Επιλογές νέων ελληνικών ταινιών
Με πέντε ταινίες που προβλήθηκαν και στο Βερολίνο ξεκινά το ταξίδι του στη δυτική Γερμανία το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, δίνοντας μια γεύση λίγο από όλα. Με την οικογενειακή κομεντί «Εκεί που ζούμε» της Σωτήρη Γκορίτσα, το βραβευμένο «Black Stone» του Σπύρου Ιακωβίδη, το καλογυρισμένο mainstream «Dodo» του Πάνου Κούτρα, την ιδιαίτερη, πειραματική ταινία «Μαγνητικά Παιδιά» του Γιώργου Γούση -που παρουσιάστηκε και η ταινία. ελληνική πρόταση για τα Όσκαρ-, την ιδιότυπη σκοτεινή ταινία «Ησυχία 6-9» του Χρήστου Πασσαλή (μόνο στην Κολωνία) αλλά και το ντοκιμαντέρ «5 ½ χρόνια» για τη δίκη της Χρυσής Αυγής που υπογράφει η Μυρτώ Συμεωνίδου και η Ιωάννα Παπαϊωάννου ( μόνο στην Φραγκφούρτη).
Δεν είναι όμως μόνο οι ταινίες που συνθέτουν την ατμόσφαιρα του Φεστιβάλ στο Βερολίνο, αλλά και οι συζητήσεις που ακολουθούν, με σκηνοθέτες, πρωταγωνιστές ή παραγωγούς. Στη Φρανκφούρτη θα βρεθεί ο ηθοποιός Προμηθέας Αλειφερόπουλος που πρωταγωνιστεί στην ταινία «Εκεί που ζούμε» μαζί με τον Γιώργο Γούση σκηνοθέτη των «Μαγνητικών Πεδίων» και τις δύο σκηνοθέτες του ντοκιμαντέρ για τη δίκη της Χρυσής Αυγής «επειδή είναι πολύ επίκαιρο». Σταυριανίδου. Στην Κολωνία θα βρεθεί ο κινηματογραφικός παραγωγός Ηρακλής Μαυροειδής της Blacktree Productions για μια συζήτηση γύρω από το making of του «Εκεί που ζούμε», αλλά και ο ηθοποιός και ο σκηνοθέτης Χρήστος Πασσαλής για την ταινία του «Ησυχία 6-9», γνωστός και από τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στην ταινία «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου.
Από τον Αγγελόπουλο στον Λάνθιμο
Κι επειδή συμπληρώνεται μια εβδομάδα από τη σπουδαία διάκριση του Γιώργου Λάνθιμου στο Φεστιβάλ Βενετίας, όπου κατέκτησε τον Χρυσό Λέοντα για την ταινία «Poor Things», η συζήτηση για το σινεμά δεν μπορούσε παρά να καταλήξει σε αυτό. «Ένα τόσο σπουδαίο βραβείο σε ένα από τα σημαντικότερα Φεστιβάλ Κινηματογράφου (Βερολίνου, Βενετίας, Καννών) έχουμε να δούμε από το 1998, όταν κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες ο Θόδωρος Αγγελόπουλος για την ταινία «Μια αιωνιότητα και μια μέρα»» αναφέρει η Σοφία Σταυριανίδου.
«Μια τέτοια διάκριση όπως του Λάνθιμου στρέφει το βλέμμα στην Ελλάδα, βάζει στο ραντάρ του διεθνούς κοινού τον ελληνικό κινηματογράφο. Ο Λάνθιμος έχει ένα πολύ συγκεκριμένο ύφος, έναν συγκεκριμένο τρόπο, ένα όραμα κι ένα ταλέντο που τον κάνουν να ξεχωρίζει από άλλους σκηνοθέτες. Έχει κερδίσει το διεθνές φάσμα του κινηματογράφου. Αν και πρέπει να πούμε ότι μόνο το όνομά του είναι ελληνικό. Πρόκειται για μια ‘ξένη’ ταινία», παρατηρεί η Σοφία Σταυριανίδου.
Για την ίδια, το «κλειδί» της επιτυχίας του ανοίγματος του ελληνικού σινεμά τα τελευταία 10-12 χρόνια στον κόσμο έγκειται σε μεγάλο βαθμό στη διευρυμένη πια ματιά και τεχνογνωσία της νέας γενιάς παραγωγών. Των ανθρώπων εκείνων δηλαδή που βρίσκονται πίσω από την ταινία και συμβάλλουν στην υλοποίησή της. «Σκηνοθέτες καλούς είχε πάντα η Ελλάδα. Αυτό που έλειπε ήταν παράγωγα με γνώσεις, σπουδές, τεχνογνωσία και εξωστρέφεια» παρατηρεί. Και προς αποφυγή γκρίνιας -ως είθισται συχνά σε συζητήσεις περί τέχνης εν Ελλάδι- για την ίδια είναι χρήσιμη φυσικά και η στήριξη πλέον νέων Ελλήνων κινηματογραφιστών από τους φορείς όπως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και πιο νέους, από τους φορείς όπως από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ).
Το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στην Φραγκφούρτη 16 και 17 Σεπτεμβρίου και την Κολωνία 23 και 24 Σεπτεμβρίου διοργανώνεται υπό την αιγίδα του ελληνικού υπ. Πολιτισμού και τη στήριξη των δραστηρίων προξενείων Φρανκφούρτης και Ντίσελντορφ. Στην Κολωνία για τη μεταφορά του εργάστηκε η ελληνογερμανική πολιτιστική ομάδα ΠΟΠ ενώ η χρηματοδότηση ανέλαβε ο δήμος Κολωνίας, που έχει αδελφοποιηθεί με τη Θεσσαλονίκη.