Η ατμοσφαιρική ρύπανση ευθύνεται για πάνω απο 250 000 θανάτους ετησίως στην Ευρώπη.

Η  αστική ρύπανση εξακολουθεί να αποτελεί μείζονα περιβαλλοντική απειλή για την υγεία στην ΕΕ, προειδοποιεί το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) σε έκθεση που δημοσιεύει. 

Οι ευρωπαϊκές πόλεις είναι υπερβολικά θορυβώδεις και η ατμοσφαιρική ρύπανση παραμένει στα ύψη, αν και έχουν σημειωθεί βελτιώσεις. 

Πρόκειται για μια διαπίστωση που εγείρει ανησυχίες, σύμφωνα με το ΕΕΣ, καθώς η ΕΕ και τα κράτη-μέλη της θα κληθούν να εντείνουν τις προσπάθειές τους προκειμένου να συμμορφωθούν με τα αυστηρότερα πρότυπα που θα ισχύουν τα επόμενα έτη. 

Τα τρία τέταρτα των πολιτών της ΕΕ ζουν σε αστικές περιοχές και, ως εκ τούτου, είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση. 

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, η ατμοσφαιρική ρύπανση ευθύνεται για τουλάχιστον 250 000 θανάτους ετησίως στην Ευρώπη

Επιπλέον, η επί μακρόν έκθεση σε υπερβολικά επίπεδα θορύβου μπορεί να έχει δυσμενείς συνέπειες στην υγεία, όπως διαταραχές ύπνου, άγχος, γνωστικές διαταραχές και προβλήματα ψυχικής υγείας

Ο απολογισμός είναι 48 000 νέα περιστατικά καρδιοπάθειας και 12 000 πρόωροι θάνατοι στην Ευρώπη κάθε χρόνο

Η ΕΕ έχει θεσπίσει κανόνες για να προστατεύσει τα 450 εκατομμύρια πολιτών της από την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση

Σύμφωνα, επίσης, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την επίτευξη των στόχων για καθαρό αέρα έχουν διατεθεί 46,4 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020 και 185,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2027. «Παρά τις θετικές εξελίξεις στον αγώνα κατά της αστικής ρύπανσης, θα ήταν μεγάλο λάθος να επαναπαυτούμε στις δάφνες μας», δήλωσε ο κ.Klaus-Heiner Lehne, μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τον έλεγχο. 

«Η ΕΕ και τα κράτη-μέλη της πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι οφείλουν να εντείνουν τις προσπάθειές τους, αν θέλουν να επιτύχουν τους φιλόδοξους στόχους που έχουν τεθεί.» 

Το ΕΕΣ αναγνωρίζει ότι, συνολικά, η ποιότητα του αέρα έχει βελτιωθεί στην ΕΕ. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση —ιδίως η συγκέντρωση διοξειδίου του αζώτου (NO2) που προκαλείται από αυτοκίνητα και φορτηγά— εξακολουθεί να αποτελεί μείζον πρόβλημα. 

Το 2022, 10 κράτη μέλη εξακολουθούσαν να υπερβαίνουν το ισχύον όριο της ΕΕ για το διοξείδιο του αζώτου (NO2). 

Δεδομένου ότι τα πρότυπα της ΕΕ για την ποιότητα του αέρα αυστηροποιούνται σύντομα, οι πόλεις της ΕΕ θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για συμμόρφωση με τα νέα πρότυπα της ΕΕ, προκειμένου να ευθυγραμμιστούν περισσότερο με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ). 

Βέβαια, η αστική ρύπανση έχει και μια άλλη όψη, αυτή της ηχορύπανσης, που συχνά παραβλέπεται. 

Το ΕΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η αξιολόγηση της προόδου όσον αφορά στη μείωση της ρύπανσης αυτού του είδους στην ΕΕ είναι πρακτικά αδύνατη. 

Τα περισσότερα κράτη-μέλη εμφανίζουν κενά και καθυστερήσεις στην παρακολούθηση των επιπέδων θορύβου, και έτσι καθίσταται αδύνατο να αποτυπωθεί η εξέλιξή τους. 

Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι είναι απίθανο να επιτευχθεί η τιμή-στόχος για μείωση κατά 30 % του αριθμού των ατόμων που πλήττονται από τον θόρυβο από τις μεταφορές, όπως προβλέπεται στο σχέδιο δράσης για μηδενική ρύπανση έως το 2030

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στην καλύτερη περίπτωση αναμένεται να μειωθεί κατά 19 % ενώ, στη χειρότερη, θα μπορούσε ακόμη και να αυξηθεί κατά 3 % έως το 2030.

Είναι γεγονός ότι οι πόλεις δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση

Αυτό οφείλεται τόσο στον ανεπαρκή συντονισμό από τις αρχές όσο και στην αμφίβολη αποτελεσματικότητα των μέτρων, αλλά και στην αντίσταση που προβάλλουν οι τοπικές κοινωνίες. 

Ενδεικτικό παράδειγμα οι πράσινες ζώνες («άξονες»), όπου οι πεζοί και οι ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα έναντι των αυτοκινήτων. 

Το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι ωφελούν μεν τους κατοίκους της περιοχής, αλλά επιδεινώνουν την ποιότητα του αέρα και τα επίπεδα θορύβου στους γύρω δρόμους

Ομοίως, οι ζώνες χαμηλών εκπομπών —οι οποίες συμβάλλουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης— αποτελούν ένα ευαίσθητο ζήτημα που ολοένα κλιμακώνεται. 

Για παράδειγμα, οι απόπειρες δημιουργίας τέτοιων ζωνών στη Βαρκελώνη και την Κρακοβία αμφισβητήθηκαν διά της νομικής οδού, λόγω εισαγωγής διακρίσεων ή περιορισμών στην ελεύθερη κυκλοφορία, με αποτέλεσμα είτε να εφαρμοστούν σε μειωμένη κλίμακα είτε να αναβληθεί η ανάπτυξή τους.

Απαιτούνται άμεσα μέτρα απο περιφερειάρχες και δημάρχους. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο η έλλειψη πόρων, αλλά κυρίως το σωστό management.

Κων/νος Σ. Μαργαρίτης

Δημοσιογράφος

15.1.2025