Απλούστευση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε θέση σχετικά με την υποβολή εκθέσεων για τη βιωσιμότητα και τις απαιτήσεις δέουσας επιμέλειας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ

Οι εκπρόσωποι των κρατών μελών συμφώνησαν επί της διαπραγματευτικής εντολής του Συμβουλίου σχετικά με την απλούστευση της υποβολής εκθέσεων για τη βιωσιμότητα και των απαιτήσεων δέουσας επιμέλειας, με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ. Η παρούσα πρόταση αποσκοπεί στην απλούστευση των οδηγιών για την υποβολή εκθέσεων εταιρικής βιωσιμότητας ( CSRD ) και τη δέουσα επιμέλεια ( CS3D ), μειώνοντας το φόρτο υποβολής εκθέσεων και περιορίζοντας την επίδραση των υποχρεώσεων στις μικρότερες εταιρείες.

 

Σήμερα τηρήσαμε την υπόσχεσή μας να απλοποιήσουμε τη νομοθεσία της ΕΕ. Κάνουμε ένα αποφασιστικό βήμα προς τον κοινό μας στόχο να δημιουργήσουμε ένα ευνοϊκότερο επιχειρηματικό περιβάλλον που θα βοηθήσει τις εταιρείες μας να αναπτυχθούν, να καινοτομήσουν και να δημιουργήσουν ποιοτικές θέσεις εργασίας.

Άνταμ Σλάπκα, Υπουργός Ευρωπαϊκής Ένωσης της Πολωνίας

 

Η πρόταση αποτελεί μέρος της δέσμης « Omnibus I» που ενέκρινε η Επιτροπή στις 26 Φεβρουαρίου 2025 για την απλούστευση της νομοθεσίας της ΕΕ στον τομέα της βιωσιμότητας . Λόγω των σημαντικών επιπτώσεων για την επιχειρηματική κοινότητα, το Συμβούλιο αντιμετώπισε την πρόταση αυτή με ύψιστη προτεραιότητα , με στόχο να παράσχει στις εταιρείες της ΕΕ την απαραίτητη ασφάλεια δικαίου όσον αφορά τις υποχρεώσεις τους για την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας και την δέουσα επιμέλεια.

Όσον αφορά την CSRD , η Επιτροπή πρότεινε την αύξηση του ορίου απασχόλησης σε 1000 εργαζομένους και την αφαίρεση των εισηγμένων ΜΜΕ από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας. Στην εντολή του, το Συμβούλιο πρόσθεσε ένα όριο καθαρού κύκλου εργασιών άνω των 450 εκατομμυρίων ευρώ για την περαιτέρω ελάφρυνση του φόρτου υποβολής εκθέσεων από τις επιχειρήσεις. Η εντολή του Συμβουλίου εισάγει επίσης μια ρήτρα αναθεώρησης σχετικά με την πιθανή επέκταση του πεδίου εφαρμογής, ώστε να διασφαλιστεί η επαρκής διαθεσιμότητα πληροφοριών για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

Σχετικά με το CS3D , η θέση του Συμβουλίου περιλαμβάνει τα ακόλουθα κύρια στοιχεία:

Εκταση

Ενώ το πεδίο εφαρμογής του CS3D δεν καλύπτονταν από την πρόταση της Επιτροπής, το Συμβούλιο αυξάνει τα κατώτατα όρια σε 5.000 υπαλλήλους και 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ καθαρό κύκλο εργασιών . Κατά την άποψη του Συμβουλίου, οι μεγαλύτερες αυτές εταιρείες μπορούν να έχουν τη μεγαλύτερη επιρροή στην αλυσίδα αξίας τους και είναι καλύτερα εξοπλισμένες για να απορροφήσουν το κόστος και τα βάρη των διαδικασιών δέουσας επιμέλειας.

Προσδιορισμός και αξιολόγηση των πραγματικών και πιθανών αρνητικών επιπτώσεων

Κατά κανόνα, η πρόταση της Επιτροπής περιορίζει τις απαιτήσεις δέουσας επιμέλειας στις δραστηριότητες της ίδιας της εταιρείας, σε εκείνες των θυγατρικών της και σε εκείνες των άμεσων επιχειρηματικών εταίρων της ( «επίπεδο 1» ). Η εντολή του Συμβουλίου αλλάζει την εστίαση από μια προσέγγιση που βασίζεται στην οντότητα σε μια προσέγγιση που βασίζεται στον κίνδυνο , εστιάζοντας σε τομείς όπου είναι πιο πιθανό να εμφανιστούν πραγματικές και πιθανές αρνητικές επιπτώσεις. Οι εταιρείες δεν θα πρέπει πλέον να υποχρεούνται να διενεργούν μια ολοκληρωμένη άσκηση χαρτογράφησης, αλλά αντ’ αυτού, να διεξάγουν μια γενικότερη άσκηση οριοθέτησης του πεδίου εφαρμογής. Για να υπάρξει σημαντική ελάφρυνση του φόρτου , το Συμβούλιο διατηρεί τον περιορισμό των σχετικών υποχρεώσεων στο «επίπεδο 1». Οι εταιρείες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής υποτίθεται ότι βασίζουν τις προσπάθειές τους σε εύλογα διαθέσιμες πληροφορίες.

Για να διασφαλιστεί η επαρκής προστασία των στόχων πολιτικής, η εντολή του Συμβουλίου διασφαλίζει ότι οι υποχρεώσεις προσδιορισμού και αξιολόγησης επεκτείνονται σε περίπτωση αντικειμενικών και επαληθεύσιμων πληροφοριών που υποδηλώνουν αρνητικές επιπτώσεις πέραν των άμεσων επιχειρηματικών εταίρων. Επιπλέον, η εντολή του Συμβουλίου προσθέτει μια ρήτρα αναθεώρησης σχετικά με την πιθανή επέκταση αυτών των υποχρεώσεων πέραν του «επιπέδου 1».

Καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής

Η πρόταση της Επιτροπής απλουστεύει τις διατάξεις σχετικά με τα σχέδια μετάβασης για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, ευθυγραμμίζοντάς τα με την CSRD. Η υποχρέωση εφαρμογής αυτών των σχεδίων αντικαθίσταται από μια διευκρίνιση ότι το εν λόγω σχέδιο μετάβασης περιλαμβάνει την περιγραφή των εκτελεστικών δράσεων (που έχουν προγραμματιστεί και έχουν ληφθεί). Επιπλέον, το Συμβούλιο περιορίζει επιπλέον την υποχρέωση των εταιρειών στην υιοθέτηση ενός σχεδίου μετάβασης για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και εξουσιοδοτεί τις εποπτικές αρχές να συμβουλεύουν τις εταιρείες σχετικά με τον σχεδιασμό και την εφαρμογή αυτών των σχεδίων. Για να μειωθούν περαιτέρω οι επιβαρύνσεις και να δοθεί στις εταιρείες επαρκής χρόνος για επαρκείς προετοιμασίες, το Συμβούλιο αναβάλλει επίσης την υποχρέωση υιοθέτησης σχεδίων μετάβασης κατά δύο έτη.

Αστική ευθύνη

Η Επιτροπή προτείνει την κατάργηση του εναρμονισμένου καθεστώτος ευθύνης της ΕΕ και της απαίτησης από τα κράτη μέλη να διασφαλίζουν ότι οι κανόνες περί ευθύνης υπερισχύουν της υποχρεωτικής εφαρμογής σε περιπτώσεις όπου το εφαρμοστέο δίκαιο δεν είναι το εθνικό δίκαιο του κράτους μέλους. Η εντολή του Συμβουλίου διατηρεί την πρόταση της Επιτροπής στο θέμα αυτό.

Μετάθεση

Η εντολή του Συμβουλίου αναβάλλει επίσης την προθεσμία μεταφοράς της CS3D στο εθνικό δίκαιο κατά ένα έτος, στις 26 Ιουλίου 2028 .

 

Επόμενα βήματα

Η Προεδρία μπορεί να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μόλις το τελευταίο καταλήξει στη δική του διαπραγματευτική θέση, με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας επί του φακέλου αυτού.

 

 

Φόντο

Τον Οκτώβριο του 2024, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάλεσε όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, τα κράτη μέλη και τα ενδιαφερόμενα μέρη, κατά προτεραιότητα, να προωθήσουν το έργο, ιδίως ως απάντηση στις προκλήσεις που εντοπίστηκαν στις εκθέσεις των Enrico Letta («Πολύ περισσότερο από μια αγορά») και Mario Draghi («Το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας»). Στη συνέχεια, η δήλωση της Βουδαπέστης της 8ης Νοεμβρίου 2024 ζήτησε την «έναρξη μιας επανάστασης απλοποίησης», διασφαλίζοντας ένα σαφές, απλό και έξυπνο κανονιστικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις και μειώνοντας δραστικά τον διοικητικό, κανονιστικό και τον φόρτο υποβολής εκθέσεων, ιδίως για τις ΜΜΕ.

Στις 26 Φεβρουαρίου 2025, σε συνέχεια της έκκλησης των ηγετών της ΕΕ, η Επιτροπή υπέβαλε δύο δέσμες «Omnibus», με στόχο την απλούστευση της ισχύουσας νομοθεσίας στους τομείς της βιωσιμότητας και των επενδύσεων, αντίστοιχα. Στις 20 Μαρτίου 2025, οι ηγέτες κάλεσαν τους συννομοθέτες να προωθήσουν τις εργασίες σχετικά με αυτές τις δέσμες απλούστευσης Omnibus κατά προτεραιότητα και με υψηλό επίπεδο φιλοδοξίας, με σκοπό την ολοκλήρωσή τους το συντομότερο δυνατό το 2025. Με την ευκαιρία αυτή, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάλεσε συγκεκριμένα τους συννομοθέτες να υιοθετήσουν τον μηχανισμό «Stop-the-clock» χωρίς καθυστέρηση και το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2025. Στις 14 Απριλίου 2025, το Συμβούλιο ενέκρινε τον μηχανισμό και ανέβαλε κατά δύο έτη την έναρξη εφαρμογής των απαιτήσεων της CSRD για τις μεγάλες εταιρείες που δεν έχουν ακόμη αρχίσει να υποβάλλουν εκθέσεις, καθώς και τις εισηγμένες ΜΜΕ, και κατά ένα έτος την προθεσμία μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο και την πρώτη φάση εφαρμογής (που καλύπτει τις μεγαλύτερες εταιρείες) της CS3D

 

24.6.2025