Ο Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει τη διαχρονικότητα και τη μαγεία του Παπαδιαμάντη
ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ
Βουκουρεστίου 8, Αθήνα, Σύνταγμα
Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ – ΕΡΩΣ ΗΡΩΣ
Η μυσταγωγική, απελευθερωτική, μαγική παράσταση που αποθέωσαν οι κριτικοί, το κοινό και οι εκπαιδευτικοί
Τελευταίες 6 παραστάσεις
Υποψηφιότητες Σκηνοθεσίας ελληνικού έργου & Ερμηνείας ηθοποιού, Βραβείων Κάρολος Κουν 2022
Με τα διηγήματα «Όνειρο στο κύμα» – «Έρως Ήρως», ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, μετουσιώνει με ποιητικό οίστρο τις δύο όψεις του ανομολόγητου και ανολοκλήρωτου έρωτά του για την ξαδέλφη του Μαχούλα*, βιώνοντας το δέος, τη μέθεξη, το πάθος, τη συντριβή, έως το μεγαλείο και τον ηρωισμό της ανθρώπινης ψυχής, αφήνοντάς μας δύο διαχρονικά
έργα που δοξάζουν τον Άνθρωπο.
Στο πρώτο, μας μεταφέρει σ’ ένα νυκτερινό, καλοκαιρινό τοπίο όπου αντικρίζει με δέος και ιερό ρίγος την ομορφιά της νεαρής συνομήλικής του Μοσχούλας – Μαχούλας, καθώς εκείνη αναδύεται μέσα απ’ τη θάλασσα γυμνή ως θεότητα. Όταν κινδυνεύει να πνιγεί βουτά και την σώζει. Η ευχαρίστηση ότι της έσωσε τη ζωή αποκτά απείρως μεγαλύτερη αξία από τον πόθο.
Στο δεύτερο, που το θεωρούμε ως εξέλιξη της προηγούμενης ιστορίας, ο έρωτας του Παππαδιαμάντη για την Αρχόντω – Μαχούλα, γίνεται πάθος με άφατο ψυχικό πόνο, όταν διαπιστώνει πως την χάνει από έναν πολύ μεγαλύτερό του και ευκατάστατο Άνδρα.
Ο Παπαδιαμάντης δεν χρησιμοποιεί τεχνικές. Κάθε του φράση είναι πηγαία κατάθεση ψυχής ασπαίρουσας που την απολαμβάνουμε φράση φράση όπως μιαν εξαίσια μουσική, που θα θέλαμε να την ξανακούσουμε, καθώς μας αποκαλύπτει ταυτόχρονα την απλότητα της Αλήθειας*. Αυτής που μας βρίσκει όλους σύμφωνους και ομονοούμε σιωπηρά για το ποιο είναι το ωραίο ή το άσχημο, ή ποιο το ηθικό ή το ανήθικο.
Αυτή την αυθεντικότητα του πνεύματός του προσπαθεί να αποδώσει η παράστασή μας με έναν έντεχνο τρόπο απαγγελίας, ξαναζωντανεύοντας τον κόσμο του, που μας διδάσκει αθορύβως ότι κανένας έρωτας δε μπορεί να ευτυχήσει, εάν δεν υπάρχει σεβασμός προς την θεϊκή οντότητα του εαυτού μας αλλά και του πλησίον μας, αφού η πραγματική απόλαυση ως αγαθό δεν εξαρτάται απλώς από την ικανοποίηση του πόθου, αλλά από την συνειδητή ψυχική και ηθική μας πληρότητα.» Δήμος Αβδελιώδης
*Η ξαδέλφη του Μαχούλα περιγράφεται από τον Παπαδιαμάντη στο δραματικά σημαίνον αυτοβιογραφικό του διήγημα, η «Φαρμακολύτρια», όπου την συναντά μετά από 20 χρόνια χωρίς ακόμη να ‘χει ο ίδιος λυτρωθεί από το ίνδαλμα του έρωτά του, ενώ εκείνη, εντελώς ανυποψίαστη, κάνει τάμα στον ναό για να λυτρωθεί ο δικός της γιός από τα μάγια του έρωτα.
* «Όπου και να σας βρίσκει το κακό αδελφοί κι όπου θολώνει ο νους σας, μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό και Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.» Οδυσσέας Ελύτης
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Δραματουργία / Διδασκαλία Ερμηνείας / Σκηνική Όψη / Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
Ερμηνεύει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης
Μουσική: Claude Debussy, “La mer” Βοηθός Σκηνοθέτη: Στεφανία Βλάχου
Graphic Design: Γιάννης Σταματόπουλος & Tasos Grønn
Επικοινωνία-Προβολή στα ΜΜΕ: Νατάσα Παππά
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΩΝ
Ήθελα να γράψω για τον Αβδελιώδη του θεάτρου, γι’ αυτήν την εκπληκτική ανάδυση και αξιοποίηση των ενδογενών μουσικών μέτρων της γλώσσας. Πρόκειται για μια ρηξικέλευθη τεχνική υποκριτικής, μια παρακαταθήκη παγκόσμιας πρωτοτυπίας όπου ο λόγος γίνεται ηχητικό βίωμα που δονεί όλη την ύπαρξη των ηθοποιών του. Και κατά τη διάρκεια του χρόνου που συντελείται το έργο του στο σινεμά ή στο θέατρο, το κείμενο-παρτιτούρα, ο ηθοποιός-σώμα της γλώσσας και ο θεατής που πάλλεται γίνονται Χρόνος και αυτός ο Χρόνος είναι ο άυλος, πρωτογενής οίκος των ανθρώπων και η υπερεκτατική αυλή του Παντός.
Βασιλική Στεργίου, Συγγραφέας, 29 Ιανουαρίου 2025, Ο θαυμαστός κόσμος του Δήμου Αβδελιώδη, Εφημερίδα των Συντακτών
Το ανέβασμα από τον Δήμο Αβδελιώδη των διηγημάτων του Παπαδιαμάντη ‘Όνειρο στο κύμα -Έρως ήρως με τον Θεμιστοκλή Καρποδίνη, είναι μια καταβύθιση σε έναν κόσμο σχεδόν μυστηριακό και αισθητηριακό.
Νίκος Βατόπουλος, 6 Δεκεμβρίου 2024, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Μην χάσετε αυτή την παράσταση. Μέσα στη μαυρίλα των ημερών, κι ενώ ο αέρας φέρνει οσμή σήψης βρίσκουμε καταφύγιο στην ακριβή πολιτιστική μας κληρονομιά. Στον μεγάλο Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη που “διδάσκεται «στο θέατρο από τον Δήμο Αβδελιώδη. Θα βγείτε από το θέατρο μαγεμένοι και θα το κουβαλάτε επάνω σας, μέσα σας. Άλλωστε αυτό δεν είναι και ζητούμενο αυτής της Τέχνης; Ερμηνεύει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης εκπαιδευόμενος άριστα από τον σκηνοθέτη-δάσκαλο.
Ιωάννα Κολοβού, Δημοσιογράφος, 14 Ιανουαρίου 2025
Μιάμιση ώρα καθηλωμένοι οι θεατές, ή μάλλον, μαγεμένοι από τον θεσπέσιο λόγο του Παπαδιαμάντη, στην παράσταση που επεξεργάστηκε ο Δήμος Αβδελιώδης, που γνωρίζει όσο κανένας να δίνει ζωή στα κείμενα των μεγάλων συγγραφέων.. Ρεσιτάλ ηθοποιίας, από τον Θεμιστοκλή Καρποδίνη, που δεν είχα ξαναδεί στη σκηνή, αλλά με έκανε να θαυμάσω την υποκριτική του τέχνη. Μην χάσετε αυτή την παράσταση!
