Είναι φορές που παρακολουθώντας μια θεατρική παράσταση νιώθεις ότι μιλά για το σήμερα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διορατικότητα του συγγραφέα ή μήπως μια κοινωνία που επί της ουσίας δεν αλλάζει; «Οι Βρυκόλακες» είναι το έργο του νορβηγού συγγραφέα Ερρίκου Ίψεν, γραμμένο το Φθινόπωρο του 1881, που αρχικά συνάντησε αντιδράσεις, λόγω της θεματολογίας του, ενώ σήμερα θεωρείται από τα σημαντικότερα έργα του παγκόσμιου θεάτρου.
ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το έργο αναφέρεται στην ιστορία μιας οικογένειας, σε μια πόλη της Νορβηγίας, στα τέλη του 19ου αιώνα. Η κυρία Άλβινγκ (Ασπασία Κράλλη) υποδέχεται τον γιό της Όσβαλντ (Μιχάλης Καλαμπόκης) που λείπει χρόνια από την πατρική εστία, λόγω σπουδών και καριέρας, και επιστρέφει για τα εγκαίνια του ιδρύματος που κτίστηκε εις μνήμην του πατέρα του, λοχαγού Άλβινγκ. Ο οικογενειακός φίλος, εμπνευστής και διαχειριστής του ιδρύματος, Πάστορας Μάντερς (Φίλιππος Σοφιανός), έχει έρθει να τακτοποιήσει οικονομικές εκκρεμότητες του ιδρύματος, αλλά και να εκφωνήσει λόγο στα εγκαίνια, εκθειάζοντας την μεγάλη προσφορά του λοχαγού Άλβινγκ. Η Ρεγγίνα (Ερατώ Πίσση), μόνιμη κάτοικος του σπιτιού και ψυχοκόρη της οικογένειας, νιώθει χαρά με την επιστροφή του Όσβαλντ, φλερτάρει μαζί του, κι ονειρεύεται πως ο νεαρός Άλβινγκ θα είναι η ευκαιρία να ξεφύγει από την μίζερη, κλειστή ζωή της Σκανδιναβίας. Απ’ την άλλη, ο πατέρας της Ρεγγίνας, Ένγκστραντ (Νίκος Παντελίδης), ζητά από την κόρη του να τον ακολουθήσει στα καινούργια επαγγελματικά του σχέδια που είναι να φτιάξει ένα, φαινομενικά, αθώο ξενοδοχείο ναυτικών. Ο νεαρός Όσβαλντ, που γύρισε μετά από χρόνια σπίτι του, εγκαταλείποντας την διαφορετική ζωή στο Παρίσι, στην Πόλη του Φωτός, φέρνει μαζί του βαριά μυστικά που αποκαλύπτοντάς τα, θα οδηγήσει και τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου να αντιμετωπίσουν τους δικούς τους “Βρυκόλακες”.
Ο Ίψεν στο έργο του στηλιτεύει την προσπάθεια των ανθρώπων, κυρίως τον ισχυρών, να προστατέψουν την εικόνα τους με κάθε τρόπο, κουβαλώντας μυστικά που τους στοιχειώνουν την ζωή σαν “Βρυκόλακες”. Αν προσθέσουμε και την εμμονική προσκόλληση του κλήρου στο Προτεσταντικό δόγμα, με κάθε κόστος, τότε καταλαβαίνουμε γιατί οι ήρωες μας νιώθουν τόσο εγκλωβισμένοι και καταπιεσμένοι.
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ-ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Μια πολύ δυνατή ομάδα ηθοποιών πάντα δημιουργεί άρτιο αποτέλεσμα και περνά με τον καλύτερο τρόπο τα μηνύματα του έργου. Εξαιρετική η Ασπασία Κράλλη στο ρόλο της κυρίας Άλβινγκ, μοιάζει συμβιβασμένη με την πραγματικότητα είναι όμως η πρώτη που θα συνειδητοποιήσει τους δαίμονες (βρυκόλακες) που τη στοιχειώνουν και θα σπάσει το “απόστημα” που κουβαλά μέσα της, για χρόνια. Στην προσπάθειά της αυτή, πολύ σημαντικό ρόλο θα παίζει η αγάπη της για το γιο της Όσβαλντ (Μιχάλη Καλαμπόκη) με τον
οποίο η χημεία τους στη σκηνή αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο. Συγκλονιστική η ερμηνεία του Μιχάλη Καλαμπόκη που ενσαρκώνει τον άνθρωπο που, αν και γόνος πλούσιας οικογένειας, είναι αηδιασμένος από τα «πρέπει» της κοινωνίας και όντας άρρωστος διεκδικεί το δικαίωμά του να φύγει, από αυτό τον κόσμο, με τον τρόπο που θα επιλέξει ο ίδιος. Ο, πάντα άψογος υποκριτικά, Φίλιππος Σοφιανός, ενσαρκώνει ιδανικά τον Πάστορας Μάντερς, τον συντηρητικό-δογματικό κληρικό που κάνει τα πάντα προκειμένου να μην χαθεί «η τάξη και η ηθική». Τα πάντα όμως γίνονται για την «εικόνα» γιατί η πραγματικότητα ήταν και παραμένει ζοφερή. Ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις του ρόλου τους, η Ερατώ Πίσση στο ρόλο της Ρεγγίνας και ο Νίκος Παντελίδης στο ρόλο του Ένγκστραντ.
Πολύ καλή η σκηνοθεσία, ανέδειξε το υποκριτικό ταλέντο των ηθοποιών και σε συνδυασμό με τα σκηνικά και τα κοστούμια μετέφερε την ατμόσφαιρα της εποχής. Εξαιρετική και η μουσική της Δήμητρας Γαλάνη, πλαισιώνει ιδανικά την παράσταση.
Είναι μια παράσταση που αξίζει να δείτε!
Την κριτική έγγραψε ο Σπύρος Σταθάτος
Προπώληση εισιτηρίων: Αγοράστε το εισιτήριο σας εδώ «Βρυκόλακες» του Ερρίκου Ίψεν :: TicketServices.gr
Παραστάσεις
Παρασκευή & Σάββατο: 21.00
Κυριακή: 20.00
Διάρκεια
80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό 15€
Μειωμένο 12€ (φοιτητικό/ΑμεΑ)
Ατέλεια 8€ (Σπουδαστές Ανώτερων Δραματικών Σχολών, σπουδαστές τμημάτων Θεατρολογίας, Θεατρολόγοι, ηθοποιοί με ατέλεια ΣΕΗ)
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Κοραής Δαμάτης
Σκηνικά – Κοστούμια: Άννα Μαχαιριανάκη
Μουσική: Δήμητρα Γαλάνη
Σχεδιασμός φωτισμών: Άννα Σμπώκου
Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Χριστοφόρου
Διανομή με σειρά εμφάνισης:
Ρεγγίνα: Ερατώ Πίσση
Ένγκστραντ: Νίκος Παντελίδης
Πάστορας Μάντερς: Φίλιππος Σοφιανός
Κυρία Άλβινγκ: Ασπασία Κράλλη
Όσβαλντ Άλβινγκ: Μιχάλης Καλαμπόκης
Φωτογραφίες – Βίντεο: Πέτρος Πουλόπουλος
Δημόσιες σχέσεις & Επικοινωνία: Μαργαρίτα Δρούτσα
Social media: Νικόλαος Παπαδάκης
Διεύθυνση Παραγωγής: Θωμάς Πανδής
Παραγωγή: Αθηναϊκή Σκηνή – Μιχάλης Καλαμπόκης
(Με την συμπαραγωγή της ΑΜΚΕ: Φωτόνιο Τέχνης και Πολιτισμού)
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας.