Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου έδωσε στις συνέντευξη στην εφημερίδα «Η Βραδυνή της Κυριακής» και τη δημοσιογράφο Γεωργία Σκιτζή.
Προσωπικός Αριθμός. Το μεγαλύτερο θέμα συζήτησης στους πολίτες. Πού βρισκόμαστε; Εκδόθηκε το Π.Δ.; Σε τι θα χρησιμεύσει και τι θα γίνει με τις νέες ταυτότητες;
Έχουμε τελειώσει με τον Προσωπικό Αριθμό . Εκκρεμεί η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος. Έχουμε λάβει την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, και θα είναι θέμα ελάχιστων ημερών από την ημέρα που θα στείλουμε προς δημοσίευση το Π.Δ. Αυτό το οποίο περιμένουμε, πλέον, είναι να συντονιστούμε και με τα υπόλοιπα υπουργεία, έτσι ώστε όταν βγει ο Προσωπικός Αριθμός, την επόμενη μέρα το πρωίνα έχει μία χρήση. Δηλαδή, να πάει ένας πολίτης με τον Προσωπικό του Αριθμό σε μία υπηρεσία και να εξυπηρετηθεί. Αυτό θέλει λίγο χρόνο και προετοιμασία των συστημάτων των υπόλοιπων φορέων του Δημοσίου.
Περιμένουμε να πατήσουμε το κουμπί την ημέρα που θα είμαστε όλοι έτοιμοι. Η εγγραφή του στην ταυτότητα εξυπηρετεί μόνο στο να τον θυμόμαστε, και αυτό αφορά στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη . Είναι μία διαδικασία που δεν θεωρώ ότι έχει κάποιο πρόβλημα.
Αν έχω εκδώσει ήδη μία νέα ταυτότητα;
Οι νέες ταυτότητες ισχύουν κανονικότατα . Η αναγραφή παίζει το ρόλο μόνο της υπενθύμισης του Προσωπικού Αριθμού, άρα εάν το έχουμε στο κινητό μας, δεν έχουμε πρόβλημα. Ο σκοπός είναι το να δώσουμε χρησιμότητα και ζωή στον Προσωπικό Αριθμό, δηλαδή να καταλάβει ο πολίτης ότι δεν αποτελεί έναν ακόμη αριθμό που θα τον ταλαιπωρεί, αλλά είναι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ αριθμός, που θα διορθώσει τα μητρώο του κράτους, ασυμβατότητες που υπάρχουν κ.λπ. Στόχο έχει να μας απαλλάξει από διάφορα προβλήματα καθημερινής τρέλας , τα οποία ανακαλύπτουμε σε δύσκολες φάσεις, και, κυρίως, όταν βιαζόμαστε να εκδώσουμε ένα πιστοποιητικό. Αν σήμερα αλλάξουμε ταυτότητα με τη χρήση του Προσωπικού Αριθμού θα είναι ενημερωμένα όλα τα μητρώα του κράτους. Σκεφτείτε ότι κάθε χρόνο η ΑΑΔΕ διορθώνει 200-300.000 ονοματοεπωνυμικές αλλαγές στα στοιχεία της.
Σε μία Υπηρεσία θα δίνουμε τον Προσωπικό Αριθμό, και τέλος;
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένα πέμπτο νούμερο, αυτό είναι η αλήθεια, αλλά ο σκοπός είναι να καταργηθούν σιγά-σιγά τα άλλα 4. Δεν θέλαμε να γίνει αυτό σε μία νύχτα, γιατί καταλαβαίνετε τι αναστάτωση θα προκαλούσε αν λέγαμε “ξεχάστε τους άλλους αριθμούς”. Εισάγουμε τον προσωπικό αριθμό, διορθώνουμε τα μητρώα μας , και στη συνέχεια πάμε να δώσουμε περισσότερες χρήσεις, έτσι ώστε στην πράξη ο Προσωπικός Αριθμός να σαρώσει και να εξαφανίσει τους υπόλοιπους αριθμούς, οι οποίοι θα είναι κάπου χωμένοι στα μητρώα.
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι μόνο για τους ενήλικες;
Όχι. Είναι για όλους, και ο σκοπός είναι τελικά να τον παίρνουν τα παιδιά από την πρώτη μέρα που γεννιούνται. Δηλαδή , να μην χρειάζεται να πάμε να βγάλουμε ΑΜΚΑ και ΑΦΜ, και Προσωπικό Αριθμό. Την ημέρα που θα γεννιέται ένα παιδί θα παίρνει τον Προσωπικό Αριθμό, και από πίσω ας δημιουργούνται όποιες διαδικασίες θέλει το Δημόσιο.
Θα υπάρξει νέο σύστημα ραντεβού για την έκδοση της νέας ταυτότητας;
Είναι παράλληλο, στην ουσία. Θέλουμε την ημέρα που θα εκδοθεί ο Προσωπικός Αριθμός και η Αστυνομία θα δέχεται αιτήσεις για νέες ταυτότητες με Προσωπικό Αριθμό, να είναι έτοιμο απόλυτα, για να γίνει παράλληλα . Έτσι ώστε να δώσουμε και ευελιξία στην Αστυνομία να χρησιμοποιήσει ακόμα περισσότερο το προσωπικό που έχει, με το καινούργιο πρόγραμμα των ραντεβού.
Να πούμε λίγα πράγματα για την εφαρμογή της παροχής της συγκατάθεσης των πολιτών για άντληση των δεδομένων τους; Πού θα χρησιμεύσει;
Αυτό για εμένα είναι πραγματικά επανάσταση . Όσο και αν ακόμη δεν του φαίνεται. Δηλαδή , παρουσιάσαμε, προ ημερών, πώς μπορούμε να κάνουμε ένα νέο ασφαλιστήριο αυτοκινήτου ή να αλλάξουμε ασφαλιστική εταιρία , όπου τα τρία έγγραφα που απαιτούνταν, δηλαδή άδεια αυτοκινήτου, δίπλωμα και ταυτότητα, αντλούνταν αυτόματα με τη συναίνεσή μας. Σκεφτείτε αύριο το πρωί κάτι πιο πολύπλοκο: για παράδειγμα να εγγράψουμε το παιδί μας στον παιδικό σταθμό, να εγγραφεί ένας φοιτητής στο πανεπιστήμιο, δηλαδή πόσο πιο εύκολη γίνεται η ζωή μας καταργώντας πιστοποιητικά. Σε αυτή τη λογική συζητάμε με τον υπουργό Εσωτερικών Θεόδωρο Λιβάνιο, για να πιάσουμε τα 10 πιο δημοφιλή πιστοποιητικά, τα οποία εκδίδονται κατά εκατομμύρια κάθε χρόνο , και να πούμε ότι τα καταργούμε. Έτσι , όποιος διαθέτει το Gov.gr Wallet θα λαμβάνει ένα μήνυμα , και με τη συγκατάθεσή του τα στοιχεία του θα πηγαίνουν όπου εκείνος έχει ζητήσει κάτι να εκδώσει. Για όσους δεν έχουν εξοικείωση με την Τεχνολογία, θα μπορούν με τον παραδοσιακό τρόπο. Σκοπός είναι για όποιον πολίτη θέλει να είναι κομμάτι μίας καινούργιας ψηφιακής, γρήγορης εποχής, όλα αυτά τα πιστοποιητικά να καταργηθούν, και αυτό αποτελεί απάντηση στο εύλογο ερώτημα που ακούμε πολλές φορές, ότι φτιάξαμε ψηφιακή γραφειοκρατία . Καταργούμε πιστοποιητικά , άρα καταργούμε γραφειοκρατία, και όλα αυτά γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού.
Με την εφαρμογή MyCoast τι ανταπόκριση υπάρχει; Έχετε πολλές καταγγελίες για παραβάσεις σε παραλίες;
Εκτιμώ ότι ήταν μία από τις δύο πολύ μεγάλες επιτυχίες του φετινού καλοκαιριού. Το MyCoast “χτίστηκε” και δομήθηκε σε μία συνεργασία που είχαμε με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και έρχεται να δώσει λύση στις εύλογες φωνές που ακούσαμε πέρσι -φέτος δεν ακούστηκε τίποτα- σε σχέση με την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες. Ήδη υπάρχουν 80.000 χρήστες στην εφαρμογή , και παράλληλα έχουν γίνει περίπου 9.000 καταγγελίες, ανώνυμες και επώνυμες. Το υπουργείο Οικονομικών τις ελέγχει, δίνοντας προτεραιότητα στις παραλίες που αποτελούν τους «συνήθεις υπόπτους». Δηλαδή , τα πολύ εμπορικά νησιά , όπως π.χ. η Ρόδος, Χαλκιδική , Πρέβεζα υπήρχαν ήδη επεμβάσεις και παραλίες που απελευθερώθηκαν.
Τι χρονικός ορίζοντας υπάρχει σχετικά με την ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου;
Το Κτηματολόγιο είναι μία πολύ δύσκολη άσκηση , αλλά αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση για τη χώρα, γιατί είναι το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο έργο Πληροφορικής. Πλέον, πρέπει να ξέρουμε τι έχουμε και πού το έχουμε και ως πολίτες, και ως κράτος . Σκοπός μας, και αποτελεί παράλληλα ορόσημο του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι το Φεβρουάριο του 2025 να έχουμε φτάσει σε ένα 85% κτηματογράφησης της χώρας, και μέχρι το τέλος του 2025 να έχει ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο.
Πρόσφατα εξαγγέλθηκε η απόκτηση μικροδορυφόρων. Σε ποιους τομείς θα μας φανούν χρήσιμοι;
Ήταν, νομίζω, η ίδια η πραγματικότητα που μας οδηγεί σε μία νέα πολιτική γύρω από το Διάστημα και τα νέα δεδομένα. Ήταν αυτά που έγιναν το καλοκαίρι του 2012 και το Σεπτέμβριο του 2023 , στην περιοχή μου, στη Θεσσαλία , με τις πλημμύρες . Αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα σύστημα , γιατί δεν είναι ένας δορυφόρος, είναι μία συστοιχία δορυφόρων, η οποία θα δουλεύει προκειμένου να έχουμε όπου τε και όσο συχνά θέλουμε, στοιχεία για το Περιβάλλον, τις πλημμύρες, τις αγροτικές καλλιέργειες, την Πολεοδομία, τη διάβρωση των ακτών, προφανώς στην Πολιτική Προστασία και τις πυρκαγιές. Πλέον, αυτή πληροφορία που πληρώναμε πολλαπλά στο παρελθόν, εμείς, η Εθνική Άμυνα, η Αστυνομία , η Πυροσβεστική, αυτά μπορούμε να τα έχουμε σε ένα κεντρικό server που θα μένουν πολλές φορές την ημέρα ανάλογα με τη τεχνολογία του δορυφόρου, και θα μπορούμε αυτή την πληροφορία να τη μοιράζουμε δωρεάν σε όλο το δημόσιο τομέα . Οι διαγωνισμοί έχουν υπογραφεί. Από τους τέσσερις μεγάλους διαγωνισμούς τρεις αφορούν σε δορυφόρους ο 4ος διαγωνισμός αφορά στην υποδομή εδάφους, και θα πρέπει στον επόμενο μήνα να έχουμε τελειώσει με όλες αυτές τις υπογραφές. Είναι έργο του Ταμείου Ανάκαμψης, άρα θα πρέπει και εδώ πολύ γρήγορα, τηρώντας τα ορόσημα στα οποία είμαστε μέσα , να μπορέσουμε μέχρι το τέλος του 2025 να εκτοξεύσου με τους πρώτους, και μέχρι το 2026 τους υπόλοιπους.
Τι έχει ενταχθεί και τι άλλο πρόκειται να ενταχθεί στο Gov.gr Wallet;
Πριν από λίγες ημέρες, εντάχθηκαν τα ζώα συντροφιάς, που είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί εκεί μέσα βρίσκεται το βιβλιάριο υγείας τους, εμβόλια – στείρωση – δείγμα dna . Επίσης, θα προσθέσουμετους πόντους, το point system , που θα προστεθούν στο δίπλωμα οδήγησης, τα ακίνητά μας. Και στη ΔΕΘ θα έχουμε την πιο εξελιγμένη νέα έκδοση του Gov.gr Wallet.
Επί των ημερών σας έχει γίνει κυβερνοεπίθεση;
Η πιο σοβαρή ήταν αυτή που ζήσαμε στο Κτηματολόγιο , πρόσφατα . Δεν ήταν ακριβώς κυβερνοεπίθεση, το σημαντικό είναι ότι παρά το πρόβλημα που δημιουργήθηκε , δεν χάθηκαν, δεν σβήστηκαν αρχεία, δεν είχαμε απώλεια πληροφορίας. Αυτό θα ήταν κάτι εξαιρετικά αρνητικό. Εμείς εξετάζουμε το πώς συνέβη, έτσι ώστε να περιορίσουμε στο μέλλον ακόμα περισσότερεςτέτοιες ενέργειες.
Έχουμε ψηφιακούς εχθρούς;
Έχουμε, αλίμονο σε όποιον πιστέψει ότι είναι 100% ασφαλής. Θα πρέπει πάντα να είμαστε σε εγρήγορση , να ψάχνουμε όλα τα πιθανά σενάρια- ένας server που είναι ξεχασμένος αλλά λειτουργεί, ένας κωδικός που μπορεί να ήταν σε ένα μηχάνημα που προσβλήθηκε από ιό , είναι αρκετά για να δημιουργήσουν μεγάλα προβλήματα. Γι’ αυτό και δημιουργήσαμε την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας, για να ενημερώνουμε τις επιχειρήσεις και το δημόσιο τομέα, για τις προκλήσεις που υπάρχουν, τους κινδύνους, αλλά και τις λύσεις, ώστε να είμαστε όλοι σε ένα καλύτερο επίπεδο ασφάλειας.
Τι άλλο περιμένουμε από το υπουργείο σας που θα αλλάξει την καθημερινότητα του πολίτη, που θα απλοποιήσει τις συναλλαγές με το Δημόσιο και θα\μας απαλλάξει από τη γραφειοκρατία;
Το πιο ενδιαφέρον είναι ο Προσωπικός Αριθμός. “Τρέχουν” μεγάλα έργα , π.χ. ο Ψηφιακός Φάκελος Υγείας, στη Δικαιοσύνη, π.χ. η ομαδοποίηση αποφάσεων, το υλικό που διακινείται σε χαρτί , σε καροτσάκια, να υπάρχει ψηφιακά . Αυτές είναι σημαντικές τομές που έχει ανάγκη η ανάπτυξη της χώρας. Το στοίχημα είναι τεράστιο.
Πώς μπορεί να βοηθήσει το υπουργείο σας στον εκσυγχρονισμό των μεταφορών ή στην κίνηση στους δρόμους;
Συζητάμε το θέμα με τον υφυπουργό Μακεδονίας – Θράκης , Κώστα Γκιουλέκα , την Περιφέρεια και το Δήμο Θεσσαλονίκης για το flyover, το πώς μπορούμε , δηλαδή , με την Τεχνολογία , σε μία ακραία κατάσταση σήμερα , να βοηθήσουμε περισσότερο. Ερχόμαστε να προτείνουμε αισθητήρες, π.χ. όταν παρκάρει κάποιος παράνομα , ή με ειδικούς αλγόριθμους και σε συνεργασία με φορείς και την Τροχαία, ο αλγόριθμος να προτείνει και εναλλακτικές, τις οποίες εμείς μπορούμε να του υποδείξουμε. Άρα , η Τεχνολογία μπορεί να συμβάλει, π.χ. “έξυπνα” να αλλάζουν τα φανάρια , και αυτό συζητάμε με το υπουργείο Μεταφορών. Στην Αθήνα η έλλειψη μητροπολιτικής διαχείρισης θέλει μία νέα προσέγγιση , αλλά καλύτερο είναι να το ξεκινήσεις με ένα μικρότερα παράδειγμα και να επεκταθείς σε μεγαλύτερη εμβέλεια.
11.8.2024