Μηνάς Βιντιάδης, 26 Νοεμβρίου 2024, ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Τα δύο διηγήματα διασκευάζονται δραματουργικά από τον Αβδελιώδη, σε μια παράσταση που με την υποκριτική ικανότητα και σεμνή ιδιοσυγκρασία του Θεμιστοκλή Καρποδίνη, συντελούν στη δημιουργία μιας μυσταγωγίας. Η γλώσσα του Παπαδιαμάντη ακούγεται ατόφια και βρίσκει το δρόμο της για να συγκινήσει και το νέο ηλικιακά κοινό. Εξάλλου ο Παπαδιαμάντης δεν λείπει από τα βιβλία του Γυμνασίου και του Λυκείου, και εδώ δίνεται η ευκαιρία στους εφήβους να νιώσουν τον κόσμο του Παπαδιαμάντη και όχι απλώς να τον προσπεράσουν σαν ακόμα μια σχολική υποχρέωση. Η παράσταση, «εκπαιδεύει» τις νεότερες ηλικίες στο λόγο και στην προσήλωση που χρειάζεται να αναπτύξει ο θεατής, ώστε να έχει ώριμη σχέση με το θέατρο.
Ελευθερία Ράπτου, 5 Δεκεμβρίου 2024, bookpress.gr
Ο Δήμος Αβδελιώδης, με τη μοναδική του ικανότητα να συνθέτει την ποίηση του λόγου και τη θεατρική πράξη,
καταφέρνει να αναδείξει το βάθος και την ουσία της ελληνικής λογοτεχνικής παράδοσης ζωντανεύοντας τις έννοιες της αθωότητας, του έρωτα και της ανθρώπινης ψυχικής μετουσίωσης. Η ερμηνεία του Θεμιστοκλή Καρποδίνη είναι αποκαλυπτική. Ο λόγος του Παπαδιαμάντη αναβιώνει με τέτοια δύναμη ,ώστε γίνεται μια γέφυρα μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος.
Ιωάννης Λάζιος, 3 Δεκεμβρίου 2024, theatromania.gr
Στον φιλόξενο χώρο του Θεάτρου Αθηνών είχαμε, για μία ακόμη φορά, την τύχη να απολαύσουμε τη δουλειά του Δήμου Αβδελιώδη. Τούτη τη φορά ο τολμηρός και αεικίνητος, καλλιτεχνικά, σκηνοθέτης παρουσίασε με τον δικό του μοναδικό τρόπο δύο διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Κατά τις οδηγίες του σκηνοθέτη, ο εξαιρετικός Καρποδίνης ξεσπά σε «κινητικό παραλήρημα» κατά το τέλος της εκάστοτε αφήγησης.
Αφροδίτη-Νικολέτα Σφαιροπούλου, 9 Δεκεμβρίου 2024, θεατρο.gr
Η θεατρική μεταφορά του Παπαδιαμάντη από τον Δήμο Αβδελιώδη αποτελεί ένα καθηλωτικό εγχείρημα, που επιτρέπει στο κείμενο και τον ηθοποιό να κυριαρχήσουν στη σκηνή. Ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης με την ερμηνευτική του δεινότητα αποδίδει την πολυπλοκότητα του Παπαδιαμαντικού σύμπαντος, καθιστώντας την παράσταση μια μοναδική εμπειρία που συγκινεί και αφυπνίζει.
Κορίνα Πασπαρά, 27 Νοεμβρίου 2024, open mind
Δεν είναι μια συνηθισμένη σκηνοθετημένη ανάγνωση, συνοδευόμενη από μηχανική αποστήθιση. Κάθε άλλο!
Είναι ξεκάθαρα μια θεατρική παράσταση βασισμένη σε βαθιά μελέτη του κλασικού κειμένου. Σπουδαίο υποκριτικό κατόρθωμα για τον Καρποδίνη η απόδοση της συμβολικής ποιητικής του Παπαδιαμάντη δημιούργησε έντονη συγκίνηση. Καθόλου τυχαία η διπλή υποψηφιότητα (Σκηνοθεσίας Ελληνικού Έργου & Ερμηνείας Ηθοποιού) στα Βραβεία «Κάρολος Κουν» 2022 (θεατρική περίοδος 2020-21), για Αβδελιώδη και Καρποδίνη, αντίστοιχα.
Βικτώρια Πέππα, 1 Δεκεμβρίου 2024, all4fun.gr
Ο Αβδελιώδης ξέρει καλά και επιλέγει τα κλασικά μας κείμενα, για να αναδείξει την ομορφιά τους και να καθοδηγήσει τον ηθοποιό του, έτσι ώστε να μας κάνει να μπούμε στην αίσθηση ότι ζούμε κι εμείς το γεγονός που έγινε. Για την παράσταση έχουν γράψει πολλοί, την έχουν δει πολλοί περισσότεροι, θα πρέπει όμως να την δουν όλοι ανεξαιρέτως, για να πουν πως αυτή η παράσταση είναι ένα ακόμα μεγάλο αγκωνάρι που πρόσθεσε στο οικοδόμημα της υποκριτικής του ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης, με πρωτομάστορα στην αναστύλωση ενός oράματος τον Δήμο Αβδελιώδη. Τα συγχαρητήρια είναι απλώς μια λέξη…
Ανθούλα Δανιήλ, Δρ. Φιλολογίας, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών
Ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης, δια χειρός Δήμου Αβδελιώδη, πηγαίνει πέρα από την ερμηνεία και την υπόκριση, ποιώντας με γυμνό λόγο μουσική με γαιώδη χρώματα, σώμα και ψυχή, που “κατέρχεται” από τον ενσαρκωθέντα Λόγο των Ευαγγελίων (“Και ο λόγος σαρξ εγένετο”, Κατά Ιωάννη Α’ 14), για να αποτελέσει την πρωτογενή ύλη της ομοούσιας παράστασης. Μια πλαστουργία κατά κυριολεξία, και ένα παράδειγμα ένσαρκης ενικότητας με την πρωτοκαθεδρία του λόγου που πλάθει εικόνες, ανοίγοντας τη “μέσα” όραση του θεατή.
Λέανδρος Πολενάκης, Κριτικός Θεάτρου, Διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων
Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών
Ο Δήμος Αβδελιώδης, ιδανικός ερμηνευτής του Παπαδιαμαντικού λόγου, επιτυγχάνει το ανέφικτο: με τιτάνια δύναμη γυρίζει τον τροχό του κόσμου ανάποδα, από την εξευτελισμένη εικόνα στον πανάκριβο, μονάκριβο, απογειωτικό ήχο, τον αθώο. Απόλαυσα εννεός τον Θεμιστοκλή Καρποδίνη στο επεξεργασμένο εξελικτικό crescendo του, ανάμεσα σε δύο παράλληλες πτυχές κυματοειδούς χωροχρόνου: “όνειρο στο κύμα” και “έρως ήρως”. Κωνσταντίνος Μπούρας, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών
ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ, ΕΡΩΣ ΗΡΩΣ
ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ
Βουκουρεστίου 8, Σύνταγμα
Τηλ. 210 3312343
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
– online: https://www.ticketservices.gr/event/theatro-athinon-oneiro-sto-kyma-eros-iros/ – τηλεφωνικά: 210 7234567 – εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Α ζώνη 20€
B ζώνη 18€ (φοιτητικό, 65+, ανέργων, ΑμεΑ: 15€) Γ ζώνη 15€ (φοιτητικό, 65+, ανέργων, ΑμεΑ: 12€)
Κλείσιμο Πρωινών Παραστάσεων για Σχολεία : Κος Λιοντής, τηλ. 6987086581
Δευτέρα 24, Τρίτη 25 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
Τρίτη 4, Τρίτη 11, Τρίτη 18 ΜΑΡΤΙΟΥ
Τρίτη 1η ΑΠΡΙΛΙΟΥ
Ώρα έναρξης 20:00
Δραματουργία, Διδασκαλία Ερμηνείας
Δήμος Αβδελιώδης
Ερμηνεύει
ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης