Μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων: η προσωρινή συμφωνία ενισχύει τη διαφάνεια και τη συγκρισιμότητα των δεδομένων σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου

Μια προσωρινή συμφωνία στην οποία κατέληξαν το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με την πρόταση CountEmissionsEU θα διασφαλίσει καλύτερη συγκρισιμότητα των δεδομένων σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές, καθορίζοντας μια ενιαία μέθοδο για τον υπολογισμό αυτών των εκπομπών.

Χάρη σε αυτήν τη συμφωνία, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις θα έχουν μια σαφέστερη εικόνα για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που εκπέμπονται από τις υπηρεσίες μεταφορών που χρησιμοποιούν. Αυτό θα ωφελήσει και τους μεταφορείς, καθώς πλέον θα μπορούν να λογοδοτούν για τις εκπομπές τους με βάση αυτό το ενιαίο, παγκοσμίως εναρμονισμένο πρότυπο.

Thomas Danielsen, Υπουργός Μεταφορών της Δανίας

Σήμερα, πολλές υπηρεσίες μεταφορών μετρούν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά συχνά τους ζητείται να χρησιμοποιούν διαφορετικές μεθόδους. Επομένως, η λογιστική καταγραφή των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μπορεί να είναι ένα πολύπλοκο έργο για τους μεταφορείς. Για τους καταναλωτές, μπορεί να είναι δύσκολο να γνωρίζουν ποια υπηρεσία είναι πραγματικά πιο πράσινη.

Η συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα εισάγει μια κοινή μέθοδο για τον υπολογισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, βασισμένη σε ένα παγκόσμιο πρότυπο, τόσο για τις υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων όσο και για τις επιβατικές μεταφορές. Η μεθοδολογία αναφοράς που θα χρησιμοποιηθεί θα είναι το πρότυπο EN ISO 14083:2023. Αυτό το πρότυπο ISO ορίζει παγκόσμιους κοινούς κανόνες και αρχές υπολογισμού εκπομπών για τις μεταφορές με βάση την αρχή «από το πηγάδι στον τροχό». Η αρχή αυτή λαμβάνει υπόψη όλες τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που παράγονται κατά τη διάρκεια ολόκληρης της διαδικασίας παραγωγής καυσίμων, από την εξόρυξη έως τη χρήση τους από την υπηρεσία μεταφορών.

Η δημοσίευση πληροφοριών σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών θα παραμείνει προαιρετική, αλλά εάν μια εταιρεία αποφασίσει ή της ζητηθεί να υπολογίσει και να γνωστοποιήσει πληροφορίες σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει την παρεχόμενη μεθοδολογία.

Για την αποφυγή περιττής διοικητικής επιβάρυνσης, το συμφωνημένο ενιαίο πλαίσιο θα είναι εύκολο στη χρήση από τους μεταφορείς. Για τον σκοπό αυτό, δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που έχουν ήδη εγκριθεί για χρήση βάσει άλλης ισχύουσας νομοθεσίας της ΕΕ, μπορούν επίσης να επαναχρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο του CountEmissionsEU.

Τέλος, έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις ΜΜΕ, με μέτρα που αποσκοπούν στην υποστήριξη και διευκόλυνση της εφαρμογής του κανονισμού από αυτές. Η Επιτροπή θα αναλάβει την ανάπτυξη ενός εργαλείου υπολογισμού, ειδικά σχεδιασμένου για την υποστήριξη των ΜΜΕ, το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται δωρεάν και το οποίο θα συνοδεύεται από εγχειρίδιο.

Επόμενα βήματα

Αυτή η προσωρινή συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί από τους εκπροσώπους των κρατών μελών στο Συμβούλιο (ΕΜΑ) και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στη συνέχεια, θα εγκριθεί επίσημα και από τα δύο θεσμικά όργανα μετά από νομική-γλωσσική αναθεώρηση.

Φόντο

Οι εμπορευματικές μεταφορές είναι απαραίτητες για την ενιαία αγορά της ΕΕ, καθώς επιτρέπουν τη μεταφορά αγαθών που είναι απαραίτητα στην καθημερινή ζωή. Ως εκ τούτου, τροφοδοτούν την οικονομία της ΕΕ υποστηρίζοντας τόσο το εμπόριο όσο και τις αλυσίδες εφοδιασμού, δημιουργώντας εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Ωστόσο, οι εμπορευματικές μεταφορές έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις συνολικές εκπομπές CO2 της ΕΕ, καθώς περίπου το 30% όλων των εκπομπών από τις μεταφορές προέρχεται από τις εμπορευματικές μεταφορές. Η πράσινη δέσμη μέτρων για τις εμπορευματικές μεταφορές, που προτάθηκε τον Ιούλιο του 2023, στοχεύει στη μείωση αυτού του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Μία από τις προτάσεις της δέσμης μέτρων είναι η CountEmissionsEU, η οποία στοχεύει στην παροχή μιας κοινής μεθόδου για τον υπολογισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων. Άλλες προτάσεις περιλαμβάνουν μια οδηγία σχετικά με τα βάρη και τις διαστάσεις των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων (HDV) και έναν κανονισμό για την πιο αποτελεσματική χρήση της σιδηροδρομικής χωρητικότητας. Στις 4 Δεκεμβρίου 2023, το Συμβούλιο συμφώνησε επί της κοινής του θέσης σχετικά με την CountEmissionsEU, ακολουθούμενο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ένα χρόνο αργότερα. Τον Ιούλιο του 2025, οι συννομοθέτες ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις, με αποτέλεσμα τη σημερινή προσωρινή συμφωνία.

6.11.2025

Τελευταία Άρθρα