλαίσιο διαχείρισης κρίσεων που θα ενισχύσει την ικανότητά μας να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις που θέτει η εξυγίανση των μικρών και μεσαίων τραπεζών. Το αναθεωρημένο πλαίσιο CMDI θα αποφέρει σημαντικά οφέλη όσον αφορά την ενίσχυση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, την καλύτερη προστασία των καταθέσεων και των χρημάτων των φορολογουμένων και ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ μικρότερων και μεγαλύτερων τραπεζών στην ΕΕ, τα οποία είναι βασικά για την εμβάθυνση της Τραπεζικής Ένωσης . Αυτό αποτελεί σημαντική επιτυχία για τη βελγική Προεδρία, σε έναν περίπλοκο και πολιτικά ευαίσθητο φάκελο.
Vincent Van Peteghem, Βέλγος υπουργός Οικονομικών

Με τη συμφωνία αυτή, το Συμβούλιο είναι έτοιμο να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την τελική μορφή της νομοθεσίας. 

Εκτίμηση δημοσίου συμφέροντος

Μια διαδικασία εξυγίανσης μπορεί να κινηθεί μόνο εάν κριθεί ότι είναι προς το δημόσιο συμφέρον. Το πλαίσιο CMDI διευκρινίζει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διενεργείται η αξιολόγηση δημοσίου συμφέροντος από τις αρχές εξυγίανσης. Ειδικότερα, η μεταρρύθμιση στοχεύει να επεκτείνει το πεδίο εξυγίανσης σε ορισμένες μικρές και μεσαίες τράπεζες διευρύνοντας αυτό το κριτήριο δημοσίου συμφέροντος. 

Για την επίτευξη αυτού του στόχου, το Συμβούλιο διευκρινίζει στην εντολή του ότι η αξιολόγηση δημοσίου συμφέροντος θα πρέπει να διεξάγεται σε δύο στάδια . Πρώτον, η αρχή εξυγίανσης πρέπει να καθορίσει εάν κάποιος από τους στόχους εξυγίανσης θα απειληθεί σε περίπτωση αφερεγγυότητας. 

Εάν συμβαίνει αυτό, μια κανονική διαδικασία αφερεγγυότητας θα πρέπει να είναι δυνατή μόνο εάν επιτυγχάνει τους στόχους εξυγίανσης πιο αποτελεσματικά από μια διαδικασία εξυγίανσης. Εάν μια συνήθης διαδικασία αφερεγγυότητας δεν είναι πιο αποτελεσματική, πρέπει να κινηθεί διαδικασία εξυγίανσης.

Τέλος, η εντολή του Συμβουλίου προβλέπει επίσης ότι κατά την αξιολόγηση των διαταραχών της πραγματικής οικονομίας, η αρχή εξυγίανσης θα πρέπει να επικεντρώνεται τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο , αντανακλώντας το δυνητικό αποτύπωμα ορισμένων μικρών και μεσαίων τραπεζών. 

‘Γεφυρώνοντας το κενό’

Ένας από τους κύριους στόχους της μεταρρύθμισης του CMDI είναι να διευκολυνθεί η επίλυση των χρεοκοπημένων τραπεζών στην ΕΕ, ελαχιστοποιώντας έτσι τους κινδύνους μετάδοσης ή τις επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία.

Η αναθεώρηση του πλαισίου CMDI στοχεύει να καταστήσει το πλαίσιο πιο ισχυρό και πιο αξιόπιστο , ιδίως αντιμετωπίζοντας ορισμένα ζητήματα χρηματοδότησης που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν ορισμένες μικρές και μεσαίες τράπεζες κατά την εξυγίανση. 

Η πρώτη γραμμή άμυνας στην επίλυση παραμένει η ελάχιστη απαίτηση για ίδια κεφάλαια και επιλέξιμες υποχρεώσεις («MREL») την οποία οι τράπεζες καλούνται να διατηρήσουν για να διασφαλίσουν ότι οι ζημίες τους απορροφώνται και οι ανάγκες ανακεφαλαιοποίησής τους παρέχονται πρώτα από τους μετόχους και τους πιστωτές τους. 

Ωστόσο, το πλαίσιο CMDI στοχεύει στη διευκόλυνση της προσφυγής σε δίκτυα ασφαλείας που χρηματοδοτούνται από τη βιομηχανία (δηλαδή τα εθνικά συστήματα εγγύησης καταθέσεων ή (DGS) μαζί με, στην Τραπεζική Ένωση, το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης ή (SRF), ή εθνικά ταμεία εξυγίανσης εκτός του Banking Union) ως πρόσθετη πηγή χρηματοδότησης για τη χρηματοδότηση στρατηγικών μεταφοράς σε διαδικασίες εξυγίανσης που οδηγούν σε έξοδο από την αγορά. 

Αυτό αναφέρεται ως χρήση κεφαλαίων DGS για να «γεφυρώσει το χάσμα» που επιτρέπει στη συνέχεια να ξεκλειδωθεί μια παρέμβαση του SRF.

Σε σύγκριση με την πρόταση της Επιτροπής για τη γεφύρωση του χάσματος, η εντολή του Συμβουλίου προβλέπει: 

  • πρόσθετες διασφαλίσεις για τη χρήση κεφαλαίων DGS ή SRF για την αποφυγή ακούσιων συνεπειών ή ηθικού κινδύνου, διασφαλίζοντας ιδίως ότι η γεφύρωση του χάσματος δεν αντικαθιστά την απορρόφηση ζημιών από τους μετόχους και τους πιστωτές της τράπεζας που πέφτει
  • επαρκή καταμερισμό των βαρών μεταξύ του DGS και του SRF, όπου το τελευταίο αξιοποιείται εντός της Τραπεζικής Ένωσης, υποβάλλοντας τις παρεμβάσεις τους σε όρια και σε «εντολή ραμφίσματος», δίνοντας ιδίως προτεραιότητα στο SRF για σκοπούς αποπληρωμής
  • αυστηρότερες απαιτήσεις και περιορισμοί σχετικά με τη χρήση της γεφύρωσης του χάσματος για τράπεζες με μέγεθος ισολογισμού μεταξύ 30 δισεκατομμυρίων ευρώ και 80 δισεκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες επιπλέον θα είναι διαθέσιμες μόνο κατά τη διάρκεια της 10ετίας μετά την έναρξη ισχύος του CMDI 

Ιεραρχία αξιώσεων

Η εντολή του Συμβουλίου διατηρεί την αρχή ότι οι καταθέσεις πρέπει να επωφελούνται από μια γενική προτίμηση , αυξάνοντας την προστασία από την οποία επωφελούνται όλοι οι καταθέτες στην κατάταξη της αφερεγγυότητας. 

Ωστόσο, καταργεί την προτεινόμενη «ισότιμη κατάταξη» της Επιτροπής που θα έδινε σε όλους τους καταθέτες την ίδια προτιμώμενη κατάταξη σε μια τράπεζα αφερεγγυότητας. Επαναφέρει ένα «καθεστώς υπερπροτίμησης» για τους καταθέτες που προστατεύονται από το DGS και, κατ’ επέκταση, στο DGS σε περίπτωση υποκατάστασης. 

Ταυτόχρονα, καθώς η επανεισαγωγή της υπερπροτίμησης του ΣΕΚ περιορίζει τη δυνατότητά τους να παρέμβουν στην εξυγίανση, το Συμβούλιο συμφώνησε να εναρμονίσει και να διευρύνει τη «δοκιμή ελάχιστου κόστους» . 

Αυτό το διευρυμένο τεστ θα πρέπει να διεξαχθεί προτού οι πόροι του ΣΕΚ μπορούν να χρησιμοποιηθούν εκτός μιας καθαρής πληρωμής σε περίπτωση αφερεγγυότητας, δηλαδή για τη χρηματοδότηση προληπτικών μέτρων πριν από την επίλυση μιας τράπεζας, εναλλακτικών μέτρων για τη στήριξη μιας εκκαθάρισης ή για την υποστήριξη μιας διαδικασίας εξυγίανσης. 

Διασφαλίζει ότι οποιαδήποτε χρήση κεφαλαίων ΣΕΚ δεν μπορεί να υπερβαίνει το υποθετικό κόστος της αποζημίωσης των καλυπτόμενων καταθετών σε περίπτωση εκκαθάρισης, με την επιφύλαξη ορισμένων προσαρμογών που συνυπολογίζουν το έμμεσο κόστος και σε συντελεστή διόρθωσης 85%.

Προληπτικά και εναλλακτικά μέτρα 

Στην εντολή του, το Συμβούλιο διευκρινίζει τη διάκριση μεταξύ προληπτικών μέτρων για την πρόληψη της πτώχευσης μιας τράπεζας και εναλλακτικών μέτρων. Αναθεωρεί τη ροή της διαδικασίας για προληπτικά μέτρα διευκρινίζοντας τη συμμετοχή κάθε αρχής . 

Σύμφωνα με τη δήλωση του Eurogroup του Ιουνίου 2022, η εντολή του Συμβουλίου εισάγει επίσης ειδικές διατάξεις για τη διατήρηση ενός λειτουργικού πλαισίου για τα συστήματα θεσμικής προστασίας («IPS») για την εφαρμογή προληπτικών μέτρων. 

Έκτακτη δημόσια οικονομική ενίσχυση 

Η εντολή του Συμβουλίου διευκρινίζει ποιες μορφές δημόσιας οικονομικής στήριξης για τράπεζες σε πτώχευση θα ήταν επιτρεπτές σε έκτακτες περιστάσεις και προβλέπει μια λειτουργική διαδικασία για την εφαρμογή τους.

Διακυβέρνηση SRB

Η εντολή του Συμβουλίου επιβεβαιώνει το ρόλο της εκτελεστικής συνόδου του Ενιαίου Συμβουλίου Εξυγίανσης («SRB») στην έγκριση των νομικών πράξεων του SRB που καθορίζουν πρακτικές εξυγίανσης και μεθοδολογίες σχεδιασμού εξυγίανσης και διευκρινίζει τον ρόλο της συνόδου της ολομέλειάς του στη διαδικασία αυτή. Εδώ, ο στόχος είναι να προωθηθεί ένας περιεκτικός Ενιαίος Μηχανισμός Εξυγίανσης, αναγνωρίζοντας ότι οι εθνικές αρχές εξυγίανσης μπορεί να έχουν θεμιτές ανησυχίες όταν θεσπίζονται πρακτικές και μεθοδολογίες εξυγίανσης από το SRB.  

Επόμενα βήματα

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη θέση του σε πρώτη ανάγνωση στις 24 Απριλίου 2024. Η σημερινή συμφωνία ανοίγει το δρόμο για διοργανικές διαπραγματεύσεις ενόψει της επίτευξης συμφωνίας στις αρχές της δεύτερης ανάγνωσης. Μόλις επιτευχθεί συμφωνία, θα πρέπει να εγκριθεί επίσημα πριν γίνει νόμος.   

Ιστορικό

Στις 18 Απριλίου, η Επιτροπή ενέκρινε το σύνολο των νομοθετικών προτάσεων για την αναθεώρηση του πλαισίου διαχείρισης κρίσεων και ασφάλισης καταθέσεων (CMDI). Η αναθεώρηση αποτελείται από: 

  • πρόταση οδηγίας για την τροποποίηση της οδηγίας για την ανάκαμψη και την εξυγίανση των τραπεζών
  • πρόταση οδηγίας για την τροποποίηση της οδηγίας για τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων 
  • πρόταση κανονισμού σχετικά με πρόταση κανονισμού για τον ενιαίο μηχανισμό εξυγίανσης
  • στοχευμένες τροποποιήσεις στον νόμο περί αλυσίδας μαργαριτών

Οι στοχευμένες τροποποιήσεις στον νόμο της αλυσίδας μαργαρίτα εγκρίθηκαν στις 26 Μαρτίου 2024.

19.6.2024