Στη σκηνοθέτιδα και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ο τίτλος του Ιππότη του Τάγματος των Γραμμάτων και των Τεχνών
Τα διάσημα του Ιππότη του Τάγματος των Γραμμάτων και των Τεχνών επέδωσε εξ ονόματος της Υπουργού Πολιτισμού της Γαλλικής Δημοκρατίας η Πρέσβειρα της Γαλλίας στην Ελλάδα, Laurence Auer, στην Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Στην τελετή που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλική Πρεσβεία στις 31 Ιανουαρίου, η κ. Auer απένειμε επίσης στο σκηνοθέτη Μιχαήλ Μαρμαρινό, Καλλιτεχνικό Διευθυντή «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», το παράσημο του Αξιωματικού του Τάγματος των Γραμμάτων και των Τεχνών.
Τα διάσημα του Τάγματος των Γραμμάτων και των Τεχνών είναι μία από τις πιο υψηλές διακρίσεις στη Γαλλία, και επιδίδονται ως αναγνώριση εξαιρετικής προσφοράς στους τομείς των γραμμάτων, των τεχνών και του πολιτισμού. Η σημαντική αυτή διάκριση απονέμεται για την αριστεία και τη συνεισφορά στην κοινωνία σπουδαίων προσωπικοτήτων από το χώρο της λογοτεχνίας, της μουσικής, του θεάτρου, του κινηματογράφου, αλλά και των επιστημών, στη Γαλλία και σε όλον τον κόσμο.
Όπως επεσήμανε η Πρέσβειρα της Γαλλίας, με την ανάληψη της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου από την Κατερίνα Ευαγγελάτου, η γαλλική δημιουργία βρέθηκε στο επίκεντρο του καλλιτεχνικού προγραμματισμού, με ορισμένα από τα κορυφαία πολιτιστικά γεγονότα στο Θέατρο, τη Μουσική και το Χορό να παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό.
Ενδεικτικά αναφέρθηκαν οι συνεργασίες του Φεστιβάλ σε διεθνείς συμπαραγωγές του Φεστιβάλ της Αβινιόν, του Odéon – Théâtre de l’Εurope, του Φεστιβάλ d’Automne, αλλά και την παρουσίαση του κορυφαίου θιάσου της Γαλλίας, της Comédie-Française, τόσο στην Πειραιώς 260 με τον Ταρτούφο του Mολιέρου σε σκηνοθεσία Ivo van Hove όσο και
με το Hecuba, not Hecuba του Τiago Rodriguez, Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν, στην Επίδαυρο. Ο χορογράφος Kader Attou, η Caroline Guiela Nguyen, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Théâtre National de Strasbourg, ο σπουδαίος χορογράφος Jerôme Bel, o ανατρεπτικός σκηνοθέτης Philippe Quesne, η διακεκριμένη σκηνοθέτις Giselle Vienne και o βραβευμένος σολίστ της τρομπέτας Ibrahim Maalouf, είναι μερικοί μόνο από τους Γάλλους ή γαλλόφωνους καλλιτέχνες που πέρασαν από τις σκηνές του Φεστιβάλ τα τελευταία χρόνια.
Επιπλέον, όπως ανέφερε και η Κατερίνα Ευαγγελάτου στην ευχαριστήρια ομιλία της, είναι πολλοί και οι Έλληνες και Ελληνίδες δημιουργοί του θεάτρου και του χορού που έχουν αντίστοιχα προσκληθεί σε γαλλικούς οργανισμούς.
Η κ. Auer αναφέρθηκε στην πρώτη σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου με την σχετικά άγνωστη νουβέλα του Τεοφίλ Γκωτιέ, Η Ερωτευμένη Νεκρή, αλλά και στη σκηνοθεσία της όπερας του Όφενμπαχ, Τα παραμύθια του Χόφμαν, ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του γαλλικού ρεπερτορίου, στην Κρατική Όπερα της Περμ, στη Ρωσία.
Η Πρέσβειρα εξήρε την καλλιτεχνική πορεία της Κ. Ευαγγελάτου τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, αναγνωρίζοντας την εξαιρετική συμβολή της στην τέχνη του θεάτρου και την εκπεφρασμένη αγάπη της για τη Γαλλία και τη γαλλική γλώσσα. Αναφέρθηκε επίσης στη σημασία του έργου της για την πολιτιστική κληρονομιά, στη δημιουργικότητά της και το όραμά της ως καλλιτέχνιδος.
«Το πάθος σας για το θέατρο, η ικανότητά σας να δίνετε νέα πνοή στα αρχαία κείμενα, ενώ παράλληλα διαλέγεστε με τις ανησυχίες της εποχής μας, η δέσμευσή σας υπέρ των διεθνών συνεργασιών, και ειδικότερα η σύνδεσή σας με τη Γαλλία, σας καθιστούν μία εξαιρετική πρέσβειρα πολιτισμού», είπε η κ. Auer.
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου μίλησε και για τη συμβολική σημασία αυτής της παρασημοφόρησης:
«Η υψηλή τιμή που μου αποδίδεται σήμερα από τη Γαλλική Δημοκρατία μου δίνει νέα ώθηση να συνεχίσω, ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης, να μάχομαι με γενναιότητα για διαχρονικές αξίες του ιπποτισμού: την τιμή, την προαγωγή του Δικαίου, την υπεράσπιση του αδύναμου, την ηθική, την γενναιοδωρία και την ευγένεια, την αφοσίωση απέναντι στην οικογένεια και τους φίλους. Μακάρι με το έργο μου να καταφέρω να μεταδώσω κάποιες από τις αξίες αυτές μαζί με την αλήθεια και την ομορφιά του θεάτρου. Ζώντας μια ζωή μέσα στην Τέχνη και τα Γράμματα, και μεγαλώνοντας μέσα σε ένα περιβάλλον που με γαλούχησε από παιδί σε αυτά τα ιδανικά, αισθάνομαι πως η σημερινή τιμή δικαιώνει την πορεία όλης της οικογένειάς μου, που με δίδαξε με το βίο και τα έργα της, τι σημαίνει αποστολή».